Harryhandelen på svenskegrensa er populært for nordmenn. I fjor la norske kunder igjen 15,5 milliarder norske kroner i Sverige gjennom svenskehandelen. Det var en økning på rundt 551 millioner kroner fra 2013.

Godteri er en av de mest populære varene når nordmenn tar turen over grensa. Og nå kan handelen få en ytterligere økning, etter at Maxgodis i mai startet nettsalg av godteri fra Sverige til Norge.

Les også: Ni fikk bot etter harryhandel på Storlien

- Et viktig marked

- Jeg kan bekrefte at Norge er et viktig marked for oss. Vi har fått mange kunder, men eksakt antall og omsetning er en forretningshemmelighet. Vi kan si så mye som at svært mange nordmenn har oppdaget oss, sier VD i Maxgodis, Morten Hansson.

Les også: Trøndere setter alkorekord på Storlien

Ifølge avisen Länstidningen i Østersund står handelen i Västjämtland, hvor Åre kommune og Storlien ligger, for mellom 275 og 370 millioner norske kroner av den totale svenskehandelen.

Og Hansson sier til Adresseavisen at de første månedene av salget har gått bedre enn de forventet.

Les også: Stjal godteri for to millioner

- Vi har etablert oss raskere enn vi trodde vi kom til å gjøre, helt klart, sier han.

Sør-Trøndelag fjerde størst

Så langt har den nyetablerte nettbutikken merket størst pågang fra dem som bor lengst unna grensen, med innbyggere i Hordaland og Rogaland på toppen av kundelista.

Les også: Harry-handelen vokser mest i Trøndelag

- Men Sør-Trøndelag ligger på en fjerdeplass på lista vår over de som handler mest, sier Hansson.

- Interessant konsept

En rapport fra Svensk Handel har allerede spådd at grensehandelen vil komme til å øke kraftig de neste årene. Det til tross for en svak norsk krone.

Les også: Svenskekrona er mer verdt enn den norske

Butikksjef ved Eurocash på Storlien, Mikael Lindqvist, har ikke hørt om den nye nettbutikken før Adresseavisen tar kontakt.

- Det var nytt for meg, men det er jo et interessant konsept, sier butikksjefen.

Frykter ikke konkurransen

Han frykter likevel ikke konkurransen fra den nykomlingen på godterimarkedet.

- Nei, det tror jeg ikke vil bli noe problem. Jeg vil heller ønske dem lykke til. Det skal bli spennende å se hvordan det går, sier Lindqvist.

Heller ikke Nidar ser på den nyoppstartede godteributikken som noen stor konkurrent.

- Grensehandelen er allerede stor, men godterikategorien er en impulskategori, og de fleste beslutningene om å kjøpe godteri tas når man står i butikken. Konkurranse er positivt, og vi er spent på å se hvorvidt nordmenn ønsker å kjøpe godteri over nett, sier senior kommunikasjonsrådgiver hos Orkla, Marthe H. Bogerud Schomacker.