Nysjefen går nå inn i sin omfattende jobb uten å «diskriminere» mellom de to veistrekkene:

- Det første halve året tar vi tak i både E6 nord og E6 sør på lik måte, slik at vi er mer forberedt dersom det blir endringer, sa Johan Arnt Vatnan til trondheimspolitikerne under et møte onsdag på rådhuset.

I forrige uke begynte han å lede veiselskapet Nye Veier sitt prosjekt E6 Trøndelag. Om nord eller sør bør bygges ut først, har vært en het potet, og intens politisk krangel satte hele milliardsatsingen i spill.

Les også: Endte i fullt munnhuggeri

Falt på lista

I den første prioriteringslista var «E6 Trøndelag» satt opp på 5. plass. I desember endret de 5.-plassen til bare å omfatte E6 nord. Når det gjelder størst «netto nytte per budsjettkrone» er E6 sør i dag helt nede på en 10. plass på prioriteringslista. Nye Veier forklarte dette slik i formannskapet i går:

- E6 sør kom dårligere ut blant annet fordi nyttetallene for denne strekningen er vesentlig lavere enn de var oppgitt i stortingsmeldingen som vi la til grunn først, forklarte leder for planprosess i Nye Veier sentralt, Finn Aasmund Hobbesland.

Leder for planprosess i Nye Veier sentralt, Finn Aasmund Hobbesland, informerte trondheimspolitikerne onsdag.

Men Nye Veier i Trøndelag kom altså samtidig med noe som kan anses som gode nyheter:

- Vi ser at det er et enormt forbedringspotensial for kostnad-nytte-beregningene i hele Trøndelag. Det er mye å slåss om ennå, sa Vatnan, som er kjent for trønderne blant annet fordi han ledet utbyggingen av St. Olavs Hospital.

- Dette høres mer positivt ut for E6 sør enn signalene dere kom med i desember?

- Ja, det er fordi nytten kan økes drastisk. Det kan vi gjøre ved å øke hastigheten til over 100 kilometer i timen, for eksempel, sier Vatnan.

I dag er beregningene gjort med lavere fartsgrenser, og samfunnsnytten av nye veier vil øke dersom folk og næringstransport kommer seg raskere frem. Å kutte ut eller endre kryss kan også gi en mer lønnsom løsning.

- Kommer E6 sør til å bli prioritert høyere?

- Det skal mye til for at E6 sør passerer E6 nord på prioriteringslista, men jeg regner det som sannsynlig at det blir høyere prioritert enn i dag, ja, sier Vatnan.

Les også: Nå er 3,7 veimilliarder i spill

Guro Angell Gimse (H) i samtale med sjef for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan, samt leder for planprosess i Nye Veier sentralt, Finn Aasmund Hobbesland.

Ringvirkninger ikke med

Guro Angell Gimse (H) er glad for det hun mener er tidenes samferdselssatsing, men hun reagerer på at såkalte «netto ringvirkninger» (det vil si ulike samfunnsøkonomiske aspekter) ikke er med i analysene:

- Det mener vi er for dårlig. Vi ser at laksetransporten skal mangedobles. Dette er en utrolig viktig næring for oss i Trøndelag og i hele Norge. Disse ringvirkningene burde vært med allerede nå. Jeg er sikker på at E6 sør da ville kommet høyere opp, sier Gimse (H).

- Er det ikke dårlig at dere i Nye Veier ikke har fått netto ringvirkninger med i anlysen?

- Jo, det stemmer at vi ikke har det i tallmaterialet, men vi har fått to rapporter om samfunnsverdi. Trøndelag kommer godt ut, men også her er nord bedre enn sør, sier Vatnan.

- Kommer fylkesordfører Tore O. Sandvik til å bli gladere nå som du sier sør trolig vil bli høyere prioritert?

- Jeg skal møte han på mandag. Tore O. er en klok mann og en slugger politisk, og jeg tror han er interessert i å bygge vei. Han skal jo bli fylkesordfører i hele Trøndelag, i alle fall tror jeg han har ambisjoner om det. Så han vil nok bygge vei, sier Vatnan.

Sandvik sier dette om Vatnans uttalelser:

- Det er veldig positivt dersom han nå tror E6 sør vil rykke opp. Det tyder på at når man går inn i tallene, så ser man at prosjektet er bedre enn hva de trodde, sier Sandvik, og legger til:

- Det med ambisjoner om fylkesordførerrolle er en prosess jeg ikke kommenterer, men han har helt rett i at jeg vil bygge mye vei, sier Sandvik.

Torsdag møter han Nye Veier-direktøren under Trøndelagsmøtet på Stjørdal. De har tidligere barket sammen om sør versus nord.

Ordfører ikke overbevist

Vatnan diskuterer saken med Gimse og de andre politikerne etter møtet. Gimse er fornøyd:

- Jeg hører at her kommer det til å bli en forandring i prioriteringer, og det liker jeg godt, sier Gimse.

Ordfører Rita Ottervik er ikke overbevist:

- Slik jeg ser det, ligger sør fremdeles nederst på lista, og er skjøvet langt ut i tid. Så det er fremdeles i det blå, slik jeg ser det. Jeg tipper også de andre regionene jobber med å gjøre sine prosjekter mer lønnsome, sier ordføreren.

Geirmund Lykke (KrF) mener Nye Veier-sjefen kom med lovende nyheter:

- Hvorfor har de lagt opp til 110 kilometer i timen på Østlandet, men bare 90 kilometer her? Det er bra at de nå leter etter måter å øke nytten på, sier Lykke.

Les også: Løpet kjørt for snarlig E6 sør

Bomopplegg på plass

Nye Veier tok også opp opplegget for bompenger under møtet. De håper å klare å «rydde bompengespørsmålet unna veien» i løpet av året, for hele Trøndelag. Rita Ottervik (Ap) uttrykte bekymring:

- Jeg synes de virker ganske optimistisk når de ennå ikke vet hva det koster å bygge. Vi må jo vite hva vi skal akseptere at innbyggerne skal betale. Vi kan ikke gi dem en blankofullmakt, sier ordføreren, som blant annet opptatt er av å få et godt rabattsystem.

Les Adresseavisens leder: Klimahensyn og trafikksikkerhet kolliderer på E6