– Folk vil også i fremtiden trenge betalingstjenester, sier rådgiver hos Sparebanken Vest, Thomas Berg Rebnord (24) til Bergens Tidende.

– Men etter nyttår trenger det ikke være bankene som gjennomfører betalingene, repliserer bankkunde, Sindre Kvinge Kolseth (25).

De to har møte i sparebankens lokaler i Starvhusgaten. Her vil Kolseth gjerne vite om nye aktører i betalingsmarkedet får noen praktiske konsekvenser for ham.

Begge venter de at giganter som Apple Pay og Facebook Messenger snart er på plass i Norge, og vil konkurrere med Vipps om å få være din digitale lommebok. Fra midten av januar innføres et EØS-direktiv (PSD2), som blant annet åpner for en helt ny konkurranse om betalingstjenester.

– Ressursene avgjør

Her til lands er over hundre banker med i samarbeidet om Vipps, appen har nå snart 2,7 millioner brukere, og håper å passere Facebook i antall brukere her til lands i løpet av neste år.

Likevel tror ikke Andreassen, som leder Senter for Tjenesteinnovasjon ved NHH, at «den norskutviklede digitale lommeboken» vil overleve særlig lenge når giganter som Apple og Facebook slipper til på dette området også i Norge.

NHH-professor Tor W. Andreassen beskriver folks forhold til sine banker som et platonisk ekteskap. Det er ikke sterkt nok til at de vinner konkurransen om å bli nordmenns digitale lommebok gjennom Vipps, tror han. Foto: NTB scanpix

Han begrunner det i hovedsak med ressurser, og ikke minst hvem som har de største kundedatabasene.

– Her opererer Vipps med 2,7 millioner brukere, mens Apple har over en milliard brukere. Dessuten vil giganten ha de smarteste hodene og de dypeste lommene, sier professoren.

For mye makt

I kampen mellom de største har han større tro på Apple Pay enn Facebook Messenger.

– Mange frykter nok at Facebook er villig til å bruke all informasjon de har om deg som bruker, mens Apple har vist at de er villig til å kjempe for å slå ring rundt brukernes privatliv, sier Andreassen.

Hos Sparebanken Vest i Starvhusgaten er bankkunden Sindre Kvinge Kolseth (25) opptatt av alt som Facebook samler av informasjon om hver enkelt av oss.

– Det gir dem jo mye makt. Men på en annen side er det jo optimalt å kunne ha alt samlet på Facebook, og slippe å gå inn på en ny app, sier Kolseth.

Hans rådgiver i banken, Thomas Berg Rebnord (24), tror mange kunder er skeptiske til endringer generelt, og ser derfor ikke for seg at de vil kaste seg på nye betalingstjenester over nyttår.

Spår snøskred

Andreassen tror heller ikke at konkurransen om å bli lommeboken din vil skylle innover landet i løpet av januar. Han viser til at Vipps inntil videre er den eneste store vennebetalingstjenesten i Norge, og at tjenesten er utvidet til også å ta betalinger i enkelte butikker. Men tidligere i høst ble Apples betalingsløsning for butikk lansert både i Sverige, Danmark og Finland.

– Når sentrale aktører i varehandelen begynner å ta i bruk Apple Pay eller Facebook Messenger også i Norge, vil det fort kunne skje et snøskred bort fra Vipps, og over til disse gigantene, tror professoren.

Sikkerheten er undervurdert

Han mener at det beste motangrepet fra Vipps og norske banker, er sikkerheten knyttet til transaksjonene.

– Tør vi nordmenn å gå til sengs med hvem som helst, og hva skjer om noen hacker seg inn på Apples eller Facebooks betalingsplattformer? spør Andreassen, uten selv å gi noen svar.

Han tror det er mindre sjanse for at hackere angriper og kommer seg inn i DNB.

– Jeg frykter at mange unge har et litt naivt forhold til betalingssikkerhet. Bankene burde kunne bruke det som et fortrinn, men de gjør forbausende lite for å kommunisere det, sier Andreassen.

Å kjenne kunden

Rådgiver Rebnord tror en lokal bank som kundene kjenner vil ha et fortrinn når de vurderer sikkerhet for sine betalinger. Som kunde er Kolseth mindre sikker på at kundene vil se på Facebook og Apple som noe usikkert.

– Vi regner vel med at alle konkurrenter må tilby samme sikkerheten på dette området, sier Kolseth.

Han tror dessuten at finansteknologi klyngen i Bergen og den norske Vipps vil videreutvikle løsninger som klarer å konkurrere med de internasjonale gigantene.

Kan bli underleverandør

Tor Andreassen tror ikke konkurransen om å få bli folks digitale lommebok er det eneste som vil riste bankene i årene fremover.

Han viser til at direktivet som kommer ved årsskiftet også betyr at bankene må stille all sin kundehistorikk til rådighet for konkurrentene, om kunden ønsker det.

– Det betyr at smarte, sinte, studenter vil lage applikasjoner som sitter på toppen av kundedataene. Da kommer bankene i en underleverandørrolle. En slik anonymisering vil være katastrofe for bankene i Norge.

– Ikke gitt at vi taper

Konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan-Erik Kjerpeseth, som også sitter i styret i Vipps, er ikke like bekymret.

– Folk konkurrerer om å spå død og fordervelse i finans.

Kjerpeseth vil slett ikke underslå den forventede konkurransen fra store aktører som Apple Pay og Facebook Messenger.

– Det er klart at de representerer en trussel for Vipps, men det er ikke gitt at bankene skal tape denne konkurransen, sier han.

– Kan selv gå til angrep

Han viser til at Norge er et av verdens fremste land på finansteknologi med en av de mest effektive betalingsformidlingene i verden.

– Og i Vipps sitter vi ikke stille og ser på utviklingen rundt oss. Vi skal bli en 360 graders lommebok for nordmenn, og vårt neste store utviklingssteg vil være konkurransen mot bruk av kort og pinkode i butikkene.

Kjerpeseth ser at det vil bli ekstremt krevende, men tror Vipps vil lykkes.

– Vipps har vært en gedigen suksess, og det er slett ikke utenkelig at vi vil gå til angrep på de store, fremfor bare å forsvare oss i Norge. Med det utgangspunktet vi har, skal man stå tidlig opp for å kunne konkurrere mot Vipps, sier Kjerpeseth.