Bakgrunnen var at foreldrene til en elev klaget på hvordan skolen håndterte en mobbesak.

Det er trolig første gang Fylkesmannen i Sør-Trøndelag gir et slikt pålegg.

- Så vidt jeg kjenner til, har vi ikke gjort et slikt vedtak tidligere. Dette er en spesiell sak. Ut fra den informasjonen vi hadde, var dette en fastlåst konflikt. Konfliktnivået mellom skolen og hjemmet var så høyt at det kunne påvirke elevens psykososiale miljø. Vi håpet at Konfliktrådet med sin erfaring kunne løse konflikten og gjenopprette et godt forhold mellom skole og hjem, sier Lasse Arntsen, utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

Som Adresseavisen nylig omtalte, har Utdanningsdirektoratet gjennomført et tilsyn ved Nidaros idrettsungdomsskole. I en foreløpig tilsynsrapport ønsker Udir å trekke tilbake skolens godkjenning. Årsaken er at Udir ikke har tillit til at styret har evne og vilje til å drive skolen i samsvar med friskoleregelverket. Denne klagesaken er i tilsynet brukt som et tilleggspoeng for å illustrere at skolen ikke forholder seg til regelverket.

Ulik virkelighet

Foreldrene skrev i klagen at de ved flere anledninger har fortalt skolen om konkrete mobbeepisoder, men at de har slitt med å bli trodd av skolens ledelse. Foreldrene påpekte at tiltakene skolen ønsket å sette i verk, var tiltak som allerede var prøvd ut, men som ikke hadde gjort situasjonen noe bedre.

Adresseavisen har snakket med foreldrene og eleven, og de gir uttrykk for stor frustrasjon og fortvilelse over hvordan skolen har håndtert saken.

Da Fylkesmannen vurderte foreldrenes klage og skolens tilsvar, ble det konkludert med at skolen og foreldrene hadde motstridende virkelighetsoppfatninger.

- Kort gjengitt, klagen gir uttrykk for at NN har det forferdelig på skolen, mens skolen gir uttrykk for at NN har det bra på skolen, skrev Fylkesmannen i sitt vedtak.

Lærer i garderoben

Fylkesmannen konkluderte med at skolens arbeid for å gi eleven et godt psykososialt miljø var for dårlig, og mente at skolens tiltak for å bedre forholdene ikke var gode nok.

- Ut fra vår vurdering, mente vi at bare to av de seks tiltakene var tilpasset saken. Vi var i tillegg usikre på om disse to tiltakene ble gjennomført på en god måte, sier Arntsen som påpeker at skolene plikter å sørge for at alle elevene har et godt psykososialt miljø på skolen. Han sier det også er skolens oppgave å legge til rette for et godt skole-hjem-samarbeid.

Fylkesmannen gjorde et nytt vedtak i saken, hvor de i tillegg til å sende skolen i konfliktrådet, også påla skolen å innhente ekstern kompetanse for å arbeide med det psykososiale miljøet på trinnet. Det ble også stilt krav om at det alltid skulle være lærer til stede i alle undervisningstimer, friminutter og i garderobene i kroppsøvingstimene.

- God avgjørelse

Leder i Konfliktrådet i Sør-Trøndelag, Iren Sørfjordmo, sier de årlig megler i 10–15 saker der foreldre og skole er i konflikt. Noen av konfliktene er på bakgrunn av at foreldre ikke er fornøyd med skolens håndtering av at deres barn blir mobbet. I de aller fleste tilfellene dreier det seg om konflikter mellom elever.

- Men det er ikke vanlig at vi får en sak hvor en skole er pålagt å møte i konfliktrådet, sier Sørfjordmo.

Hun kan ikke kommentere denne konkrete saken, men sier på generelt grunnlag at det å foreslå konfliktråd i mange saker kan være en riktig og god avgjørelse, slik Fylkesmannen her foreslo.

- Hvis vi kan løse en slik sak på det laveste nivået, uten at den havner i rettsapparatet, så er det veldig bra, sier Sørfjordmo.

Foreldrene og eleven er svært fornøyd med Fylkesmannens behandling av saken, og følte en stor lettelse da de opplevde å bli hørt. Til tross for møtene i konfliktrådet, valgte imidlertid eleven i samråd med sine foreldre å slutte ved Nidaros.

- Vi opplevde ikke at skolen var villig til å gjøre noe for å bedre situasjonen, sier foreldrene.

Rektor ved skolen, Jostein Iversen, sier de nå jobber med et tilsvar til Udir.

- En ønsker ikke kommentere dette tilsvaret før tilsynet er ferdig. Skolen har god tro på at når Udir får opplysninger om faktum som de ikke besitter, og en får avklart misforståelser, vil Udir endre sitt foreløpige utkast til reaksjon, skriver Iversen i en mail.

- Skolen jobber veldig aktivt for at elevene skal ha et så godt som mulig psykososialt miljø på skolen. I 2014 ble vi som tre av 200 landsdekkende skoler nominert til årets MOT-skole. I konkrete saker vil vi alltid rettet oss etter vedtak fylkesmannen kommer med. Som følge av vår taushetsplikt kan en ikke kommentere en konkret sak, skriver Iversen.

- Skolen jobber aktivt

Rektor ved skolen, Jostein Iversen, sier de nå jobber med et tilsvar til Udir.

- En ønsker ikke kommentere dette tilsvaret før tilsynet er ferdig. Skolen har god tro på at når Udir får opplysninger om faktum som de ikke besitter, og en får avklart misforståelser, vil Udir endre sitt foreløpige utkast til reaksjon, skriver Iversen i en mail.

- Skolen jobber veldig aktivt for at elevene skal ha et så godt som mulig psykososialt miljø på skolen. I 2014 ble vi som 3 av 200 landsdekkende skoler nominert til årets MOT-Skole. I konkrete saker vil vi alltid rettet oss etter vedtak Fylkesmannen kommer med. Som følge av vår taushetsplikt kan en ikke kommentere en konkret sak, skriver Iversen.

Første gang: Utdanningsdirektør Lasse Arntsen kjenner ikke til at Fylkesmannen tidligere har sendt en skole i konfliktrådet. Foto: Kim Nygård
God løsning: Leder i Konfliktrådet i Sør-Trøndelag, Iren Sørfjordmo, mener det kan være en god løsning at de megler i vanskelige skolesaker. Foto: Kjell A. Olsen, Adresseavisen