På søndag er det morsdag, og mandagen rett etter er valentinsdagen. Det gir mynt i kassa for blomsterforhandlere.

Roser er blomsten det ryker mest av til både valentins- og morsdag, ifølge en pressemelding fra Coop Midt-Norge. Tulipaner og morsdagsbuketter er også populære, sammen med gaveprodukter som orkidé og hortensia.

Mennene punger ut

– Roser er den aller mest populære blomsten til morsdag og valentinsdagen. Menn kjøper gjerne litt mer eksklusive og dyre roser til disse anledningene for å gjøre stas på sin kjære. Det syns vi i Coop er koselig, sier Bjørn Vik-Mo, viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge.

Han forteller at Coop forventer å selge blomster for 30 millioner kroner i løpet av uken, som følge av at merkedagene kommer rett etter hverandre.

– Dette er tre ganger så mye som på en vanlig uke, sier Vik-Mo.

Blomster og virus

Strå Blomsterverksted på Bakklandet har også en hektisk helg i møte.

– Mange kjøper jo to i samme slengen, så vi merker det helt klart på salget.

Det sier Camilla Lund Ohrvik, innehaver av blomsterverkstedet. I tillegg til den økte etterspørselen, er flere ansatte hjemme med koronavirus – innehaveren selv inkludert.

– Det er litt unntakstilstand akkurat nå, så de på jobb har travle dager, sier Ohrvik.

Forrige gang det var normaltilstand var butikken utsolgt allerede klokken to dagen før morsdagen.

Camilla Lund Ohrvik, innehaver av Strå Blomsterverksted. Foto: Privat

Mer blomster til mødrene

Skal man tro Ohrviks salgstall, setter vi mer pris på mødrene våre enn kjærestene våre.

– Vi selger klart mer blomster som skal til mødre enn kjærester. Så det virker som folk liker mødre bedre enn kjærester, sier hun lattermildt.

Hun tror det kan ha med å gjøre at de fleste har en mor, mens færre har en kjæreste.

Tulipaner for 40 millioner

Selv om Coop ikke er en kjede man vanligvis forbinder med blomster, vokser de i markedet. Gjennom 2021 solgte de ti prosent mer blomster enn i 2020, ifølge Coop selv. Kjeden solgte blant annet 650 000 buketter tulipaner for 40 millioner kroner i 2021.

Vik-Mo tror at det at flere har tilbrakt tid i hjemmet og stelt med hus og hage er noe av forklaringen på veksten i blomstersalget.

– I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for de som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme, men til morsdag og valentinsdagen er blomster obligatorisk. Da er det ekstra mange som tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, sier han.

Tulipaner, bobler og sjokolade

– Dette blir en stor blomsterhelg, ja, sier Mona Føll, butikkleder på Mester Grønn Mercursenteret.

Hun forteller at deres kundegruppe i liten grad gjør impulskjøp, og kommer til butikken med en plan for hva de skal ha.

– Vi har en del yngre kunder. For vår del ser vi at valentinsdagen har seilet opp i det siste, men til sammen er valentins- og morsdagen klart de enkeltdagene det går mest blomster ut av butikken, sier hun.

I snitt betaler kundene mellom tre og fem hundre kroner for gavene til sine kjære. På valentinsdagen selger Mester Grønn mest roser, mens til morsdagen går det like mye tulipaner.

Hvis man er usikker på hva man skal gå for, har Føll en klar anbefaling:

– Tulipaner til mor, med bobler og sjokolade, det er en bestselger. Det blir aldri feil.