- Hvis det faktisk skal være en parkeringsplass, må det være forbudt å stå der over lengre tid, og være stengt på natta, sier campingplasseier Marius Ronæss.

Han driver campingplassen Storsand gård camping, ikke langt utenfor kommunegrensen til Trondheim. Ronæss, Anders Olsen ved Flakk Camping og Stein Gjømesli ved Vikhammer camping er alle bekymret for at den nye bobilparkeringen skal gi dem urettferdig konkurranse.

Parkeringen åpner 11. august på den gamle tomten til Tollpost like ved Dora. Det skal være plass til 50 bobiler på den 5000 kvadratmeter store tomten som kommunen leier av Bane Nor Eiendom.

- Vi synes det er rimelig at Trondheim parkering begrenser dette området til å være besøksparkering og ikke en parkering som i praksis blir en campingplass, sier Anders Olsen, campingplasseier ved Flakk camping.

- Det må være konkurranse på likt grunnlag

Trondheim parkering har bestemt at bobilene får stå i maksimalt fem dager. Den første timen skal koste 50 kroner, og de påfølgende vil koste 25 kroner. Den maksimale døgnprisen er på 250 kroner. Inntektene fra dette skal dekke drift - og etableringskostnader.

foto
11. august åpner den nye bobilparkeringen ved Dora i Trondheim. Her kan det stå 50 bobiler samtidig.

På parkeringsplassen skal det settes opp to mobile toalett, en tømmestasjon, ladepunkter og drikkevannsuttak. I tillegg skal det være et friareal med sittegrupper, og hele parkeringen skal gjerdes inn. Dette skriver Trondheim parkering i søknaden til byggesakskontoret.

- Vi som driver campingplass har ansatte, betaler selskapsskatt og eiendomsskatt. Hvis Trondheim parkering i praksis etablerer en campingplass med andre premisser for driften, blir det feil, sier Olsen.

- Det er viktig er at det ikke brukes offentlige ressurser til å subsidiere drift som konkurrerer med det private næringslivet, fortsetter han.

Marius Ronæss mener at Trondheim parkerings bobilparkering må følge de reglene som campingplasser må forholde seg til.

- Det må være konkurranse på likt grunnlag. Vi må for eksempel rapportere inn tall til Statistisk sentralbyrå hver måned, der vi registrerer hvor mange som har besøkt oss, hvilken enhet de har bodd i og hvilket land de kommer fra. Dette kan ikke være regler som bare vi må følge, sier han.

Erstatter parkering på Øya

Trondheim parkering vil ikke kommentere på bekymringene og kritikken fra campingplasseierne. Steinar Myhr, drift- og kontrollsjef i Trondheim parkering, sier at de har mottatt et brev med spørsmål om parkeringsplassen fra campingplasseierne, og at de vil svare på brevet før de uttaler seg i avisen.

foto
Slik vil bobilparkeringen bli organisert. I hjørnet av tomten skal det bli en parsellhage.

Den nye bobilparkeringen ved Dora skal erstatte dagens bobilparkering på Øya. Parkeringen på Øya må legges ned på grunn av utbyggingen av Trondheim spektrum. Dette skriver Trondheim parkering i en pressemelding fredag. På Øya har parkeringen vært gratis, men bilene har ikke fått lov til å stå der lenger enn ett døgn.

I fjor skrev Adresseavisen om at bobilparkeringen på Øya var full. Trondheim parkering skriver i pressemeldingen at de har fått mange henvendelser om at parkeringen på Øya har vært for liten. I fjor etablerte de derfor en ekstra parkering på Lade, som nå er stengt på grunn av byggevirksomhet.