Etter det Aftenposten kjenner til, har Ica Norge kommet lengst med sin nettsatsing. Men trolig jobber alle kjedene med løsninger de kan lansere dersom det blir nødvendig.

Icas håp er at en nettløsning kan tette tapssluket for kjeden. Før sommeren tapte kjeden 15 millioner kroner i uken bare i Norge.

Etter det Aftenposten kjenner til, har alle kjedene ansatt programmeringseksperter innen e-handel den siste tiden. Det finnes et konkret prosjekt mellom en av dagligvaregrupperingene og et programmeringsselskap, bekrefter en kilde utenfor dagligvarekjedene.

Høstjakten

Imidlertid er alle kjedene svært forsiktige med å avsløre tidsrammer og konkrete tanker for fremtiden.

Dagligvarebransjen har akkurat startet de årlige prisforhandlingene med leverandørene, den såkalte "høstjakten". Det passer dårlig for dem å offentliggjøre noe som helst om netthandel mens de forhandler med leverandørene.

Nå følger de hverandre med argusøyne frem til avtalene er i havn rundt juletider.

Hente i butikk

Én ting alle kjedene i Norge er enige om, er at Norge ikke er bygget for hjemkjøring av varer. Den mest sannsynlige løsningen er derfor etter modell fra den britiske dagligvarekjeden Tesco.

De har i flere år gitt kundene mulighet til å bestille varene på nett, for å kunne hente ferdige pakkede bæreposer i butikken, flyplassen eller en "pickup-place". De jobber også med å etablere slike steder på skoler, der foreldrene allerede stopper for å hente barna.

Hentesteder er også løsningen Ica jobber med, sier kilder i Ica-systemet Aftenposten har snakket med. Trolig ønsker kjeden å finne et stort lokale med god parkeringsplass i nærheten av et trafikknutepunkt. Dette blir i Oslo eller Stor-Oslo og vil være et sted mange kunder passerer daglig med bil.

Sentrale Østlandet

I første omgang er det kun det sentrale østlandsområdet som er aktuelt for en slik løsning.

Tidligere i år hadde Ica en konkret eiendom i sikte, men på grunn av alt arbeidet med avtalen mellom Ica og NorgesGruppen, glapp denne muligheten.

Det, samt finansiering fra morselskapet i Sverige, har også ført til diverse utsettelser.

Følger med Tesco

Både Rema 1000, NorgesGruppen og Coop har fulgt med på hva som skjer i utlandet. Alle trekker frem den britiske dagligvarekjeden Tesco, som i dag er den ledende aktøren på matvarer på nett i England.

I dag bytter de ut butikker med rene hentesteder. Det kommer ingen av de norske kjedene til å gjøre i nær fremtid.

- Vi har troen på at det å gå i butikk er toneangivende i mange år fremover, så vi har ingen planer om nettsatsing, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen, selskapet som blant annet eier kjedene Meny, Spar, Kiwi og Joker.

Rema 1000 var et av selskapene som satset hardt på dagligvarer på Internett i 1998, og selv om de ansetter eksperter på e-handel, har de ingen planer om å være første mann ute i Norge.

Svidde fingre

- Vi har ingen planer om noe stor satsing, men noen tanker har vi tenkt, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan.

Han mener netthandel i dagligvaremarkedet ikke handler om salg av mat på internett, men hvordan den bestilte maten blir distribuert til forbrukerne.

- Jeg har så svidde fingre det går an å få, så vi kommer uansett ikke til å lansere noe i nærmeste fremtid, sier Reitan.

Ica og Coop ønsker ikke å avsløre noe konkret om hvordan de ser på fremtiden.

Coop og NorgesGruppen har imidlertid noe de to andre kjedene ikke har: Et kundelojalitetsprogram. Et slikt program er første skrittet til å eie kundens handleliste – noe ekspertene tror er viktig informasjon for å overleve i den digitale verden.