September 2013: Maren Bye og Roger Flåt kjøper tomt på Geving ved Hell. De bor i en liten leilighet på Sagene i Oslo, men Maren har hele tiden sagt at hun skal flytte hjem til Trøndelag. Senest når det kommer småfolk. Og sørlendingen Roger har nikket og varslet at det er en grei plan.

Februar 2016: Maren bysser Jonas på tre måneder i søvn mens hun forteller om huset de har tegnet og fått bygd. Et drøyt halvår er gått siden flyttelasset kom opp fra Oslo, men Maren har allerede bodd i hjemtraktene i halvannet år. Hun flyttet opp ett år før Roger, for å følge opp byggeprosessen. Bodde hos foreldrene på Hell, pendlet til jobb i Trondheim og var oppom byggeplassen hver dag. Hun legger ikke skjul på at de ikke visste hva som ventet dem da de første gang satte seg ned med et A4-ark og begynte å tegne hus.

Hjemme hos Maren Bye og Roger Flåt

- Vi hadde sett et bilde eller en illustrasjon av et hus i Dagens Næringsliv som vi ble veldig inspirert av. Da vi dro for å se på det, viste det seg at huset ikke var bygd ennå, ler Maren.

Men med utgangspunkt i dette huset og særlig dets løsning for forbindelse mellom inne- og uteareal, begynte de å tegne.

- Vi gjorde det helt enkelt. Én centimeter på papiret fikk tilsvare én meter, og så plasserte vi rom og åpninger der vi syntes det virket fornuftig. Etterpå kontaktet vi Brødrene Hofstad på Stjørdal og spurte om det var mulig å få tegningen vår omgjort til en teknisk tegning, forteller Maren.

3 tips Maren gjerne deler med andre som skal bygge hus

Etter å ha sett huset fra flere vinkler i den tekniske tegningen, ble det justeringer. Ny runde. Den andre av mange. Underveis tok de med seg tegningene rundt til venner og familie og fikk innspill på det de hadde tenkt så langt. Til slutt landet de på en løsning det kunne søkes om byggetillatelse for. Et moderne hus med varierte takvinkler og vinduer i ulike størrelser og fasonger. Kledd i malmfuru og med tak uten takutspring.

- Det skiller seg litt ut her oppe. Vi er veldig fornøyd, sier Maren.

Møbellager

Egentlig hadde hun sett for seg at hun skulle kjøpe et gammelt hus når hun ble voksen og etablert. Et småbruk, kanskje. Maren er vokst opp med foreldre som tok henne med på auksjoner og loppis i Sverige og har alltid vært svak for gamle ting.

- Jeg har jo hele tiden visst at jeg en eller annen gang skulle ha et eget hus, så jeg har kjøpt inn og samlet over lang tid. Noe sto lagret hos foreldrene mine, noe sto i boden på Sagene. Og en hel del sto i et ekstra lagerlokalet jeg leide i Oslo, sier Maren med et litt beskjemmet smil.

- Den siste tiden vi bodde i Oslo fikk jeg forbud mot å gå på loppis, for jeg greier ikke å la være å kjøpe hvis jeg finner noe. Og Roger, som måtte ta seg av flyttelasset, siden jeg var høygravid, syntes det begynte å holde.

Fordelen var selvsagt at de nesten ikke trengte å kjøpe møbler til huset når det først sto ferdig. Maren hadde allerede det meste klart. Både hva og hvor ting skulle stå. De gamle møblene skaper en annen stemning enn det nye huset ville greid i seg selv.

- Det var Roger som var ivrig på at han ville bo i et moderne hus. Og jeg fant etter hvert ut at det kunne være fint, jeg også. Men med bare nye møbler ville det blitt alt for stramt etter min smak.

Kontraster

På det moderne kjøkkenet med grepsløse fronter og stramme linjer, bryter en diger lysegrønn, romantisk trehylle opp. Innkjøpt for lenge siden. Kjøkkenet er planlagt ut fra at hyllen skulle dominere den ene veggen. På badet med moderne betongvask og inngipset badekar skaper to gamle treskap kontrasten. Ett malt i svart og ett beiset gyldenbrunt.

- Jeg synes vanlig baderomsinnredning er så traust, sier Maren.

Vasken fikk hun støpt som en kopi av en hun så på Instagram. Skapene er selvsagt bruktfunn.

Trappa og returgelenderet forbinder etasjene og utgjør et svært synlig element både i første og andre etasje. Moderne, røff og tøff. Ganske så ulik det malte toalettbordet med marmorplate som står i bunnen av trappa. Tegnet av Maren og Roger, den også. Og bygd i et samarbeid mellom Stjørdal Maskin og Industri AS og Brødrene Hofstad. Jern og tre.

- Jeg er ikke så glad i vanlige tretrapper, sier Maren enkelt. - Hvorfor ikke tegne sin egen trapp og få den sveiset og snekret?

Det bygges mye på Geving for tiden. Nabolaget tettes til. Maren og Roger hadde dette i bakhodet da de tegnet huset sitt. De visste at én side av tomta ville ligge svært usjenert til, mens det ville være trafikk og naboer på andre sider. Derfor har de valgt å ha de store vinduene vendt mot skogen - og fjordutsikten, dersom en del trær blir tatt ned. Store vinduer strekker seg fra gulv til tak i begge etasjer og ender i en spiss i stua i andre etasje.

Ute inne

- Det er på en måte litt synd at den fineste delen av fasaden er den ingen ser, men for oss var det mest hensiktsmessig å ha de store vinduene vendt denne veien, sier Maren.

I første etasje, ved spisebordet på kjøkkenet, har de en foldedør i seks ledd, som gjør at hele veggen kan åpnes om sommeren. Da kan de sitte i skyggen inne og allikevel ha følelsen av å være ute.

- Det blir liksom ikke noe skille mellom ute og inne her.

Huset er tegnet for en flat tomt, og det måtte sprenges ut en hel del før bygging.

- Først var vi litt misfornøyd med det, og følte at vi kom lenger ned enn vi hadde sett for oss. Men nå som jeg har oppdaget hvor godt vinden tar her oppe, tenker jeg at det er helt topp å ha en lun gryte som er skjermet for vinden og som lett varmes opp.

- Alt er i grunnen blitt slik vi vil ha det.

hjem@adresseavisen.no

Foto: Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Foto: Guro Kulset Merakerås
Luftig: Trappen leder opp til hovedstuen. Her spiller lamper, takhøyde og vinduer på lag for å skape en luftig og lys stemning. Foto: Guro Kulset Merakerås
Foto: Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Foto: Christine Schefte