Ett av de tre teamene – det som hentet opp Frp-ministerens kamskjell – innrømmer at de opererer i strid med norske lover og regler.

- Jeg vil ikke at de skal begynne å sjekke oss, da stopper vi bare med én gang. Da blir det mange familier som mister sin lønn, sier en av dykkerne.

15. januar 2016: Trengsel. Blitslys. Smilende leverandører av superlokale oster og bærekraftig reinsdyrkjøtt. Matmessa Grüne Woche i Berlin er et ettertraktet utstillingsvindu. Landbruks- og matminister Dale (Frp) mingler, smiler og smaker på eksotiske kamskjell levert av Nord Reker i Lurøy i Nordland.

Kamskjellnæringa er statistisk sett Norges farligste yrke, og Arbeidstilsynet har derfor sagt at de «følger bransjen tett». De var likevel helt uvitende om aktiviteten i Nordland.

Skjellsankingen i fylket har pågått i minst fire år.

Her kan du lese alle sakene i serien «Kamskjelldykkerne».

Kjøpere er registrert

I forbindelse med reprortasjen om de fire døde kamskjelldykkerne fra Frøya, ønsket Adresseavisen å kartlegge hele næringa. Vi ringte Arbeidstilsynet i region nord, fordi vi hadde hørt om aktivitet der. De kjente ikke til noe. Men alle kamskjellkjøpere er registrert hos Norges Råfisklag. Én telefon dit var nok til å slå fast: I fjor var det minst tre kjøpere nord for Frøya. Da må det også finnes dykkere. Og de skjuler seg absolutt ikke: De stiller opp i lokalaviser og reklamerer på internett.

I Norge er det lovpålagt å bruke livline til båt, og man trenger dispensasjon hvis man vil droppe den. Kamskjelldykkere mener det er tryggest og mest effektivt å dykke med livlinen kun festet til en blåse som ligger og dupper i sjøen. Det skal alltid søkes dispensasjon, ellers er det ulovlig å feste livlinen bare i blåsen, slår Arbeidstilsynet fast. Ingen av teamene har søkt om dispensasjon.

Les også: Arbeidstilsynet varsler nye krav for næringa på Frøya

Foto: Håvard Haugseth Jensen

- Reglene laget av kontorfolk

De tre teamene mener de driver trygt og profesjonelt og sier de aldri har hatt ulykker. Flere er frustrerte over at Frøya-næringa skaper trøbbel. To av teamene vil ikke uttale seg, men mannen som leverte kamskjellet som Dale spiste i Berlin, forteller:

- Vi bruker aldri livline til båt. Og hvis vi må følge alle de andre strenge reglene som de har på Frøya, så må vi bare slutte – eller gjøre store investeringer. Hvis vi får bedre betalt, så kan vi klare det, sier mannen.

- Hvorfor har du ikke skaffet deg dispensasjon?

- Helt ærlig: Jeg har ikke sett noen grunn. Vi er profesjonelle. Reglene er laget av kontorfolk som ikke skjønner noe om kamskjelldykking, sa mannen da han lot seg intervjue for rundt en måned siden.

Han velger å snakke fordi han innser at Arbeidstilsynet før eller siden vil ta kontakt. Han sier de hadde håpet å unngå det så lenge som mulig, slik at de fikk tid til å få ting på stell.

- Vet Nord Reker at dere bryter reglene?

- Nei, jeg tror ikke det. Egentlig visste jeg det ikke selv, men etter at du tok kontakt første gang, har jeg snakket med Frøya-folkene for å oppdatere meg. Det er veldig strenge regler.

Mannen tror det snart er slutt på all kommersiell kamskjellfangst i Norge fordi reglene er blitt for strenge: Utstyret koster for mye, og sankingen blir for lite effektiv.

- Visste ikke om det

Bodil Holmen i Nord Reker er damen som står og smiler sammen med matministeren. På landsiden ble alt gjort rett med skjellene, registrert og godkjent av Mattilsynet. Holmen sier hun ikke visste at dykkerne ikke følger reglene. Hun har kjøpt og solgt videre kamskjell i tre år, men tidligere i år sluttet dykkerne å levere til henne.

- Det er ikke mitt firma, jeg har ikke ansvar for noe, sier Holmen, som er lei seg for at hun ikke lengre kan tilby kamskjell.

- Kamskjelldykkerne sier de presses så mye på pris at de ikke klarer å følge opp sikkerhetskravene?

- Prisen er satt av Norges Råfisklag. Jeg betalte 22 kroner per kilo, transporten for skjellene og jeg ga litt til luftflaskene. Når de sier de klarer å ta opp mellom 500 og 800 kilo om dagen, så tenker jeg det er liv laga med den prisen jeg betalte, sier Holmen.

Sortering: Andreas Williksen ved maskina som sorterer kamskjellene i fire ulike størrelser.

- De burde ha kontroller

Ett av de andre dykkerteamene i Nordland leverer skjellene sine til Rørvik Fisk i Vikna i Nord-Trøndelag. Fra fryselageret strømmer frostrøyk bortover betonggulvet, mens skjellene sorteres etter størrelse i en egen maskin. Andreas Williksen overvåker prosessen og sørger for å skyve unna når det hoper seg opp. Herfra henter trucken skjellene, og manuelt settes det på gummistrikk før de pakkes levende i isoporesker og sendes med trailer mot Nederland eller Spania.

Ønsker kontroller: - Kamskjellplukking er et risikoyrke, det er klart. Men sikkerheten har vi egentlig ingenting med, sier Ragnvald Pettersen i Rørvik Fisk.

Ragnvald Pettersen i Rørvik Fisk har kjøpt og solgt kamskjell i rundt 15 år. Først kjøpte han av dykkere fra Rørvik, nå kjøper han 70 til 80 tonn årlig fra Nordland.

- Kamskjellplukking er et risikoyrke, det er klart. Men sikkerheten har vi egentlig ingenting med, vi eier ikke utstyr eller noe av det han bruker, sier Pettersen.

- Hva vet du om sikkerheten til de som plukker for deg?

- Han vi kjøper av, sier i klartekst at de følger regelverket, og da tror jeg han på det. Jeg har heller ingen krav på meg til å undersøke dette, sier Pettersen.

- Fire menn har mistet livet på Frøya. Hva tenker du om det?

- Da er det jo ekstra viktig å følge med på næringa.

- De som plukker for deg, er ikke i kontakt med Arbeidstilsynet?

- De kan kontakte han når som helst. Når man ser alle hendelsene på Frøya, så burde de jo absolutt følge med og være klar over virksomheten også nordover. Jeg tenker at de burde ha kontroller, sier han.

Transport: Kamskjellene hentes fra sorteringa til bordet hvor det settes på strikk. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Pakker skjellene: Fra venstre: Arbeidere ved Rørvik fisk: Zdenka Neuschlova fra Slovakia og Fadi fra Syria, kamskjellansvarlig Chris-Gøran Hansen, Mats André Hansen og Andreas Williksen. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Vi forteller Pettersen at noen kamskjelldykkere sier det er umulig å drive lønnsomt om de skal følge alle reglene.

- Jeg kan skjønne litt av hva de mener, vi har også byråkratiet hengende over oss. Når Arbeidstilsynet kommer hit, da er de knakende harde, sier Pettersen.

Den siste kamskjellkjøperen nord for Frøya holder til på Hærøy. I 2012 sendte selskapet ut tre tonn levende kamskjell hver uke, ifølge informasjon på nettet. Adresseavisen har gjentatte ganger forsøkt å få selskapet i tale.

Arbeidstilsynet: Vi burde visst

Varsler tilsyn: Borghild Lekve i Arbeidstilsynet. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Borghild Lekve er regiondirektør i Arbeidstilsynet med nasjonalt ansvar for dykking.

- Dere sier dere følger kamskjellnæringen tett. Hvorfor er dere uvitende om dette?

- Vi kjenner ikke til hvordan kamskjellvirksomheter i Nordland utfører arbeidet. Det er arbeidsgivers ansvar å sikre at arbeidet blir utført forsvarlig. Med bakgrunn i ulykkesstatistikken for næringa, er det naturlig å følge opp med tilsyn, sier Lekve.

Arbeidstilsynet har fått knallhard kritikk for sin oppfølging av kamskjellnæringa på Frøya og generelt for regelverket for innaskjærs yrkesdykking, som har vært rammet av mange dødsulykker.

- Dykkerne stiller opp i lokalaviser, Mattilsynet er involvert og alt registreres av Råfisklaget. Burde dere hatt oversikt i en næring med så mange dødsulykker?

- Det å gjøre tilsyn ligger i regionene. Men det er klart: Dette burde vi visst om, ja.

Les også: - Det ble brutt regler hver dag

Og hva sier Frp-ministeren med kamskjellet i hånda?

«For alle bransjer, inkludert kamskjellnæringa, må det være en klar forutsetning at lover og regler blir etterlevd. Hensyn til helse, miljø og sikkerhet for de som arbeider må ivaretas. Fag- og tilsynsetatene har ansvaret for det,» skriver statsråd Dale i en e-post.

Sortering: Andreas Williksen sørger for at kamskjellene sorteres i fire ulike størrelser.