Værforholdene denne vinteren har ført til at det er erklært beitekrise for reinen flere steder i Nord-Norge. Det betyr hektiske dager hos fôr-produsenten i Steinkjer.

– Vi har fått et forhåndsestimat på inntil 15.000 tonn i bestillinger innen utgangen av mai. Islag og snø på vidda har gjort at dyra ikke kommer ned til reinlavet, og øker behovet for fôr, sier fabrikksjef Arild Thomassen på Felleskjøpet Steinkjer.

Hver sekk inneholder 800 kilo reinfôr. Foto: Leif Arne Holme

Alle kluter settes nå til for å dekke den økte etterspørselen. Ifølge Thomassen viser prognosene ekstra leveringer på rundt 3600 tonn i måneden, som i praksis tilsvarer rundt fem hele produksjonsdager i måneden på fabrikken.

– Vi har skjønt alvoret

Det vil i verste fall gå ut over dyrevelferden og dyrehelse om ikke dyrene nordpå får maten de har behov for.

– Det er mye overtid og produksjon på enkelte helgedager for å være leveringsdyktig. Fôr-produksjonen krever også mye råvarer, som er en annen utfordring. Men foreløpig går begge deler veldig bra, forteller Thomassen.

Bare det å skaffe nok sekker til å fylle er en utfordring i seg selv når etterspørselen er så høy som nå, forteller Thomassen. Foto: Leif Arne Holme

Også i 2020 var det beitekrise i reindrifta, men ifølge NRK som forrige uke skrev om utfordringene næringen står overfor, ligger årets situasjon an til å bli langt verre.

– Vi har skjønt alvoret. Heldigvis har de ansatte stor vilje til å trå til. Å være fabrikksjef med en sånn arbeidsstokk er rett og slett en gave. Som den største fôr-produsenten har vi kapasiteten til å takle dette, mener Thomassen.

700 tonn reinfôr nordover forrige uke

Som en konsekvens av økte bestillinger ble det fraktet hele 700 tonn fôr nordover fra Steinkjer bare forrige uke. Samtidig er ikke produksjon og anskaffelse av råvarer de eneste utfordringene.

– For vår del er det mye arbeid, også logistikken er en utfordring. Slik det er nå er det noe mangel på skip, så de som sendes er smekkfulle. Også vogntog sendes nordover, men forrige helg for eksempel ble veien over Saltfjellet stengt og da blir man stående. Det er på sett og vis litt «armer og bein», men jeg mener vi takler det godt.

Foto: Leif Arne Holme

Fabrikksjefen opplyser at de har ukentlige møter for å kartlegge hvordan de skal håndtere situasjonen.

– Tilbakemeldingene fra reineierne er at vi klarer å holde dem med fôr, selv om det tidvis har vært behov for å vurdere og fordele litt mindre enn bestillingene til enkelte for å sikre at alle får, sier Thomassen.

Gunstig økonomisk

Han legger ikke skjul på at den økte etterspørselen naturligvis også har en gunstig økonomisk effekt.

– Klart det. Vi får produsert mer og det er dette vi lever av. At vi må bruke en del overtid og helg gjør selvsagt at lønnskostnadene øker, men at det er positivt for økonomien til bedriften er det ingen tvil om, forteller Thomassen.