Lederen av oppvekstkomiteen sier det er sterk lesning å lese avvikene som er rapportert inn fra Trondheims-skolen. Når det gjelder utagering mener han det er helt avgjørende at det gripes fatt i så tidlig som mulig for å finne bakenforliggende årsaker.

- Når det er snakk om vold av den karakter som det beskrives i Adresseavisen i dag, skjer ikke det helt plutselig. Det er en årsak bak, og det må gripes fatt i, sier Schrøder.

Ta noen i storefri

Han mener vanskelige familieforhold, men også mobbing, kan være årsak til at elever utagerer sterkt.

- Jeg er enig med rektoren på Charlottenlund ungdomsskole som mener at det har blitt mindre fysisk vold. Men jeg frykter det er blitt mer av den psykiske volden. Mens man før skulle «ta noen» i storefri, setter man seg nå over pc'n og «tar noen» der. Det kan hende det er enda verre enn den fysiske volden som utspilte seg tidligere, sier han.

- Og dette kommer vel heller ikke til uttrykk i noe avvikssystem?

- Nei. Det er mer usynlig. Men ikke mindre alvorlig. Dette er mobbing, utestengelse og netthets. Vi har planer for dette, men samtidig er det nok vanskeligere å følge opp.

Både når det gjelder psykisk og fysisk vold mener Schrøder det er viktig med flere lærere i klasserommene og et støtteapparat rundt som er tett på.

Skal ikke være slik

- Er du fornøyd med satsingen på dette i budsjettet som dere nylig har lagt frem?

- Vi har fått 3,5 millioner av regjeringen til skolehelsetjenesten og la i tillegg inn 2,3 millioner selv. Dessuten har vi bedt rådmannen om en opptrappingsplan.

Schrøder er også fortørnet over avviket som viser at elever som er innvilget spesialundervisning ikke har fått det når deres lærer har vært syk.

- Slik skal det ikke være i Trondheims-skolen, sier han.