Saksbehandler Christian Spets hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag bekrefter overfor Adresseavisen at de har vedtatt at én elev skal flyttes, for å skjerme en annen elev. Det er første gang de gjør et slikt vedtak.

- Må skje en forandring

Vedtaket er endelig og handler om en sak hvor en elev er slått av en annen. Den andre gangen det skjedde fikk eleven som ble slått en skade som er godkjent som yrkesskade av Nav.

Adresseavisen har vært i kontakt med moren til eleven som har vært utsatt. Av hensyn til eget barn, men også den unge voldsutøveren, ønsker hun å være anonym. Men hun har likevel viktige erfaringer som hun ønsker å fortelle om.

- Det skje en forandring i hvordan en sak behandles. Vi er ferdige med vår sak nå. Men jeg ønsker å bidra til at det vi har opplevd ikke skjer igjen, sier hun.

Hun er sterkt kritisk til hvordan skolen og oppvekstkontoret i Trondheim håndterte saken etter at foreldrene klaget på de psykososiale forholdene barnet opplevde. I denne saken har plagingen i utgangspunktet vært fysisk. Vold og opplevde trusler om vold – har gjort at barnet har gått i en konstant alarmberedskap – og etter hvert har fått et betydelig fravær på grunn av denne vanskelige situasjonen.

Verken rektor eller oppvekstkontoret så behov for å flytte voldsutøveren. Skoleteamet har også vært inne i saken og konkluderte likens.

Dette må endres:

Dette mener moren er hovedproblemene:

* De som skal vurdere hva som har skjedd, tar ikke kontakt med primærkilder, men støtter seg på andres vurderinger.

* Den som skal veilede foreldre i hvilke rettigheter de har, er rektor. Rektor kan ha interesse av å dysse ned en sak, i stedet for å ta tak i problemet.

* Det må foreligge handlingsplaner for hva som skal gjøres i typiske situasjoner, for eksempel hva som skjer når noen blir slått.

* Saksbehandlingtiden må betydelig ned.

- Da mitt barn ble utsatt for vold, visste ingen hva man skulle foreta seg. Heller ikke da det gjentok seg. Det ville være til stor hjelp både for skolen, foreldrene og elevene at det er forutsigbarhet med tanke på hva som vil skje, sier hun og understreker:

- Og det må skje raskt. En elev skjønner ikke en sanksjon som kommer lang tid etterpå.

Slutter å si fra

Ifølge moren er en annen stor fare ved at det tar lang tid, at barnet som er utsatt slutter å varsle.

- Når det ikke skjer noe, slutter ungen til slutt å si fra. Man skal være forsiktig med å observere en kort tid og så konkludere med at alt er fint. Ungene venner seg til å ha det vondt, minner moren om.

Moren sitt råd til andre i samme situasjon er å skrive ned hva som skjer gjennom prosessen, gjerne på mail.

- Det kan være tøft, men samtidig er det det som har berget oss. Vi har vært gjennom en kjempekamp. Vi ble trodd på alt til slutt av Fylkesmannen. Det er vanskelig å tenke på at det fins saker som er mye mer alvorlig enn vår, hvor det ikke gripes inn, sier hun.

Bryter loven

Denne familien er ikke den eneste som har hatt negative erfaringer ved den aktuelle skolen. I fjor opprettet Fylkesmannen tilsynssak etter henvendelse fra flere foresatte, og en foreløpig tilsynsrapport foreligger. Fristen for kommunens tilsvar er ennå ikke utløpt. Men i tilsynsrapporten konkluderes det med at den aktuelle skolen bryter opplæringsloven når det gjelder å gjenopprette elevers psykososiale miljø. For høy terskel for å varsle ledelsen ved bekymring, mangelfull praksis når det gjelder skolens plikt til å fatte vedtak etter at foreldre og elever har bedt om tiltak. Og tiltakene som settes inn iverksettes i for stor grad av vane, i stedet tiltak som passer i den aktuelle situasjonen, skriver Fylkesmannen. Han er også kritisk til lang saksbehandlingstid før tiltak iverksettes. «Elever skal ikke oppleve å gå rundt med et dårlig psykososialt miljø på grunn av at skolen bruker lang tid på å finne ut av ting», heter det i rapporten.

Rektor ved den aktuelle skolen sier til Adresseavisen at vedkommende ikke ønsker å kommentere saken, da det kun er en foreløpig rapport. Skolen skal nå sammen med Rådmannens fagstab se nærmere på Fylkesmannens fakta, vurdering og saksbehandling.

Saken er rettet. Tidligere stod det i stikktittel at dette var en mobbesak. Det medfører ikke riktighet.