Svenn Bekken, administrerende direktør ved BEWI Produkter AS, er villig til å ta imot en flyktningfamilie til å bo og jobbe på Frøya.

- I vår bedrift tenker vi først og fremst på barna som er på flukt. Vi har et ansvar ovenfor dem, forteller han.

Frøya har vedtatt å bosette 10 flyktninger i 2015 og 15 i 2016, og bedriften vil huse en familie.

- Vi vil ansette en syrisk far eller mor innenfor det segmentet vi har behov for når det kommer, enten det er en elektriker eller en reparatør, sier han.

Ressurs, ikke flyktning

Bekken har en klar formening om hvordan han mener bedrifter skal ta imot flyktningene som kommer til landet.

- Som bedrifter i distriktene må vi ta vårt ansvar, og vi må begynne å se flyktningene som en ressurs og ikke bare flyktninger, avslutter han.

Bra med støtte fra trønderbedriftene

Annicken Saxlund, næringslivsansvarlig i Flyktninghjelpen, forteller at det er mange bedrifter i regionen som bidrar til deres arbeid for å hjelpe mennesker på flukt.

- Det er flere bedrifter fra Trondheim som allerede har gitt støtte, eller som planlegger innsamlingsaksjoner. Blant annet hadde Sirkus Shopping et arrangement forrige helg, og det har kommet penger fra både Kalvskinnet og Edda Legesenter.

Sirkus Shopping samlet under sitt arrangement inn 70 000 kroner sammen med ungguttene Marcus og Martinius.

Også Norsk Folkehjelp har fått donasjoner fra trønderske selskaper. Pstereo, Avantas og Fremo Bemanning er noen av dem som har gitt 10 000 kroner hver, kan fungerende markedssjef, Are Stranden, fortelle.

De store er med

Ida Håvik, kommunikasjonssjef i Reitan Convenience, sier at de vil bidra med betydelige gaver fremover.

- Fredag 18. september gikk alle inntekter fra alt kaffesalg 7-Eleven og Shell/7-Eleven til Flyktninghjelpen, forteller hun

- I tillegg vil vi kjøre vannkampanje på Narvesen i hele oktober for å støtte Røde Kors, legger hun til.

Mens kioskene gir bort kaffepenger har REMA 1000 blant annet gitt en annonseside i VG til UNICEF. De har også bidratt med hygieneartikler og andre varer, forteller kommunikasjonsdirektør i REMA 1000, Mette Fossum Beyer.

Også Egon har engasjert seg. Driftsleder Andreas Hegg forteller at de har oppfordret alle ledere på restaurantene rundt i landet til å gi det de har mulighet til.

- Jeg vet det er flere som har gitt tipsen for en måned til hjelpeorganisasjoner. I tillegg er det mange som har donert mat fra restaurantene, forteller han.

Engasjerte medarbeidere

Hos Nordea har de ansatte engasjert seg i kampen. Magnar Meslo, banksjef for privatmarkedet i Midt-Norge, forteller at givergleden satt løst da Nordea i Norden startet en innsamlingsaksjon.

- Nordea sa at dersom ansatte i Norden klarte å samle inn 100 000 euro skulle de matche det. Det klarte vi fint, og det ble samlet inn 111 000 euro. Nordea doblet summen, og dermed gikk det 222 000 euro til FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), forteller Meslo.

Med dagens kurs tilsvarer dette rett i overkant av to millioner kroner.

Meslo forteller at selv om dette var på initiativ fra høyere plan enn et lokalkontor sto det ikke på viljen til å delta hos de ansatte.

- Vi så at dette skapte engasjement også her i Trondheim, så nå håper vi at det kan inspirere andre bedrifter, sier han.

Nasjonale kickstartere

Også store, nasjonale bedrifter er gavmilde om dagen. Både Coop og Statoil har gitt gaver på over en million til henholdsvis Flyktninghjelpen og Norsk Folkehjelp. DNB har startet en Vippsaksjon der brukere av appen kan sette inn penger til Røde Kors. De har selv lagt en million kroner i potten og med de 45 500 brukerne i Trøndelag og Møre og Romsdal er det mulighet for å dra inn store summer til organisasjonen.

Engasjerende: Banksjef for privatmarkedet i Midt-Norge, Magnar Meslo i Nordea forteller at innsamlingsaksjonen til Nordea Norden engasjerte de ansatte i Trondheim Foto: Kim Nygård, Adresseavisen