- Jeg er ganske sikker på at de studiepoengene en lærer tok for 20 år siden, ikke forteller alt hva den læreren kan i faget i dag. En kan ikke stole blindt på studiepoeng når en skal vurdere kompetansen til en lærer, sier Jasinski.

Rundt 750 lærere i Trondheim oppfyller ikke de nye kompetansekravene som regjeringen har innført i norsk, engelsk og matematikk. Dermed må lærerne i løpet av de neste ti årene ut av klasserommet for å studere mer. Som Adresseavisen skrev onsdag er det anslått at dette vil koste Trondheim kommune mellom 16,5 og 18,7 millioner kroner.

- Avskilter lærere

Jasinski var en av dem som reagerte da Adresseavisen fortalte om lærer Arild Gunnes som har undervist i matematikk i 19 år, men som nå mangler noen studiepoeng for å oppfylle de nye kompetansekravene.

- Jeg synes det er helt meningsløst at vi skal bruke tid og penger på å avskilte lærere med 20 års erfaring fordi de ikke har nok studiepoeng. Lærere må i det minste kunne få vurdert realkompetansen sin før regjeringen sender de tilbake til skolebenken. En lærer som har undervist i matematikk i flere tiår skulle heller fått tilbud om pedagogisk påfyll, enn krav om å ta et årsstudium med matematikk, skrev Jasinski på Facebook-siden sin.

Han skjønner frustrasjonen til Gunnes og hans kolleger:

- Det er ikke sikkert denne læreren er mest tjent med å få noen ekstra studiepoeng i matte, sier Jasinski som mener regjeringen nå må finne en måte å vurdere lærernes realkompetanse.

- Hvis lærere har den nødvendige kompetansen i matte, så trenger de ikke studere matte. Da kan de heller få påfyll av kompetanse som de har behov for. Det er en mer effektiv måte å bruke pengene til videreutdanning på, sier Jasinski.

- Dette er vel noe Arbeiderpartiet kan ta videre til Stortinget?

- Ja, og det tror jeg vil skje, sier Jasinski.

Må gjøre noe

Høyres Mari Lønseth Holm er derimot svært fornøyd med at de nye kompetansekravene skal gjelde også for lærere som underviser i skolen i dag. Hun mener det er vel anvendte penger når kommunen må bruke 16–18 millioner kroner til å videreutdanne lærere.

- Det er ingen lærer som er så god pedagog, at en kan lære bort noe man ikke kan selv. Elevene i trondheimsskolen har krav på lærere som har god fagkompetanse og som fungerer godt i skolen, sier Holm.

- Men nå er det lærere som har undervist i årevis som må studere mer. Blir de nødvendigvis bedre lærere av det?

- Ja, jeg tror de blir bedre av å få mer fagkompetanse enn de har. Jeg tror mange har lært veldig mye av å stå i klasserommet, men det er ikke motstridende å mene at de kan bli enda bedre hvis de får mer fagkompetanse. Når én av tre avgangselever får karakteren en eller to i matematikk, viser det at vi er nødt til å gjøre noe med hvordan vi driver skolen, sier Holm.

- Er det læreres manglende kompetanse som er skyld at elevene presterer for dårlig?

- Nei, det er ikke lærernes skyld, men vi vet at lærerne er en av de viktigste faktorene. Derfor må vi sikre at lærerne har fagkompetanse. En blir ikke en dårligere lærer av å ha litt flere studiepoeng.

- For enkelte vil det være unødvendig

Bystyrepolitiker Erling Moe (V) er selv lærer, og har jobbet flere tiår i skolen.

- Jeg har forståelse for at lærere som har jobbet i 20–30 år og som kan jobben sin veldig godt, synes kravene er urimelige. For enkelte vil dette være nødvendig, for andre unødvendig, men i den store sammenhengen tror jeg dette er et godt tiltak. Det er ment å dyktiggjøre folk, og jeg tror det er greit at kravet gjelder for alle, sier Moe.

Han mener det viktigste er at oppvekstdirektøren lover at alle trondheimslærere som ikke oppfyller kompetansebehovene, skal få muligheten til å ta den nødvendige videreutdanningen innen 2025.

- Lærere har ingen grunn til å være redd for at de skal bli «avskiltet». Det synes jeg er betryggende. Jeg ser også at lærere er bekymret for at det ikke skal bli penger igjen til etterutdanning i de estetiske fagene. For meg som lokalpolitiker vil det være viktig å sikre at det blir etterutdanning også innen disse fagene, det er et ansvar som flertallet i bystyret må ta, sier Moe.

- Er det ikke en fare for at kvaliteten på undervisningen kan bli dårligere i en periode når så mange lærere må ut av klasserommet for å studere, og blir erstattet av vikarlærer?

- Dette skjer over en så lang periode, så det vil skolene klare fint. Jeg ser ikke på det som noe problem, sier Moe.

- Lærere blir bedre av å få mer fagkompetanse, sier bystyrepolitiker Mari Holm Lønseth (H). Foto: Jens Søraa
- Lærere har ingen grunn til å være redd for at de blir «avskiltet», sier Erling Moe (V). Foto: Morten Antonsen