Etter en nedgang på om lag to tredeler fra 2019 til 2020, doblet salget seg fra 2020 til i fjor.

– Vi må se en dobling fra dagens nivå for å nå omsetningen i 2019, sier handelsanalytiker Ardalan Fadai i Nets, som hvert år måler hvor mye nordmenn bruker på netthandel.

Mer takeaway og dyrefor

Salget av de tradisjonelle pakkereisene økte fra 0,8 til 1,8 milliarder kroner fra 2020 til i fjor, mens antall solgte flybilletter økte med 52 prosent – opp fra 10,3 til 15,7 milliarder kroner.

– Dette er imidlertid sammenlignet med det verste året bransjen noen gang har hatt, sier Fadai.

Flere kjøpte også takeaway-mat i fjor. Oppgangen er på 24 prosent fra året før. Kurven har flatet noe ut i år, men pilene peker fortsatt oppover, ifølge Fadai.

Det har også vært nedgang i flere bransjer, for eksempel i byggevarebransjen.

– Nettsalget av denne type varer har gått ned fra 2,6 til 2,2 milliarder fra 2020 til 2021, sier Fadai.

Han tror årsaken er at mange gjorde seg ferdig med bygging og oppussing i den første nedstengningen.

Vi kjøper mer dagligvarer på nett

Pandemien har også påvirket nordmenns rutiner når det gjelder dagligvarer.

– I pandemiens første periode eksploderte handelen av dagligvarer på nett. I år har det gått tilbake med 1 prosent. Men fortsatt er nivået høyere enn i 2019, sier Fadai.

Salg av dyrefor på nett økte fra 1,1 milliarder kroner i 2020 til 1,2 milliarder i fjor. Salget av konsertopplevelser har økt fra 3 til 4,9 milliarder.

En annen bransje som har opplevd vekst på nett, er optikerne. Fra 2020 til 2021 har salget økt fra 2,2 til 2,6 milliarder.