Cirka Teater får Selskabet for Trondhjems Bys Vels pris for 2016.

– Dere bidrar til den kunstneriske utviklingen i Trondheim og dere bidrar til byutviklingen – dere gjør så mye på en gang! sier en entusiastisk leder for direksjonen i selskabet, Eli Arnstad.

– For oss som jobber for at Trondheim by skal utvikles er vi helt avhengig av å ha sånne som dere med på laget.

– Det er fantastisk å få denne prisen. Veldig oppmuntrende, kvitterer Anne Marit Sæther.

Siden 1984 har hun og ektemannen Gilles Berger drevet den frittstående teatergruppen Cirka Teater i Trondheim. Hele veien har de satset på forestillinger for barn og unge.

– Ukjente faktorer

I toppetasjen på den gamle fyringsbunkeren på Dora i Trondheim har Cirka Teater skapt et kraftsenter for svevende ideer, som de gang på gang har omsatt til friske forestillinger med særegen og fantasifull scenografi.

Sæther viser vei inn i verkstedet hvor Gilles Berger jobber med å kulissene til «Garage» som har premiere på Nord-Trøndelag teater i høst. Berger demonstrerer noen av de snurrige funksjonene på den mekaniske kjempekulissen som ikke er helt premiereklar.

– Det er en del ukjente faktorer ennå, sier han.

Eli Arnstad (til venstre), Anne Marit Sæther, Gilles Berger og Lisbeth Tangen i Cirka Teaters lokaler torsdag.

Fikk finansiering

Kulturrådet offentliggjorde i april i fjor at Cirka Teater får såkalt basisfinansiering av frie scenekunstgrupper. Det betyr at de får tre og en halv millioner kroner hvert år fra og med 2016 til og med 2019. Det er første gang en frittstående teatergruppe i Trondheim får slik basisfinansiering. Tidligere bevilgninger har stort sett gått til Oslo.

– Nå har vi det romsligere enn før. I tillegg har vi forutsigbarhet for fire år, og vi har mulighet for å utvide dette med flere år etter. Vi kan ha maksimalt 12 år med denne finansieringen, sier Sæther.

Selskabet for Trondhjems Bys Vels pris, laget av skulptør og billedhugger Erlend Leirdal.

Hun forteller om perioder hvor de nesten ikke har hatt penger og verken hun, ektemannen eller daglig leder Monica Stendahl Rokne har kunnet ta ut lønn. Det har vært en vandring i bølgedaler, forteller hun. Men sterkest i minnet står de storslåtte produksjonene, møtene med publikum og reisene.

– Jeg og Gilles startet med blanke ark. Da vi kom hit var dette en ruin med knuste ruter, og verken vann eller strøm. Det var et sted for byens duer. Men vi var unge, hadde ekstrem entusiasme og en god porsjon naivitet. Det er en egenskap det kan være veldig lurt å ha som ung, fordi man setter i gang uten å vurdere hvor det bærer hen. Og så er vi så heldige at nesten hver gang vi har tenkt «nå må vi nesten bare gi oss», så har det kommet noe – en pris, et arbeidsstipend eller et stort oppdrag. Vi har hele tiden kjent at vi har blitt trukket videre, også av det vi har mottatt fra samfunnet, publikum og Trondheim by, sier Sæther.

Lek på alvor

For å vise byens befolkning hva som skjer av kultur i området, og som et innlegg i byutviklingsdebatten, arrangerte Cirka Teater og de andre kulturaktørenei området «Hendelser på Nyhavna» i juni i fjor, med utallige ulike tilstelninger på rundt 30 steder. Nå håper de å omskape lokalene sine til et senter for publikum, et «inviterende laboratorium», hvor barn og familier, lærere og skoleklasser og andre interesserte kan komme.

– Det å få være rundt, ved siden av og innimellom voksne som leker på alvor – det tror jeg er et pluss for barn. Jeg vil at de skal få kjenne på det å være i et skapende univers, hvor det ikke finnes noen fasit, sier Sæther.