Bedriften PBES Norway holder til i Forsøkslia på Selsbakk i Trondheim og produserer batterier til elektriske ferjer.

Selskapet hadde ifølge bostyreren rundt 40 ansatte da det ble åpnet konkurs tirsdag ettermiddag. Disse blir nå sagt opp av konkursboet i løpet av kort tid.

Selskapet har hatt noen store leveranser til elferjer. I 2016 vant de blant annet en kontrakt på levering av 89 tonn batterier til to ulike ferjer i Sverige og Danmark.

Krevde lønn som ikke var betalt

Konkursen kom i stand etter at 47 ansatte begjærte bedriften konkurs på grunn av at den ikke hadde betalt tilstrekkelig med lønn og feriepenger. De 47 var ansatt i Trondheim. De fleste ansatte har vært permittert siden februar. Da det var full drift, skal rundt 60 personer ha jobbet i batterifabrikken på Selsbakk, inkludert en del innleid arbeidskraft.

Ifølge bostyrer Nils Håkon Risberg i Simonsen Vogt Wiig, var det samlede lønnskravet på i overkant av 7,5 millioner kroner.

Risberg forteller at bedriften under rettsmøtet motsatte seg påstanden om at de var insolvente, det vil si ikke i stand til å betale for seg. Retten konkluderte imidlertid med at det var grunnlag for konkurs.

25,7 millioner kroner i minus

Ifølge kjennelsen fra Sør-Trøndelag tingrett, fikk selskapet i fjor et negativt årsresultat på rundt 25,7 millioner kroner. Gjelden i PBES Norway var ved årsskiftet på 51,2 millioner kroner, mens det var eiendeler for kun 19,2 millioner kroner. Resultatet er imidlertid ikke revidert. Økonomien forverret seg dramatisk i 2017, ifølge konkurskjennelsen.

Også i 2016 hadde selskapet et negativt resultat, den gang på seks millioner kroner. Selskapet hadde i 2016 en gjeld på rundt 16 millioner kroner, og eiendeler verdt 10 millioner.

Behandler lønnskravene

Risberg forteller at han nå er i gang med å sikre verdiene i boet, samt å ivareta de ansatte.

- Kravene fra de ansatte vil nå bli behandlet av bostyrer, før de blir sendt over til Nav lønnsgaranti for endelig avgjørelse, sier Risberg.

Ifølge konkurskjennelsen skal de eldste kravene om ubetalt lønn være fem måneder gamle.

Motsatte seg konkurs

Ifølge kjennelsen fra Sør-Trøndelag tingrett har styrelederen i PBES Norway motsatt seg at det åpnes konkurs. De ansatte leverte konkursbegjæring i slutten av februar. I et rettsmøte 13. mars ble styrelederen gitt anledning til å dokumentere at selskapet ikke fyller vilkårene for konkurs. Ifølge konkurskjennelsen greide han ikke det. Derfor ble det åpnet konkurs, noe styrelederen motsatte seg. Ifølge Bizweb er Brent Anthony Perry styreleder i PBES Norway.

Kanadisk eier

Største eier i PBES Norway var det kandiske selskapet TTB Holding Company. Ifølge konkurskjennelsen skulle et selskap som heter Virtue Investors sprøyte inn frisk kapital i det kanadiske selskapet, tilsammen fem millioner amerikanske dollar, som tilsvarer i overkant av 40 millioner norske kroner. Bare en mindre del av dette var ment å tilføres den norske virksomheten. Tingretten kom derfor til at vilkårene var tilstede for å slå det norske datterselskapet konkurs.

Batterier for skip

PBES har laget batterier for skip. PBES har blant annet levert batteriene til det som er verdens største helelektriske ferje, som går mellom Danmark og Sverige, i sambandet mellom Helsingør og Helsingborg.

PBES står for Plan B Energy Storage, det vil si plan B energilagring. I norsk sammenheng blir bedriften på Selsbakk i Trondheim ofte fremholdt som en viktig aktør i det grønne skiftet, og særlig i arbeidet for å gjøre skipsfart grønn og utslippsfri.

Etter det Adresseavisen kjenner til er batterier til en elektrisk ferje  på Vestlandet den siste leveransen fra batterifabrikken på Selsbakk.

På konkurstidspunktet var åtte ansatte fortsatt i arbeid. Disse ble bedt om å legge ned arbeidet tirsdag. Ifølge bostyrer Nils Håkon Risberg er det ikke aktuelt å drive batterifabrikken i boets regi.