Nå er han glad for at arbeidsgiveren hans har bygd et flunkende nytt sykkelhus.

Johan Anton Wikander (74) sykler strekningen Tyholt til Marienborg på jobb, hver dag, året rundt.

– Jeg sykler aldri den raskeste veien. Til jobb sykler jeg gjerne over Stavnebrua, men hjem sykler jeg gjennom sentrum for å gjøre unna ærender og legge bak meg noen ekstra kilometer, sier Wikander.

LES OGSÅ: 20 000 sykler til og fra sentrum hver dag (PLUSS)

74-åringen jobber som sjefingeniør i enhet signaltjenester i Jernbaneverket. Han sykler anslagsvis én mil om dagen, og har tre sykler stående i boden.

– Jeg har to med piggdekk for vinterbruk, én av dem med brede dekk for dårlig brøytede sykkelveier, samt en med smale dekk for godt brøytede veier. Pluss en sommersykkel, sier han.

Adresseavisen har i de siste årene skrevet om dårlig brøyting av sykkelveier og fortau. Wikander synes dette har forbedret seg vesentlig de to siste årene.

LES MER: - Det er lang vei å gå før Trondheim blir sykkelby nummer én

Syklet tross sykdom

På vei hjem fra jobb sykler den spreke 74-åringen gjerne innom Sjøbadet for en dukkert. Han kaller seg høstbader, og hopper gjerne i sjøen selv om kvikksølvet kryper nedover den blå skalaen på termometeret.

I høst fikk derimot badingen en brå slutt. Inntil videre.

– Jeg fikk plutselig et såkalt virus på balansenerven. På et par sekunder mistet jeg balansen fullstendig, og måtte lære meg å holde balansen helt på nytt. Da kunne jeg ikke bade på en stund, sier han.

Syklingen derimot, fortsatte. På tross av manglende balanse hev han seg på sykkelen og la i vei langs mildt trafikkerte gater på Tyholt.

– Så fort jeg kom i fart så gikk det relativt greit. Jeg fikk et opptreningsprogram jeg skulle følge, og der var sykkelen veldig fin å bruke, sier Wikander.

Etter seks uker var han frisk. Når han ikke sykler til og fra jobb, er han stort sett alltid på sykkelsetet i ferier og fridager. Spesielt i Grimstadområdet, der han kommer fra, sykler han mye.

LES MER: Fra øst til vest er Trondheim best (PLUSS)

Nytt sykkelhus på Marienborg

Adresseavisen treffer Wikander på Marienborg torsdag morgen, i anledning åpning av et splitter nytt låsbart sykkelhus med plass til 80 sykler.

Jernbaneverket har i samarbeid med Rom Eiendom bygget huset med en kostnad på omtrent én million kroner. Administrerende direktør i Rom Eiendom, sier at de ønsker å legge til rette for at flere reiser kollektivt. Og han er ikke bekymret for at sykkelhuset med plass til 80 sykler blir fullt.

– Da bygger vi bare et til, sier han.

Johan Anton Wikander er glad for at sykkelhuset har kommet på plass.

– Til nå har jeg ofte tatt sykkelen inn i gangen på vinterstid, for å tine den før jeg sykler hjem. Det slipper vi nå, sier han.

LES OGSÅ: Bakklandspatriot: - Enkelte syklister er gale (PLUSS)

I tråd med ambisjonene

Åpningen av sykkelhuset ble gjennomført av ordfører Rita Ottervik. Mange ansatte i Jernbaneverket og NSB hadde gått, syklet, tatt toget, og kjørt bil for å høre ordføreren tale.

– Dette sykkelhuset er i tråd med Trondheim kommunes ambisjon om å være Norges største sykkelby. I Trondheim teller vi 45000 daglige sykkelturer, og vårt mål for år 2025 er 100000 turer hver eneste dag, sier Ottervik.

Hun trakk frem viktigheten av trygg sykkelparkering og gode garderobefasiliteter som den viktigste årsaken til at flere skal begynne å sykle til og fra jobb. Hun påpekte også at sykkelveiene skal være trygge for alle syklister, både de med gule jakker, og de med kjole.

– Dessuten kan vi ikke leve med at Kristiansand per i dag slår oss som sykkelby, så det er bare å fortsette med slike tiltak, sa hun til en lattermild forsamling.

LES OGSÅ: - Bilen ødelegger for byen (PLUSS)

LES OGSÅ: Én syklist bøtelagt i Trondheim i fjor (PLUSS)

Brask og bram: Ordfører Rita Ottervik (til høyre), hadde tatt turen til Marienborg for å åpne det nye sykkelhuset. – I dag har vi den reneste bylufta vi har hatt på 20 år, og for tredje året på rad ligger vi an til å klare kravet om ren luft, sier hun. Foto: RUNE PETTER NESS