Det totale nybilsalget er fremdeles høyt, men fikk en liten knekk i mars.

Første kvartal gikk salget opp 3,1 prosent til 38 241 personbiler. Men i mars var svikten i nybilsalget på 477 biler eller 3,4 prosent sammenlignet med mars 2016. Sammenlignet med gjennomsnittet for mars måned de ti foregående årene, er årets marstall 1554 biler eller 13,1 prosent høyere.

Det økte salget av nullutslippsbiler, hybrider og ladbare hybrider gjør at gjennomsnittlig CO₂-utslipp for nye personbiler i mars var 85 g/km. Det er tre gram lavere enn i mars 2016. I mars ble gjennomsnittlig CO₂-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 99 g/km, mens det for dieseldrevne personbiler ble 126 g/km.

Færre kjøper dieselbil

I mars hadde 24,6 prosent av de nyregistrerte personbilene dieselmotor, mens 27,3 prosent hadde bensinmotor, når hybridandelen trekkes fra. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Salget av biler med hybriddrift økte med ti prosent i mars. Andelen personbiler med hybriddrift ligger nå på 27,8 prosent. Hittil i år ligger hybridandelen på 31,2 prosent. I mars ble det registrert 3727 nye personbiler med hybriddrift. 2042 av dem var ladbare hybrider.

Det ble i mars registrert 2834 nye personbiler med nullutslipp, som er en økning på 9,1 prosent fra samme måned i fjor. Nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 21,1 prosent, bare tre var hydrogenbiler. Hittil i år har salget av nullutslippsbiler økt med 8,8 prosent fra samme periode i 2016.

I mars steg andelen firehjulsdrevne personbiler til 40,5 prosent og så langt i år er andelen 4WD 39,4 prosent.

Toyota passerte VW

Volkswagen gikk tilbake med nærmere 30 prosent og oppnådde en markedsandel på 11,7 prosent i mars. For første gang på aldri så lenge gikk Toyota foran VW på registreringsstatistikken. Med en andel på 12,7 prosent ble Toyota Norges største personbilmerke i mars.

Likevel er VW fremdeles landets største personbilmerke etter første kvartal, med 467 biler foran Toyota. Hyundai har en fremgang på 126 prosent i år, foran Tesla (pluss 77 prosent), Volvo (pluss 45 prosent) og Renault som kan vise til en fremgang i nybilsalget på 37 prosent.

Størst tilbakegang har Mazda med 40 prosent, Mitsubishi (minus 30 prosent) og Honda (minus 28 prosent).

VW Golf er fortsatt på salgstoppen når man inkluderer alle motorvariantene. Ses bilslaget under ett er 13 av de 15 mest solgte bilene enten elbil, hybrid eller ladbar hybrid. Blant de 15 mest solgte bilene er fire rene elbiler.

Opel Ampera-e på vei

Det er ventet at VW Golf vil få et nytt løft i salget når den om ikke lenge kommer med større batteri og lengre rekkevidde. På forsommeren ventes de første Opel Ampera-e. Opel-forhandlerne har skrevet kontrakter så printerne har gått varme. Det vil neppe overraske noen om Ampera-e vil toppe registreringsstatistikken, i hvert fall for en periode.

Så langt i år topper BMW i3 elbilsalget, fulgt av Nissan Leaf og Renault Zoe. Toyota dominerer salget av hybrider med RAV4, Yaris, Auris og C-HR på de fire første plassene. Med hensyn til ladbare hybrider toppes salget ved utgangen av mars av VW Passat, Mitsubishi Outlander og Mercedes-Benz GLC.

Krever flere ladere

Nye beregninger fra Norsk elbilforening viser at for å nå Stortingets egne utslippsmål for transport må Norge ha 400 000 elbiler i 2020. Nasjonal transportplan (NTP) må legge planer ikke bare for asfalt, men også for lading. Norge vil trenge 3000 nye hurtigladere i løpet av de neste tre årene.

- Vi er midt i et historisk skifte til utslippsfrie biler og må kunne forvente at transportplanen viser vei, sier Kari Asheim, fagansvarlig transport i ZERO, og Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, i en felles uttalelse.

I arbeidet med NTP har fagetatene foreslått at etter 2025 skal alle nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy. I Energimeldingen ba Stortinget om å få på plass tydelige mål for antallet nullutslippskjøretøy i NTP, og at planen skulle inkludere mål om halvering av utslippene fra transport.

Det har vært tre flere registreringsdager i mars i år enn i fjor. Selv om påsken i fjor var i mars, ble det registrert færre nybiler i år. Tre færre registreringsdager utgjør rundt 1800 biler. Den reelle tilbakegangen i mars er derfor vesentlig større enn hva registreringstallene viser.

VW Golf topper

Personbilsalget første kvartal uansett motorutrustning: 1. VW Golf (2002 biler), 2. BMW i3 (1513 biler), 3. VW Passat (1333 biler), 4. Toyota RAV 4 (1286 biler), 5. Nissan Leaf (1259 biler), 6. Mitsubishi Outlander (973 biler), 7. Toyota Yaris (954 biler), 7. Toyota C-HR (954 biler), 9. Skoda Octavia (860 biler), 10. Toyota Auris (854 biler).