– Melhusbanken ønsker å advare mot kriminelle som utgir seg for å være fra Melhusbanken. Vi har de siste årene sett at svindlere blir går drastisk til verks for å begå bedrageri, og vi har nå opplevd at vårt navn blir misbrukt av kriminelle. Dette er noe også politiet og Økokrim har erfart. Melhusbanken vil aldri be deg om å oppgi pinkode eller kode og personlig passord til din BankID, uttaler hvitvaskingsansvarlig Kjellaug Krogh Angvik.

Bruker bankens telefonnummer

Svindlere har ifølge Melhusbanken benyttet bankens telefonnummer. Det kan dermed se ut som at telefonsamtalen faktisk kommer fra banken.

Politiet har erfart at folk har fått kontoer tømt på kort tid av svindlere, og Melhusbanken understreker at verken banken, politiet eller Økokrim vil be folk oppgi PIN eller engangskode til BankID.

– Fremgangsmåtene kan variere noe, men et eksempel kan være at svindlerne først ringer fra politiet og forklarer vedkommende at de har blitt hacket og at en ansatt fra Melhusbanken skal kontakte dem for å bistå. Deretter ringer svindlerne fra Melhusbanken sitt telefonnummer og presenterer seg som ansatt. De oppgir at kunden er blitt hacket og må oppgi personlig informasjon som BankID-kode og personlig passord for å få stoppet hackingen. Til slutt har svindlerne så mye informasjon lagret at de kan ta ut store pengebeløp fra banken. Spoofing er en teknikk svindlerne benytter slik at telefonsamtalen ser ut til å komme fra et annen telefonnummer enn den faktisk gjør. Det er her svindlerne har benyttet Melhusbanken sitt telefonnummer, forklarer Krogh Angvik.