Kuttene skjer på mange ruter. Blant annet legges ruten mellom Sandefjord Lufthavn Torp til Trondheim helt ned, skriver aftenposten.no.

Rutereduksjonene skjer foran kommende vinterprogram, som tar til å gjelde i slutten av oktober.

Når Norwegian nå dropper sine to avganger, vurderer Widerøe å øke sin kapasitet dra dagens fire avganger.

- Vi ser nå på ruta til Torp, for å se om vi kan styrke den noe. Den totale etterspørselen har vært stor, og for å beholde den når Norwegian trekker seg ut, så er det viktig at vi klarer å holde et bredt og bra tilbud på strekningen, sier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe til adressa.no.

Ryanair, KLM, Nextjet, Norwegian og Wizz Air, i tillegg til Widerøe, har ruter videre fra Torp. Til sammen går det over 40 direkteruter fra flyplassen.

- Prishopp uungåelig

- Når en eller flere aktører reduserer sine frekvenser og ruter, er prishopp uunngåelig. Slik er økonomiens regler. Forklaringen er at Norwegian har hatt en sterk vekst, men at man nå ser at det er nødvendig med en høyere gjennomsnittlig billettpris - såkalt yield, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole i Bergen til Aftenposten.

Han er ekspert på luftfart.

Slik blir Norwegians kutt

Kuttene som Norwegian opererer med til vinteren i forhold til vinterprogrammet i fjor ser foreløpig slik ut:

Sandefjord - Trondheim legges ned

Det kuttes videre i to rundturer per dag mellom Oslo, Trondheim og Bergen, og én rundtur Oslo - Stavanger i månedene november - mars.

Oslo - Ålesund fra 4 til 3 daglige avganger, også det i januar-februar.

Oslo – Evenes – fra 4 til 3 daglige avganger.

Oslo – Tromsø – fra 5 til 4 daglige avganger.

Oslo – Bodø – fra 4 til 3 daglige avganger.

- Det er naturlig å justere antall avganger i henhold til etterspørselen og vi utelukker ikke at det kan komme ytterligere justeringer, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker Nielsen, til Aftenposten.

SAS brukte to dager på å få hjem passasjerer fra London

Han sier at den frigjorte flykapasiteten ikke blir flyttet til mer lønnsomme ruter, men dreier seg om eldre fly som selskapet faser ut til vinteren.

Også SAS reduserer

Det er ikke bare Norwegian som kutter, det gjør også SAS. Endringene hos SAS blir slik:

Ruten Oslo - Tromsø reduseres med én rundtur, fra 10 til 9.

Rutene mellom Oslo - Bodø, Oslo - Evenes og Oslo - Longyearbyen får redusert kapasitet i midt-vinteren.

Ruten Oslo - Kirkenes mister den daglige kveldsavgangen, den blir nå fløyet kun på tirsdager, torsdager og søndager hele neste vinter.

1000 «Kjos-faste» passasjerer krever erstatning av Norwegian

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, sier til Aftenposten at selskapet foretar noen justeringer:

- Dette for å bedre imøtekomme etterspørselen vi så sist vinter. I det store bildet er det ingen større forandringer, og vi øker bl.a. på andre områder som rutene mellom Stavanger-Tromsø og Bergen-Ålesund, sier han.

Har vokst nok

Profesor Frode Steen mener forklaringen på at Norwegian tar ned kapasitet i Norge -  i tillegg til å øke gjennomsnittsprisen på billetter - er at selskapet har oppdaget at trafikkveksten i Norge ikke forsvarer et mer omfattende ruteprogram:

- Effekten vil bli at prisene går opp, men vi vil neppe se de helt store endringene fordi det fortsatt er flere avganger tilbake der det kuttes. Norewgian er et selskap som er kjent for å snu seg dersom det er behov for å bedre inntjeningen, og det er nok et utslag av det vi ser nå, mener Steen.

Ikke lenger så veldig «Norwegian»

Han er også spent på hvor stor del av forklaringen som kan knyttes til innføring av bonuspoeng på innenlandsk rutenett, som ble tillatt igjen fra mai i fjor:

- Her vet vi at SAS har et godt tak på de mest lønnsomme pasasjerene. Derfor kan det som skjer nå være et utslag av at flere forretningsreisende velger å fly SAS fremfor Norwegian for å samle poeng. Men dette blir bare en spekulasjon, siden vi ikke har noen tall om dette å forholde oss til, sier Steen.