For noen uker siden utvidet Felleskjøpet i Rissa sortimentet sitt. Da de allerede har drevet med hage, var veien kort til å få inn blomster også.
– Vi har fått inn blomster. Det gjorde vi for å få flere ben å stå på, få en større omsetning og styrke grunnlaget til butikken. I tillegg synes vi det er veldig spennende selv også, sier daglig leder Jomar Leira til Fosna-Folket.
Ansatt på heltid
Nå har de også ansatt én person på heltid på blomster i sesong, som har ansvar for dem.
– Vi har utvidet med i underkant av en halv stilling. Fra april til august, i blomstersesongen, er det ei hel stilling, sier han.
Leira forteller videre at blomster er noe Felleskjøpet-butikken ikke har hatt tidligere, men at de nå skal styrke grunnlaget for hage og uterom.
– Det er et trekkplaster for kunder. Vi har fått veldig god respons og solgt en god del av det.
– Utgjør det noe på omsetningen?
– Vi merker at det blir mer og mer salg av blomster. Vi har ambisjoner om å lykkes med det, og kanskje klarer vi en halv million kroner ekstra i omsetning, svarer han.
– Været har mye å si
Det er Lisa Enebakk som har ansvar for blomstersortimentet ved butikken. Hun forteller at det er litt jobb med å passe på i underkant av 100 forskjellige sorter, som må ha nok vann og se presentable ut.
– Har det vært mange innom siden dere begynte med det for noen uker siden?
– Ja, også har det tatt seg opp veldig de siste dagene. Når sola tittet frem på onsdag var det plutselig veldig mange her. Været har mye å si, sier hun.
Leira forteller at de får levering av blomster ukentlig, og da kommer de ferdigvokste på traller.
– Det er mye liv i blomstene, også blir vi selv litt inspirert i hverdagen, sier han.
Veronica begynte på jobb klokken 04:45 for å gjøre klart til rekord-dag: – Det var helt kaos!
– Har vært heldige
Butikken ligger på Kvithylla i Rissa. I tillegg til å ha butikk, har de også et verkstedpunkt som styres fra Felleskjøpet på Brekstad.
– Hvordan går det ellers?
– Det har holdt seg ganske stabilt omsetningsmessig, også under korona. Vi har vært heldige med både salg og personell, og hatt lite sykmeldinger, forklarer Leira.
Han forteller at de heller ikke har merket uroen i Europa i særlig stor grad.
– Vi har vært heldige. Enkelte ting kan det ta lengre tid å få levert, men sånn generelt så går det bra.
– Hvilke mål har dere for fremtiden til bedriften?
– Vi har et ønske om å kanskje utvide enda mer, men i utgangspunktet så har vi allerede et bredt sortiment, avslutter Jomar Leira.