- For de fleste vil det være bedre å vente hjemme, enn å sitte på legevakta. Derfor ønsker vi å flytte ventingen fra venterommet på legevakta, til hjemmet, sier Line Kristoffersen.

Hun er konstituert leder for legevaktsamarbeidet for Trondheim, Klæbu, Malvik, Melhus og Midtre Gauldal.

Det nye systemet innføres 13. oktober, og har sammenheng med at vaktsentralen flytter inn i nye lokaler. Selve legevakta er imidlertid fortsatt på samme sted, på St. Olavs Hospital.

Må ringe

Det nye er at de som trenger legehjelp nå vil få beskjed om antatt ventetid, og et cirka-tidspunkt når de kan forvente å få komme inn til lege.

- Dette vil føre til at det blir mye mindre folk på venterommet på legevakta, sier Kristoffersen.

Nå ber legevaktas ledelse om at folk alltid ringer når de skal ha kontakt med legevakta. Unntaket er i akuttsituasjoner hvor det er behov for øyeblikkelig hjelp. Da skal en fortsatt ringe 113.

Har du fått med deg deg nye telefonnummeret til legevakta? Nå skal du ringe 116 117.

- Det har vært en kultur for at det er bare å møte opp på legevakta. Nå ønsker vi å endre på dette. For å få systemet til å bli bra, må folk ringe først, sier Kristoffersen som påpeker at ingen kan snike i legevaktkøen ved personlig oppmøte.

- De som kommer rett på legevakta, havner i samme kø som de som ringer, sier hun.

For lang ventetid

I april la Fylkesmannen frem en tilsynsrapport som pekte på store utfordringer for legevaktsamarbeidet. Etter et tilsyn uttrykte Fylkesmannen stor bekymring for legevakta. Utilstrekkelig bemanning, lang ventetid på telefonen, et betydelig antall telefonhenvendelser som ikke ble besvart og opp til to timers ventetid før pasienter ble vurdert av en sykepleier, var noen av funnene. Risikoen for ikke å fange opp alvorlig syke pasienter ble av Fylkesmannen beskrevet som stor. I rapporten ble det også pekt på uklarheter rundt det faglige ansvaret, manglende opplæring og trening i akuttmedisinske ferdigheter og medisinstudenter som fikk større oppgaver enn de var kvalifisert for.

I ettertid har kommunaldirektør Helge Garåsen lagt frem en tiltaksliste for å lukke avviket som ble påpekt. Her går det frem at legevakta har behov for ni nye stillinger for å kunne håndtere henvendelsene.

Fylkesmannen vil i neste uke be om en statusrapport på dette arbeidet.

Målet er at den nye vaktsentralen skal løse noen av problemene.

Nytt verktøy

- I dag vet vi ikke hvor mange som ringer, og hvor lenge folk må vente før de får svar. Med den nye teknologiske løsningen får vi et verktøy slik at vi kan føre statistikk over dette, sier Anne Fische, fagleder ved vaktsentralen.

Ifølge akuttmedisinforskriften skal 80 prosent av telefonhenvendelsene besvares innen to minutter.

Fische sier at den nye teknologiske løsningen ved vaktsentralen vil gi en helt annen hverdag for sykepleierne som svarer på telefonhenvendelsene.

- Tidligere har vi måttet be om navn, adresse og personnummer til folk som har ringt inn. Nå vil dette komme automatisk opp på dataskjermen. Vi vil også få navn på alle som er registrert på samme adresse som innringer. Dette fører til at vi vil bruke mye mindre tid på å skaffe personopplysninger, sier Fische.

En annen forbedring er at vaktsentralen med det nye systemet alltid vil vite hvor den ambulerende legevaktlegen befinner seg. Dermed kan de raskere gi en tilbakemelding hvis det er behov for å sende ut lege.

Akutt-time hos fastlege

Systemet er koordinert med Norsk medisinsk indeks, som innebærer at de som besvarer telefonen, følger klare rutiner for blant annet å sjekke tilstand og alvorlighetsgrad hos dem som er syke eller skadet. Deretter vil det bli tatt en vurdering på hvor raskt det er nødvendig med legehjelp, og om pasienten eventuelt kan vente og oppsøke fastlege dagen etter.

- Dette er et verktøy som hjelper oss å sortere pasienthenvendelsene bedre, sier lege Torstein Sakshaug. Han mener samtidig det er god grunn til å minne folk om at det er bedre å ta kontakt med fastlegen enn legevakta:

- Alle fastlegene har akutt-timer, og på dagtid vil du få raskere hjelp der enn på legevakta. Hvis du kutter deg i fingeren på dagtid, så skal du henvende deg til fastlegen, påpeker han.

Nytt nummer: 1. september ble det innført nytt telefonnummer til legevakta. 116 117 er det nye nummeret. Fagleder Anne Fische t.v., fungerende leder Line Kristoffersen og fastlege Torstein Sakshaug ber nå om at alle ringer før de oppsøker legevakta. Foto: RICHARD SAGEN