I et lyst kontorlokale i arbeidsfellesskapet Mesh, kun få skritt fra Oslos hovedgate Karl Johan, har BN Bolig satt opp sitt første meglerkontor.

De siste ukene har det strømmet til med ambisiøse meglere og ledere som skal føre BN Bolig til det ikke beskjedne målet den nye trønderske meglerkjeden har satt seg: Å bli Oslos største eiendomsmegler innen seks år.

Administrerende Kjetil Reinsberg, som også er sjef for Midt-Norges desidert største meglerkjede Eiendomsmegler 1, mener den nystartede kjeden vil bli et lokomotiv for innovasjon i meglerbransjen. Han mener dette også skal bli BN Boligs største fortrinn i kampen om boligeierne i Oslo.

- Vi har utviklet helt nye tekniske løsninger som gjør at kundene våre får full åpenhet i hele meglerprosessen, og har flere nyvinninger på gang som for alvor vil ta meglerbransjen til nye nivåer digitalt. Samtidig effektiviserer vi prosessene. Dette kombinert med at vi får med oss noen av de beste meglerne fra Eiendomsmegler 1, gjør at vi skal ta store markedsandeler i Oslo. Først i sentrum, deretter skal vi ta bydel for bydel, sier Reinsberg.

20 ansatte i løpet av våren

Grunnen til at Reinsberg leder selskapet, er at BN Bolig får felles ledelse med Eiendomsmegler 1 Midt-Norge. Sistnevnte eier også halvparten av den nye meglerkjeden sammen med trondheimsbanken BN Bank. Begge har spyttet inn 40 millioner hver i egenkapital til nysatsingen. I kulissene lurer Sparebank 1 SMN, som eier over 86 prosent av aksjene i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge og 33 prosent av BN Bank.

Til nå er det tolv ansatte ved BN Boligs kontor i Oslo sentrum. Det er flere som er på vei inn, og i løpet av våren kommer meglerkjeden til å ha rundt 20 ansatte. De nye stillingene er nesten utelukkende eiendomsmeglerstillinger og støttefunksjoner som skal utvikle nye verktøyer for meglere og boligkunder. Transaksjoner og formelle prosesser i boligsalgene tar Eiendomsmegler Midt-Norge seg av.

- Ved å frikoble BN Bolig fra etablerte Eiendomsmegler 1 sørger vi for et mye større innovasjonstempo. Samtidig får meglerne mer tid til å drive med det de skal, kundeoppfølging. Det tror vi er en suksessoppskrift, sier Reinsberg.

Åpne budrunder

Blant innovasjonene som skal være med å sikre kunder i første omgang, er en nyutviklet tjeneste som lar boligselgeren følge meglernes aktivitet i sanntid, alt fra når megleren oppretter annonser, lager prospekter, og helt til budrunden. I budrunden vil selgeren i sanntid få se budene som kommer inn, og hvem som byr.

- Å gi et helt unikt innblikk i meglerprosessen er ambisjonen vår. Kunden kan blant annet bidra til opplasting av bilder til prospektet, om han ønsker det, han kan være med på å forme teksten i prospektet, og få mer styring på salgsprosessen. Dette kombinert med gode meglere, tror vi vil bidra til at kundene velger oss, sier kommunikasjonsdirektør i BN Bank og BN Bolig, Stig Tore Laugen.

- Er noe av konseptet å være billigere enn andre, siden kunden får anledning til å gjøre mer selv?

- Poenget er ikke å være billigere enn alle andre. Norge er det landet i verden som er nest billigst, etter Sverige. Prisene på tjenestene i dag er på randen av stupet hva de må være. Men vi skal gjøre skal gjøre tjenestene mer attraktiv for kunden, svarerBN Bolig-sjef Reinsberg.

- Lykke til

To av meglerhusene med størst markedsandel i Oslo, DNB Eiendom og Privatmegleren, ønsker BN Bolig velkommen som konkurrent. De er imidlertid ikke skremt av utfordreren, til tross for ambisjonsnivået.

- I Oslo har man et markedet hvor kundene er veldig bevisste. De flinkeste i vår kjede omsetter for sinnssykt mange boliger. Jeg vet at Eiendomsmegler 1 har en fantastisk posisjon i Midt-Norge. Men jeg tror de undervurderer Oslo-kundene litt, sier daglig leder i Privatmegleren Prestige, Tor-Inge Hoel Betten, og utdyper.

- Jeg tror ikke produktet de tilbyr nødvendigvis er så etterspurt. Det vi opplever at kunden etterspør, er god håndtering, profesjonell veiledning. De er villige til å betale for godt meglerarbeid, ikke nødvendigvis gode tekniske løsninger, sier Hoel Betten.

Han mener Privatmegleren allerede ved nyttår lanserte en løsning som matcher BN Boligs løsning, der man kan følge arbeidet megleren gjør, få tilgang til bilder, hvordan annonsen når ut til potensielle kjøpere og følge budrundene live.

- Det er en veldig god tjeneste. Tilbakemeldingene vi får er at det er en litt kul greie som topper opplevelsen, men ikke en superviktig ting. Men vi ønsker dem velkommen som konkurrent, sier Hoel Betten.

- Hva med ambisjonen om å bli Oslos største megler innen seks år?

- De er hjertelig velkommen til å prøve på det, vi ønsker dem lykke til, sier Hoel Betten.

- Skal få kamp

Heller ikke DNB Eiendom har tenkt å gi fra seg markedsandeler uten videre.

- De skal ha for å være offensive, men jeg kan ikke se at deres konsept skiller seg nok ut til at de setter oss på sidelinjen. Vi vet at vi kommer til å endres som bransje, men å satse hardt på rådgivningskonseptet, det har vi tro på. Mer konkurranse gjør at vi må skjerpe oss ytterligere, men de skal få kamp her, sier Pål Melby, regionleder i Oslo for DNB Eiendom.

- Vi er en utfordrer i Oslo-markedet, hvor det er mange dyktige aktører allerede, og skal jobbe knallhardt for å vinnerkunder og markedsandeler. Vi mener vi både har en unik kultur med oss fra Trøndelag, og unike tekniske løsninger, sier Laugen som svar til konkurrentene.

Vil bli størst: BN Bolig skal ta hovedstaden og være største meglerkjede der innen seks år, går alt etter planen. Som markering av oppstarten i Oslo holdt meglerkjeden en kick off. I midten i med hvit skjorte, administrerende direktør Kjetil Reinsberg. Like tilvenstre for ham daglig leder i BN Bank, Gunnar Hovland. Kommunikasjonsdirektør Stig Tore Laugen like til høyre for Reinsberg. Foto: Rolf Øhman, Aftenposten