De nye takstene er et ledd i en nasjonal omlegging av rabattstrukturen for bompengeprosjekter. Som et ledd i omleggingen har Statens vegvesen arbeidet med forslag til omlegging av samtlige av landets bompengeprosjekter.

Formålet med omleggingen er «en forenkling for brukerne og reduserte innkrevingskostnader», skriver Miljøpakken i en orientering om saken til Kontaktutvalget.

Utgangspunktet er at bompengeselskapet «skal ha de samme inntektene som ved dagens takst og rabattstruktur slik at endringene ikke krever nye garantivedtak».

For Miljøpakken innebærer innføringen av et standardisert rabattsystem at den generelle brikkerabatten økes til 20 prosent for takstgruppe 1 (lette kjøretøy).

Det blir ingen brikkerabatt for takstgruppe 2 (kjøretøy over 3,5 tonn).

Kommentar: Det er du, din fossilgjøk, som må betale!

Forskuddsbeløp erstattes med etterskuddsbetaling

«Ordningen med innbetaling av forskuddsbeløp opphører og erstattes fullt ut av en ordning med etterskuddsbetaling», heter det i forslaget.

I dag har alle trafikanter med avtale med et bompengeselskap 10 prosent rabatt ved bruk av gyldig AUTOPASS- brikke i bomstasjonene med høyt takstnivå.

I bomstasjonene med lavt takstnivå er det ingen rabatt i rushtid, men 20 prosent rabatt utenfor rushtid for dem som har avtale med Vegamot og 10 prosent for dem som har avtale i annet bomselskap.

Forslaget, som krever politisk behandling og tilslutning fra Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune, gir følgende nye satser i bomringen:

Lette kjøretøy (takstgruppe 1)

* Bom med lavt takstnivå utenfor rush 9 kroner (ingen endring)

* Bom med lavt takstnivå i rush 12 kroner (+ 3 kroner)

* Bom med høyt takstnivå utenfor rush 13 kroner (+ 2 kroner)

* Bom med høyt takstnivå i rush 26 kroner (+ 4 kroner)

Tunge kjøretøy (takstgruppe 2)

* Bom med lavt takstnivå utenfor rush 22 kroner (– 5 kroner)

* Bom med lavt takstnivå i rush 27 kroner (ingen endring)

* Bom med høyt takstnivå utenfor rush 30 kroner (- 3 kroner)

* Bom med høyt takstnivå i rush 60 kroner (- 6 kroner)

Adresseavisen mener: Nå er det på tide å tette hullene i bomringen

Les også: Marvin (21) fant sin stjålne bil - da startet biljakten

Som eksempler bruker Miljøpakken taksten for tunge kjøretøy i Elgeseter gate som i dag er 45 kroner, mens ny takst blir det samme i rushtidene og 36 kroner utenfor rushtidene

I Oslovegen er taksten for tunge kjøretøy nå 22 kroner utenom rushtidene og 44 kroner i rushtidene. Ny takst blir henholdsvis 20 kr og 40 kr.

- Tunge kjøretøy har krav om obligatorisk brikke og takstene reduseres for å kompensere for bortfall av rabatt, skriver Miljøpakken.

Det foreligger noenlunde tilsvarende vurderinger for omlegging av takst og rabattstrukturen for E6 Trondheim–Stjørdal. Her reduseres alle takstene som følge av bortfall av høye rabatter.

Vegvesenet foreslår at Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune så snart som mulig vedtar forslaget med virkning fra senest 31. juli 2017.

Adresseavisen mener: Mindre dum kjøring gir tryggere skoleveier

Kronikk: Stillhet – en truet ressurs

Ny justering fra 1. januar

fylkeskommunen og kommunen har parallelt med disse justeringene søkt om å få øke grunntaksten med to kr i alle stasjoner fra 1. januar neste år.

Denne økningen kommer som tillegg til justeringene som er foreslått innført fra 31. juli.

Tema: Elbil

Kommentar: Ganske fornøyd, men fortsatt sint

NTNU-professor mener Elgeseter bru må bli bilfri