- Det er de mest eksklusive merkene vi har som vi har solgt mer av, sier Ingrid Brun, medeier i de to Høyer-butikkene i Trondheim.

Hun trekker frem merker som blant annet Chloe, Valentino og Jimmy Choo. I 2016 utgjorde «Høyer Luxury» 22 prosent av omsetningen til damer i de to Trondheims-butikkene, og andelen er økende i år.

Brun forteller at det er særlig sko og vesker som utgjør salget i øverste prisklasse, men også en del klær. Hun mener økningen har flere årsaker.

- Luksus er blitt mer sosialt akseptert i Norge. Men også fordi det er lønnsomt å handle dyre varer hjemme i Norge i stedet for i utlandet. Det finnes plutselig et tilbud av luksus i Trondheim, og for de som ønsker det så prioriterer man å handle det her fremfor på reiser. Det er tryggere å handle hjemme dersom det oppstår komplikasjoner. Folk har blitt mer bevisste på bruk- og kast, og kjøper heller færre og mer eksklusive varer enn billige. Vi merker også at mange er mer opptatt av komfort, og vil at det de kjøper skal være brukervennlig og skoene skal være behagelige på foten, sier Brun.

- Sparer lenge

Hun forteller at ikke bare er dem med best råd som handler på øverste hylle.

- Det er ulike typer folk. Det er ofte de som er 30 pluss, og alt fra hun som har spart lenge til en dyr ting til dem som har mulighet til å handle dyrt oftere, sier Brun.

Høyer-butikkene satser også på personlig shopping.

- Vi er godt i gang. Det er mange i Trondheim som ønsker at vi setter av tid til dem både i og utenfor åpningstid. Vi frister med egne kundekvelder og jentekvelder. Vi har med oss lange lister fra kunder når vi er ute og reiser på innkjøp, og vet hvilke kjoler og sko de vil ha. Vi har lister over hvem som er interessert i en vare, og vi tar kontakt når varen er i butikken, sier Brun.

Hun forteller at gjennomsnittskunden handler for rundt 2000 kroner.

Penner til 15 000

Høyer selger mote også til menn. I herreavdelingene utgjorde salget av de aller dyreste varene 23 prosent av omsetningen i fjor. Frank Foss, medeier i Høyer-butikkene, forteller at i herreavdelingene kalles ikke de dyreste varene for luksus, men kvalitetsprodukter.

- Menn kjøper gjerne like dyre ting som damer. De kjøper gjerne en dress til 20 000 kroner, fordi de vil ha en spesiell dress til en anledning. Vi selger målsøm fra flere merker, og har stor pågang på det, sier Foss.

Han trekker frem at Høyer i Trondheim er én av få butikker i landet som selger penner og skinnvarer fra Mont Blanc. Pennene koster fra 5000 til 15 000 kroner.

- Vi selger cirka 30 penner i året, og salget er økende. Noen setter stor pris på tradisjoner og vil ha noe varig. Det er det som er luksus på herresiden, sier Foss.

- Liker å ta seg ut

Det er generasjonsforskjeller på kundene.

- Mange kunder er menn mellom 20 og 25 år, som jobber mye og liker å ta seg ut. Så har vi de voksne med god økonomi, som kjøper sjeldnere og vil ha kvalitet. Det er disse gruppene som kjøper mest til høye priser, sier Foss.

Han påpeker at Høyer også har varer for folk flest, og at Trondheim er en for liten by til at de kun kan selge mote i øverste prisklasse.

Foss forteller at Høyer-butikkene jobber aktivt med å nå kundene på nett.

- Vi har en egen ansatt med ansvar for web og sosiale media, som svarer kundene og viser hva som skjer i butikkene, sier Foss.

Mindre salg av Michael Kors

Den største Høyer-butikken ligger ved Torget, i Kongens gate. Den hadde 35,3 millioner kroner i inntekter i fjor, en nedgang på 3,8 prosent fra 2015.

- Vi har en liten tilbakegang, og det skyldes litt mindre salg av varer fra Michael Kors og Marc Jacobs, som er middels priset. I tillegg var det et forferdelig høstvær fra oktober til januar, og vi som driver i sentrum kan til tider skylde på været. Det var også bitte litt lavere julehandel enn i 2015 og litt lavere omsetning på Toilldagen, sier Brun.

Resultatet før skatt ble redusert fra 3,3 millioner i 2015 til 1,9 millioner i fjor, på grunn av økte kostnader til ombygging og investeringer i ansatte.

I butikken på Solsiden kjøpesenter økte derimot Høyer omsetningen med 5,8 prosent i 2016, til 17,6 millioner kroner.

- På Solsiden har vi utvidet arealet, bygd om butikken og lagt mer vekt på herreavdelingen, som igjen har økt omsetningen. På Solsiden har vi fått faste kunder, og fått et nært forhold til folk som jobber området, sier Brun.

Investerings- og byggekostnader førte til at overskuddet før skatt på Solsiden endte på 1,1 million, 250 000 mindre enn i 2015.

Handler for mer

Adresseavisen skrev nylig at handelen i Midtbyen har gått ned med vel fire prosent i årets fem første måneder, sammenlignet med første halvår i fjor. Klesbutikkene hadde en nedgangen på seks prosent. Høyer har ikke hatt nedgangen, forteller Brun.

- Året har startet svært godt, både når det gjelder omsetning og resultat. Forbrukerne er der, og det handler om hardt arbeid og at vi som eiere står mye på gulvet og vet hva kundene vil ha. Vi reiser og kjøper inn varene våre selv, og må være «hands on» hele tiden. Men vi ser også at vi har færre besøkende enn i fjor, men folk handler for mer, sier Brun.