En slik korreksjon ble ekstra nødvendig på grunn av økninga i utgifter som strøm, hos aktørene i verdikjeden, føyer han til.

Ifølge Lutnæs varierer prisene på dagligvarer gjennom året, der mange priser er på sitt laveste i desember på grunn av ekstra tøff konkurranse i forbindelse med julehandelen.

Et paradoks

Lutnæs viser til at det vanligvis skjer større prisendringer to ganger i åre; i februar og juli.

– Prisendringen vi ser nå, er altså noe som skjer hvert år, og justeringene er innenfor det vi anser som normalt, sier han.

Han viser videre til at #bondeopprør21 peker på paradokset og stiller spørsmål ved at bonden får sju øre mindre utbetalt per liter melk, mens prisen på smør øker.

– Coop har i mange år solgt smør med marginal fortjeneste eller tap. Etter den siste prisøkninga fra Tine, har vi derfor satt opp prisen for å redusere våre tap. Vi mener derfor dette spørsmålet også må rettes til Tine, som er et bondeeid samvirke og markedsregulator, sier han.

Store variasjoner

Ettersom prisene varierer en del gjennom hele året, mener Lutnæs at smørprisene egner seg godt som eksempel. Han mener at gjennomsnittsprisen på smør siste 52 uker, må legges til grunn når det foretas ei sammenligning med dagens pris.

– I forhold til gjennomsnittsprisen de siste 52 ukene, er prisøkninga på smør langt mindre enn den som er beskrevet av #bondeopprør21. Sammenlignet med samme tidspunkt i 2021, er prisøkninga kun 5%, sier han.

Han sier at prisene i desember er unaturlig lave både når det gjelder meieriprodukter og en rekke andre produkter, som mandler, kokos, grøtris, ribbe og smør.

Lutnæs viser til følgende priser på 500 g Tine smør: Pris i uke 5 er kr 42,90. Gjennomsnittsprisen siste 52 uker er kr 37,15, noe som gir 15% prisvekst. Høyeste pris på smør i 2021 var kr 40,83, mens laveste pris var kr 34,89 i uke 51.

– Det betyr at dagens pris er 5% høyere enn høyeste pris i 2021, og 23% høyere enn laveste pris i 2021, sier kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, Knut Lutnæs.

Når det gjelder andre populære Tine-produkter har 1 kg Gudbrandsdalsost økt med 4% fra 1. desember 2021 til 1. februar; fra kr 94,90 til kr 99. Samme økning er det Tine lettmelk, mens Tine H-melk har økt med 7%. 500 g smør har økt med 20% siden 1. desember 2021 til 1. februar 2022, mens Norvegia Original kostet kr 99,- 1. desember 2021, mens den koster kr 115,80 1. februar 2022. Altså en økning på 17%.

Coop Norge forklarer prisøkninga med økte utgifter, tidligere unormale lave priser og prisjustering for å unngå å selge med tap.

Gjøre matvarene attraktive

Kommunikasjonsdirektør Ole Martin Buene i Tine sier han forstår at de store prisvariasjonene engasjerer folk.

– Det er ikke så rart med den situasjonen den norske bonden står i akkurat nå, med økte kostnader på en rekke fronter. Det er slik at kjedene og butikkene er de som setter prisene ut til forbruker, sier Buene som mener at prisøkninga fra TINE til butikk er moderat og ikke på det nivået #bondeopprør21 viser til.

– Så er det slik at vi hele tiden jobber for at merkevarene våre skal være så attraktive for både butikk og forbruker som overhodet mulig, nettopp for å skape mest mulig verdi for eierne våre, som melkeprodusenter over hele landet.

Ifølge Buene handler det om å øke både melkeprisen som bonden får betalt løpende, og pris på produkter for å følge utviklinga i økonomien ellers. Han understreker at det samtidig handler om ikke å prise produktene ut av markedet.

Overskudd tilbake til bonden

– Hvis forbruker i butikk velger et annet produkt framfor melka, en importert ost framfor en norsk ost - på grunn av pris, ja da betyr det lite at melkeprisen til bonden i seg selv har gått opp. Derfor må vi finne det rette balansepunktet, og det jobber vi med hele tiden, kombinert med rammevilkår og politikk og effektivisering av verdikjeden, sier Ole Martin Buene.

Han mener ellers at det ikke en direkte sammenheng mellom pris i butikk og betaling til bonden, men at det er en direkte kobling mellom å lykkes i markedet og etterbetalingen som bonden får basert på resultatet til TINE.

– Overskuddet til TINE går i stor grad tilbake til melkebøndene, og resten investeres i driften for å skape ny verdi. I 2021 ble det betalt ut rekordhøye 76 øre per liter melk levert, totalt nesten 1,1 milliard i etterbetaling. Resultatet for fjoråret skal legges frem om noen uker, men det blir økonomisk bra og danner grunnlaget for en god etterbetaling, sier kommunikasjonsdirektør i Tine, Ole Martin Buene Buene som mener at dette med melkepris til bonden, ikke nødvendigvis er et bare enkelt regnestykke.