Selskapet skriver i en melding at driften skal innstilles. Den siste flyvningen vil skje 12. januar 2018. Ifølge styret i Flyviking er årsaken for dårlig økonomi.

- Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutningen er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag, skriver Ola Olsen, styreleder i Flyviking, i meldingen som ble sendt ut fredag ettermiddag.

Han legger til at en styrt avvikling innen rimelig tid gjør flyselskapet i stand til å innstille driften i Flyviking AS uten at kunder, leverandører, ansatte eller innleid personell blir skadelidende.

Selskapet startet sin første rute 27. mars 2017 mellom Tromsø, Hammerfest og Bodø. Ved tidspunktet for beslutning om avvikling hadde selskapet tre fly i drift, pluss et fjerde fly som ikke var i drift.

LES OGSÅ: Ville lære av Norwegians Bjørn Kjos

Ørland - Oslo

Flyiking opplyser at det skal etableres et nytt aksjeselskap som i første omgang skal ha ansvar for å opprettholde ruten mellom Ørland og Oslo. Selskapet skriver: «Dette skal skje gjennom å overføre ruten til et annet regionalt flyselskap, som kommersielt skal arbeide sammen med det nye selskapet. Eieren vil også gjennomføre en vurdering på om det vil være mulig å skape lønnsomme flyruter med andre flytyper enn det FlyViking har benyttet, og i et annet segment. Dette arbeidet vil påbegynnes rett etter årsskiftet.»

LES OGSÅ: Grøntvedt fikset ny rute Ørland - Oslo

Ber kundene ta kontakt

Flyviking ber kunder ta kontakt for å få refundert billetter for reiser etter 12. januar.

Flyviking AS er et heleid datterselskap av Viking Air Norway AS. Eierne har siden oppstarten i mars skutt inn aksjekapital og lån på til sammen 134 millioner kroner.

LES OGSÅ: SAS ønsker flere utenlandsavganger.

Tre årsaker til stans

I meldingen fra selskapet blir det pekt på tre hovedårsdaker til at det økonomisk gikk dårlig for flyselskapet: Tekniske utfordringer, komplisert billettbestilling og dårlige kundeopplevelser på flyplassene.

–Vi har hatt større tekniske utfordringer med de tre første Dash 8-100 maskinene enn forventet. Dette har ført til mange kanselleringer og tap av kunder. Den fjerde maskinen var planlagt å settes i drift i november, men en vital funksjon manglet på flyet. Dette gjorde det umulig å bruke det på våre ruter, og dermed kunne ikke maskinen brukes som reservefly og den planlagte utvidelsen av rutenettet ble umulig å gjennomføre, skriver Heine Richardsen, daglig leder i Flyviking.

Han legger til at det er blitt for mange kanselleringer av ruter, og på grunn av det refusjoner til passasjerene.

- Dette har også gjort noe med våre kunders tillit til selskapets evne til å fly som planlagt, slår Richardsen fast.