Mye av dette skjer på Snapchat, der meldinger og bilder sendes, deles og forsvinner.

- Snapchat er blitt den nye mobbearenaen, sier Ole R. Vestøyl, foredragsholder for Bruk hue-kampanjen.

I løpet av seks uker skal han møte nærmere 9000 barn og unge og mange av deres foreldre i Trondheim. For første gang skal Bruk hue-kampanjen rulles ut til samtlige elever fra 6. til 10. klasse i én kommune. Målet er å spre nettvett.

- Dette er viktig forebyggende arbeid, og foredragene er ett av flere tiltak for bedre nettvett. Skolene gjør en god jobb på dette området, men det er viktig at vi også får foreldrene på banen. Derfor inviterer vi også foreldre til foredrag, sier May-Iren Evenmo, koordinator for Ungdommens bystyre i Trondheim.

Hun sier at kommunen allerede har fått et par henvendelser i etterkant av foredragene. Dette handler om elever som har lagt ut ting de ikke burde lagt ut på sosiale medier.

- Dette er saker vi jobber videre med, sier Evenmo.

I juni fikk Ungdommens bystyre stengt tilgangen til netstedet Kiwi-Q&A fra skolenettverket, etter at de oppdaget at unge i Trondheim ble hengt ut med fullt navn på appen.

Unge brukere

Lukkede grupper, anonyme brukere, bilder som blir spredd i forrykende fart, rykter som blir til sannheter og kommentarer som sårer. Mobiltelefoner som blinker, dirrer og piper fra morgen til sen kveld. Dette er i ferd med å bli barnas sosiale mediehverdag.

- Hvor mange er på Snapchat? Hvor mange er på Instagram? Hvor mange er på Facebook?

Ole R. Vestøyl spør, og hendene skyter i været som svar. I Vikåsenhallen sitter 6. og 7.-klassingene fra Ranheim, Vikåsen og Solbakken skoler på gulvet. De er 11 og 12 år gamle, og egentlig alle for unge til å være på de sosiale nettstedene. Men de er der.

Over halvparten av 11- og 12-åringene sier de bruker Instagram og Snapchat, mens en av fire har profil på Facebook, viser en nasjonal undersøkelse blant denne aldersgruppen.

Dumme valg

- Det er blitt allment akseptert å bryte aldersgrensen. Men det er en utfordring når brukerne er så unge. De skjønner ikke konsekvensene av det de gjør, og de kan foreta dumme valg. De trenger mer informasjon, sier Vestøyl.

Nå har Bruk hue-kampanjen tatt konsekvensene av dette. For første gang involveres også barneskoleelever når de ruller ut sin nye nettvett-kampanje. I Trondheim blir alle elevene i 6. og 7. klasse invitert til foredraget, i tillegg til ungdomsskoleelevene.

- Dere er innovatører, dere er levende prøvekaniner. Ingen tar i bruk nye apper så fort som dere gjør. Men det følger en del utfordringer med dette, sa Vestøyl da han møtte Ranheimselevene.

Ett av hans første spørsmål var om elevene kan kode og passord til hverandre. Mange nikket bekreftende.

- Oi, er det så mange? Er det så lurt da? Passordet er noe personlig, du kan sammenligne det med tannbørsten din. Låner du bort den? spurte Vestøyl.

Så fikk elevene se hva som kan skje, når et bilde som aldri skulle vært tatt, plutselig er spredd til hele skolen – og hva de kan gjøre hvis noe slikt skjer.

Elevene fikk seg noen vekkere da de fikk høre at selv meldinger som kan være sendt på tull, rett og slett kan være ulovlig.

- Men jeg har ikke sett noen som har skrevet stygge kommentarer og slikt. Det kan være noen diskusjoner og litt krangling, men ikke mobbing, sier Lone.

Hun bruker Snapchat og Instagram, og det gjør også vennene Nora, Sigurd og Louise.

- Jeg legger ut bilder av hunden og hesten min, sier Louise. Sigurd har lagt ut fotballbilder, men er ikke sikker på om han alltid har spurt kameratene om det er greit. Det skal han bli bedre til.

- Er dere mye på mobil og nett?

- Litt for mye, kanskje, smiler Nora. Men Trygve har klart seg uten mobil så langt:

- Jeg spiller fotball, håndball, gitar og i band. Da har jeg nok å gjøre. Men foreldrene mine spør om jeg ikke ønsker meg mobil, sier han.

Hysteriske foreldre

Har du hørt om tjenester som Hayday og Momio? Her kan du lese mer om sosiale medier som barna kjenner bedre enn deg.

En foreldreundersøkelse viser at seks av ti foreldre sier at de er venn med eller følger barna sine på sosiale medier. Mødrene er bedre enn fedrene til å følge opp sine barn. Vestøyl mener foreldre må henge med på den digitale utviklingen, og være til stede der barna er.

- Mange foreldre vet ikke hva barna holder på med. Når noe skjer, blir enkelte hysteriske og redde, mens andre blir apatiske og vet ikke hva de skal gjøre. Men det går ikke an å lukke øynene. Når barna tilbringer timevis på nett, så er det som å si at en praktiserer fri barneoppdragelse hvis en ikke følger med, sier Vestøyl som også møter foreldre på sin foredragsturné i Trondheim.

Det er Telenor, Røde Kors, Barnevakten og Medietilsynet som står bak den landsomfattende kampanjen Bruk hue.

Si fra: Hvis en opplever noe ekkelt på nett, må en si fra til en voksen, enten forelder eller lærer, mener elever i 6. klasse på Vikåsen skole. Fra venstre Lone Furunes Gundersen, Nora Leistad, Trygve By Rise, Sigurd Braathen og Louise Wesenberg. Foto: Leikny Havik Skjærseth
På turné: Ole R. Vestøyl fra Bruk hue-kampanjen skal holde foredrag for nærmere 9000 skoleelever i Trondheim de kommende ukene. Her er han i Vikåsenhallen med elever fra Vikåsen, Solbakken og Ranheim skoler. Foto: Leikny Havik Skjærseth
På nett: Hendene skyter i været når foredragsholder Ole R. Lestøyl spør om elevene ved Ranheim, Vikåsen og Solbakken skoler er på Snapchat og Instagram. De neste ukene skal trondheimselever kurses i bedre nettvett. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Foredragsholder for Bruk hue-kampanjen, Ole R. Vestøyl. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Stengte app: May-Iren Evenmo, koordinator for Ungdommens bystyre, sier at også trondheimselever opplever å bli mobbet på nett. For noen måneder siden stengte kommunen tilgangen til nettstedet Kiwi, fordi elever ble hengt ut med fullt navn. Foto: Leikny Havik Skjærseth