- Jeg synes det var dumt. Kongen på haugen er en morsom lek, sier Isak Hynne (12).

Han går i 7b ved Dalgård skole på Byåsen, og har friminutt i en av de mest snørike skolegårdene i Trondheim. Ikke rart det frister å klatre opp på en snøhaug, herje og dytte sammen med vennene i klassen. For den gode gamle kongen på haugen er en fysisk lek: Det handler om å beholde plassen sin på haugen, og dytte de andre ned.

- Vi begynte å leke kongen på haugen i forrige uke, men så fikk vi beskjed om at vi måtte slutte, sier Isak.

Han ble så opprørt over skolens beslutning, at han satte seg ned og skrev et innlegg til ordet fritt-sidene i Adresseavisen. Der skrev han at det var tull og fjas at snøleken kan være farlig å leke.

- La oss unge ha det gøy i snøen. Vi kan denne leken, skrev Isak.

- Ingen slåssing

Inne i klasserommet har han full støtte fra de andre elevene.

- Det er ingen som blir skadet i kongen på haugen. Det er ikke derfor vi leker dette. Det er jo for å ha det gøy, sier Emma.

- Ofte leker vi guttene mot jentene. Hvis en faller, så hjelper de andre den opp. Det er ingen slåssing, og vi er ikke voldelige, sier Tuva.

- Det er så mange som klager over at vi ikke er nok i fysisk aktivitet. Hvis vi ikke får leke dette, så blir vi bare gående rundt og snakke med hverandre, sier Karoline.

- Lett å skade seg

Rektor Gro Kristiansen ante ingen ting før hun så innlegget til Isak i avisa. Hun ble glad for at en av skolens elever skrev et så ærlig innlegg, med fullt navn under. Og hun forstår at elevene i Isaks klasse er opprørte.

- Jeg har lekt kongen på haugen selv, og vet hvor artig det kan være. Derfor skjønner jeg at elevene opplever det som urettferdig når vi sier at det ikke er lov. Men jeg vet av erfaring at det er veldig lett å skade seg i denne leken, og det er veldig lett å glemme stopp-regelen. Det kan fort gå en kule varmt, sier Kristiansen.

Hun viser til elevundersøkelsen som forteller at det er enkelte elever ved skolen som sier de har opplevd å ha blitt slått, sparket eller holdt fast slik at de ble redde. Det må hun ta på alvor.

- Da kan ikke jeg lage en ny arena hvor elevene har lov å være ekle med hverandre, påpeker Kristiansen som ikke ønsker å være ansvarlig for slik lek i skolegården.

Elevene skjønner rektors argumenter, men parerer med at en like gjerne kan skade seg om en faller ned fra et lekestativ, rutsjer inn veggen eller spiller fotball. Og det å være barn, handler jo også om å få noen trøkker:

- Mamma sier at det er greit at jeg brekker et bein eller to. Det betyr jo at jeg har vært aktiv, sier Emma.

- Foreldrene våre har lekt denne leken selv, og skjønner at vi gjerne vil leke den, påpeker elevene.

Ulike regler

Etter at snøen kom har det vært diskusjoner rundt kongen på haugen ved flere skoler. Ved Tonstad og Vikåsen skoler er det forbud:

- Vi er redd for at denne leken kan utarte og bli for brutal, slik at barn i verste fall kan bli skadet, sier Grethe Hartvigsen Larsen ved Vikåsen.

- Alle ønsker å leke den, men de får ikke lov, sier Grethe Naalsund ved Tonstad.

Ved Bratsberg og Nidarvoll skoler får elevene i utgangspunktet leke kongen på haugen.

- Men blir det for aggressivt, eller hvis snøen blir til is, så kan lærerne stoppe dette, sier Bratsberg-rektor Jorunn Langø.

- Trist

Førstelektor Rune Storli ved barnehagelærerutdanningen ved Dronning Mauds Minne har jobbet mye med lekeslåssing og boltrelek blant barn. Han synes det er trist at en type lek skal forbys fordi rektorer er redd noen skader seg.

- Dette er en føre var tenkning som jeg er skeptisk til. Så lenge det handler om lek, så er ikke intensjonen å skade hverandre. Skjer det noe, så er det et hendelig uhell, sier Storli.

Han mener kongen på haugen er en type lek som blir uglesett i barnehage og skole på grunn av mangel på kunnskap om den viltre leken. Han peker på at kroppslig lek er viktig for den sosiale utviklingen, både i forhold til å utvikle empati, respekt for andres grenser og selvkontroll. Samtidig får barn utløp for overskuddsenergi og kan lære å kontrollere egen aggresjon.

- Barn må lære seg hva som er farlig og hva som ikke er farlig. Men barn er forskjellige, og lærere må passe på. De som ikke driver med fair play, kan tas ut av leken, sier Storli.