- Gjennomgangstrafikken er det største ondet som man lettest kan gjøre noe med, sier bystyremedlem Trond Åm (V), som også er fylkesleder i Sør-Trøndelag Venstre.

Åm mener at det i dag er altfor få mennesker som bor og oppholder seg i Midtbyen, og at første steg i retningen av en løsning er å begrense gjennomstrømmingen av trafikk i de bynære områdene.

- Vi må stimulere til at flere folk bosetter seg i nærheten av sentrum. Et av de viktigste grepene er å lede gjennomgangstrafikken ut av sentrumsområdene, for å skape attraktive boområder i umiddelbar nærhet til Midtbyen, sier Åm.

- Vil føre til vekst for sentrumshandelen

I onsdagens papirutgave av Adresseavisen uttalte Yngve Brox i Høyre og Jan Bojer Vindheim i Miljøpartiet De Grønne (MDG) seg om betydningen av bilisme for handelen i Midtbyen.

Mens Vindheim i MDG uttalte et ønske om en mest mulig bilfri Midtby, uttrykte Brox i Høyre bekymring for hvilke konsekvenser det vil ha for handelen i Midtbyen å begrense bilismen i sentrum.

Trond Åm i Venstre deler ikke bekymringen til Brox, og viser til eksempler på bykjerner i Europa hvor handelen blomstrer tross restriksjoner på bilkjøring.

- I Bordeaux i Frankrike er hele bykjernen gjort bilfri som en del av en større renovering av bykjernen. Det har bidratt til at Bordeaux har blomstret som by, sier Åm.

Han poengterer at det er avgjørende at det bor nok mennesker i og rundt Midtbyen, og at det er viktig å legge til rette for gode bymiljø med lite biltrafikk i områder som vil være naturlige sentrumsområder i framtiden.

- At gjennomgangstrafikken sluses utenom sentrumsområdene vil ikke redusere adgangen til sentrum. Det vil heller føre til at sentrumshandelen vil vokse, sier Åm.

- Trafikken bør legges til Osloveien

Som en mulig løsning på problemet foreslår Venstre-politikeren å legge trafikken til Osloveien. Det kan frigjøre store områder til boligformål, mener han.

- Om områdene rundt Midtbyen skal vokse som sentrumsområder er det avgjørende å begrense gjennomgangstrafikk som legger beslag på viktige områder for byutvikling.

- Det er godt lagt til rette for at områder som Lademoen, Elgeseter, Øya, Brattøra, Nyhavna og Leangen kan utvikles som byområder, men da må vi få bort den verste trafikken. Det kan gjøres ved å lede trafikken til Osloveien, sier Åm.

Han mener også at det på sikt bør bli adgang til St. Olavs Hospital fra Osloveien via det som i dag er sykehusbrua, mens Elgesetergate bør forbeholdes lokal- og kollektivtrafikk.

- Nå ser det ut til at vårt primære ønske, en tunnel under Elgeseter gate, ikke er realistisk. Da vil det være avgjørende for utviklingen av byen fra Sluppen og inn mot Studentersamfundet at gjennomgangstrafikken forsvinner, og at vi får en ren bygate. Det bør ikke minst være av interesse for NTNU, som er opptatt av et levende og attraktivt campusområde, sier Åm.

- Må skape attraktive boområder i sentrum

Åm mener dagens løsning med å ha en hovedinnfartsåre som går rett inn i bykjernen begrenser antallet mennesker som kan bo i Midtbyen.

- Jeg opplever ikke så mange områder i Midtbyen som attraktive boområder slik det er i dag, sier Åm.

- Ved å legge til rette for at flere folk kan bo i nærheten av sentrum og arbeidsplassene som finnes der, vil man redusere trafikkbehovet, og gi Midtbyen et bedre grunnlag for levende handel og liv etter klokka fire, sier Åm, og legger til:

- Det bodde flere mennesker i Midtbyen i 1960 enn det gjør i dag. Samtidig har den gamle bykjernen knapt nok vokst etter 1925. Det bør være et tankekors, sier han.

Vil ha trafikken i ring rundt sentrum

Ved å legge trafikkårene utenfor sentrum vil Åm legge til rette for mer boligbygging både i Midtbyen og i områdene rundt. Han viser til at det allerede i generalplanen fra 1965 ble foreslått å legge trafikken i en ring rundt bykjernen.

- Nordre avlastningsvei er en del av denne planen, og å legge gjennomgangstrafikken fra Holtermannsveien og Elgesetergate til vestsida av Nidelva, med innfartsårer og parkeringshus, vil være en naturlig måte å fullføre denne planen på, sier Åm.