Foran en fullsatt sal viste ballettsjef Ingrid Lorentzen (44) sin nye ballett-tropp, Nasjonalballetten Ung, for første gang i hjembyen Trondheim. Sammen med breakegruppa Kingwings Crew er de ute på miniturné med Patrick Kings helt nye versjon av «Romeo og Julie». De startet i Bergen fredag og skal til Kristiansand tirsdag. Her danser breakere og ballettdansere mot hverandre, som de rivaliserende familiene Montagues og Capulets.

– Historiene kommer ut på en veldig ordentlig måte når det er så unge folk som tolker historien som handler om veldig unge folk. Og det passer godt til Romeo og Julie med to kjempende gjenger. Det er litt mer en påstand når to grupper med lik bakgrunn spiller, det er ikke like troverdig at det er umulig at de skal få hverandre. Dessuten har både ballettdanserne og breakerne bakgrunn fra hele verden. Det er noe stilig med å komme sammen og skape noe sammen i en tid med så mye fraksjon, sier ballettsjefen ved Den Norske Opera & Ballett.

– Som ballettsjef er dette et av mine stolteste øyeblikk, sa Ingrid Lorentzen i forkant av Nasjonalballeten Ungs første forestilling i vår. Søndag spilte de for en fullsatt Olavshallen i Trondheim.

– Mye angst

Med Nasjonalballetten Ung, dansere i alderen 17–23 år, ønsker hun å utvikle kunstnere som er både sterke personligheter og samtidig har den åpenheten og allsidigheten som trengs både for å stå på scenen alene og fungere i en gruppe.

– Jeg vet at det er mye angst i en kunstart som jobber så tett opp mot perfeksjon. Og jeg vet at det ikke er fruktbart. Sikkerhet får jeg ikke gitt dem, de vet at det er kamp hele tida. Det er den businessen det er. Men jeg har lyst til å gjøre dem modige og trygge, sier Lorentzen.

1156 publikummere hadde kjøpt billett til søndagens forestilling. Samarbeidet mellom de to danseinstitusjonene startet med suksessforestillingen «Kingwings vs. Nasjonalballetten» i 2012 og 2014. Nå er det Nasjonalballetten Ung som breakegruppa setter i stevne.

– Vi har ikke avertert noe, men det er utsolgt. Det vi opplevde i Oslo var at folk ble helt gal av kombinasjonen, det er noe som appellerer veldig bredt. Det var også planen med forestillingen – vi ville lage noe som rettet seg mot ungdom, noe som vi kunne reise ut i landet med og som skulle vekke begeistring. Det er noe med fusjonen som oppstår mellom breaking og ballett, det blir en sånn tredje ting. Det er veldig artig å se, sier Lorentzen.

Nasjonalballetten Ung ble lansert våren 2015 og består av elleve dansere mellom 17 og 23 år. Ballettsjef Ingrid Lorentzen ønsket å samle noen av de største norske og utenlandske dansetalentene under Operaens tak. Nå er de ute på turne med Kingwings Crew.

«Don't make any changes»

Det er bare en og en halv time igjen før forestilling da vi møter ballettsjefen. Hun er litt småstresset. En av hovedrolleinnehaverne, Navid Rezani, har skadet seg tidligere på dagen. Nå er de usikre på om han, som ifølge Lorentzen er et «kraftsentrum i forestillingen», kan stille til kveldens forestilling. Rezani spiller provokatøren Mercutio i Montagues.

– Han var innom på Rosenborgklinikken og kunne ikke gå tidligere i dag. Han har fått seg en ordentlig trøkk. Men han er en fighter, sier Lorentzen og får bekreftelsen på SMS:

– «Don't make any changes, I've got this», melder Navid på telefonen.

Akrobatikk fra Kingwings Crew på prøvene før «Romeo og Julie» i Olavshallen søndag.

Fotball, bil eller drikking

Marvin Melås (31) fra Orkanger spiller Benevolent i Montagues. Han vokste opp i Orkdal, der du enten drev med fotball, bil - eller drakk

– Og veldig ofte alle tre samtidig, smiler han.

Det var ingenting av det som fenget ham.

– Det var ikke så mye kultur der. Så man blir litt ensom når man holder på med noe sånt som dette. Jeg hadde en kompis som jeg danset sammen med, og som også er med i gruppa i dag.

Han føler seg privilegert som får reise rundt med landets fremste ballettdansere.

– Da jeg flytta fra Trøndelag til Oslo var ikke drømmen min å jobbe med dans. Jeg visste bare at i Oslo var de gode breakerne og jeg ville trene med dem sånn at jeg kanskje selv kunne bli god en dag. Da jeg kom til Oslo møtte jeg vel de «riktige folkene» og alt bare ballet på seg. Jeg vet jo at det er folk som utdanner seg og bruker hele livet for å få lov til å stå på operascenen. Så å kunne gjøre det, og ha så stor suksess med det - da føler man seg heldig.

Lorentzen er fascinert av breakdanserne.

– Det er noe med det enorme sceniske trøkket de har. Det er ekstremt kraftfullt. Og det er veldig stilig når ballettdanserne finner sine måter å være tilsvarende kraftfulle på, mener hun.

Ungdomskompaniet Nasjonalballetten Ung underviste lørdag danseelever ved Trondheim Katedralskole. Søndag viste de frem hva de kan sammen med Kingswings Crew i Olavshallen.

Råd til de unge

Danserne i Nasjonalballetten Ung er også med i de store oppsetningene til Nasjonalballetten, og Lorentzen er svært fornøyd med ekstrabemanningen.

– Deres nærvær merkes med en gang. Vi ble et mye større kompani og er mere mobile. Jeg har lyst til at ballett skal være noe mer enn et Oslo-fenomen. Og nå kan vi være mer til stede både i Oslo og i resten av landet. Hele landet er jo med og å betaler dette og da skulle det bare mangle at man får sendt dem rundt og vist dem frem, sier hun.

– Hva slags råd har du til de unge håpefulle som sitter i salen her?

– Jeg håper de liker det de ser og kjenner på gleden over å bevege seg og skape ting sammen med andre. Og Romeo og Julie handler om at det tross alt er flere ting som forener oss enn som skiller oss.