Verdens viktigste litteraturpris har styrket sin posisjon, etter utdelingen av prisen til den hviterussiske journalisten og forfatteren Svetlana Aleksijevitsj. Første pris presentert av den nye sekretæren for De Aderton, litteraturforsker og forfatter Sara Danius, skiller seg kraftig fra utdelingene de siste 10 åra.

Les også: Hviterussisk favoritt fikk nobelprisen

Ikke først og fremst fordi prisvinneren er en kvinne, men fordi hennes mest kjente bøker er journalistikk og dokumentarlitteratur, snarere enn skjønnlitteratur. Som vanlig de siste åra ble sosiale medier umiddelbart etter annonseringen fylt av folk som lett hoderystende demonstrerte manglende kjennskap til vinnerforfatteren, med en undertone av «enda-en-smal-og-sær-forfatter-ingen-har-hørt-om-får-Nobelprisen».

På NRKSs Kulturnytt torsdag morgen bygde direktør ved Institutt for fredsforskning, Kristian Berg Harpviken opp til lignende reaksjoner, med et utspill om at Svenska Akademien bør lære av den norske Nobelkomiteen og gjøre litteraturprisen bredere.

Les også: 198 nominerte til Nobels litteraturpris

Heldigvis viste Sara Danius og hennes 17 svenske kolleger i juryen seg smartere enn som så. De Aderton har med rette blitt utsatt for kritikk etter enkelte utdelinger, men er det noen de ikke bør ha som forbilde er det den norske Nobelkomiteen. Det er mye lettere å finne ufortjente fredsprisvinnere enn litteraturprisvinnere i Nobel-klassen.

Årets vinner framstår dessuten som en av de mest «folkelige» forfatterne som har fått prisen. At hennes gjennombruddsbok som kom på norsk i fjor, «Krigen har intet kvinnelig ansikt», er solgt i over to millioner eksemplarer, gjør at det kan argumenteres for at hun alt framstår som en vel så bred, internasjonal forfatter som for eksempel Bjørnstjerne Bjørnson gjorde da han fikk prisen i 1903.

Les også: Fransk nobelprisvinner i litteratur

Les også: Nobelprisen i litteratur til Alice Munro

En av de viktigste funksjonene til Nobelprisen i Litteratur, er å rette søkelys på verdenslitteratur som fortjener mer oppmerksomhet, flere lesere, over hele verden. Det vil Svetlana Aleksijevitsj nå få. Hennes mest kjente bok er basert på møter med hundrevis av kvinner som deltok i 2. verdenskrig for Sovjet. Gjennom Sara Danius' glødende anbefaling etter offentliggjøringen av prisen, er den kanonisert som moderne klassiker.

Et gledelig trekk ved offentliggjøringen av årets nobelprisvinner i litteratur, var at de etnosentriske ironikerne på sosiale medier ble utfylt begeistrede og respektfull stemmer med lenker til gode norske tekster om forfatteren og bøkene hennes.

Hva om gjengen som stadig maser om at Bob Dylan bør få prisen, samt de som mener prisen burde gått til en forfatter de har hørt om, leste en bok av Svetlana Aleksijevitsj til neste gang? Nobelprisen i litteratur bør tas på ordet og ikke på smålige fordommer.