- Vi har slitt litt med den tekniske biten. Det har ført til at folk har fått opptattsignal når begge operatørene har vært opptatt. Nå håper vi at dette skal løse seg, sier Line Kristoffersen, konstituert leder ved legevakta i Trondheim, Klæbu, Malvik, Melhus og Midtre Gauldal.

I forrige uke fikk legevakta på plass en ny løsning som skal sikre at innringerne heretter får en talemelding og havner i kø når operatørene er opptatt med andre samtaler. Dermed skal folk slippe å ringe flere ganger. I tillegg ønsker legevakta å øke bemanningen for å kunne ta unna flere samtaler.

- Vi har ennå ikke full oversikt over behovet, men vi forventer at vi trenger flere ansatte. Vi ser at trafikken er stor, spesielt på helg. Det starter allerede på formiddagen lørdag, sier Kristoffersen.

Oppmøtetidspunkt

For to uker siden flyttet legevakta vaktsentralen og innførte en ny teknologisk løsning som skal fungere bedre for både pasienter, operatører og legevaktleger.

Nå ber legevakta om at folk alltid ringer før de oppsøker legevakta, slik at sykepleiere kan registrere pasientene og vurdere alvorlighetsgraden. Når folk ringer, vil de også få et oppmøtetidspunkt på legevakta.

- For de fleste vil det være bedre å vente hjemme enn å sitte på legevakta. Derfor ønsker vi å flytte ventingen fra venterommet på legevakta, til hjemmet, sa Kristoffersen til Adresseavisen da systemet ble innført.

To minutter

Selv om det har vært noen innkjøringsproblemer i løpet av de første to ukene, sier Kristoffersen at det meste har vært som forventet.

- Ut fra det jeg ser nå, tror jeg at dette blir kjempebra når vi får litt tid på oss, sier hun.

Den nye teknologiske løsningen vil gi kommunen en oversikt over hvor mange som ringer, når folk ringer og hvor lenge de må vente før de får svar hos legevakta. Ifølge akuttmedisinforskriften skal 80 prosent av telefonhenvendelsene besvares innen to minutter. Legevakta har tidligere fått kritikk fra Fylkesmannen fordi responstiden har vært for lang, og fordi enkelte ikke har kommet gjennom på telefon. Dette må kommunen nå rydde opp i.

Ekstra legekontor

Kristoffersen sier at de har fått både ros og kjeft fra sine brukere i løpet av den første toukersperioden.

- De som har fått oppmøtetidspunkt, og har kommet inn, er strålende fornøyd. Andre har opplevd å ikke få svar, og de er selvsagt ikke fornøyde, sier Kristoffersen.

- Kapasitetsproblemene på legevakta var kjent fra før, hvorfor er ikke bemanningen økt tidligere?

- Det å ansette flere er noe som tar tid. I tillegg er dette et budsjettspørsmål, sier Kristoffersen.

Hun lover at også legekapasiteten på legevakta vil bli bedre. Etter at vaktsentralen flyttet ut fra lokalene på St. Olav, er det nå ledige lokaler.

- Vi skal gjøre om den gamle vaktsentralen til et legekontor. Det vil øke kapasiteten på legevakta, sier Kristoffersen.

Bedring: Fungerende leder av legevakta, Line Kristoffersen t.h., sier at de har hatt noen tekniske problemer etter at vaktsentralen ble flyttet, men at dette er noe de jobber med. Her sammen med fagleder Anne Fische og fastlege Torstein Sakshaug. Foto: RICHARD SAGEN, Foto: ©RICHARD SAGEN, Adresseavisen, +47 95198665