Øverst i denne artikkelen kan du se en videoanimasjon av den nye gang- og sykkelveien som er en del av planene for veiutbygginga på Sluppen.

Adresseavisen har tidligere fortalt om gang- og sykkeveien, som blir på 1,6 kilometer og som kan få en prislapp på rundt 100 millioner kroner.

Sykkelveien skal gå over en ny bru som skal bygges over elva der dagens Sluppen bru er plassert. Den skal også gå på begge sider av brua.

Adresseavisen har vist animasjonsvideoen til de ideelle organisasjonene Bilistenes Aksjonsgruppe og Syklistenes landsforening og bedt om deres kommentarer.

- Lekkert..

Lokallagsleder i Syklistenes landsforening, Richard Liodden Sanders, kommenterer videoen slik:

- Videoen viser et lekkert sykkelsystem. Det ser fint ut, men det skulle også bare mangle, man har jo masse arealer å ta av og da er det ikke så vanskelig å få til, sier Sanders.

- Hva er det som er lekkert?

- Sykkelveien ligger fint i landskapet langs elva, og langs mye av strekningen uten at det ligger hovedvei i umiddelbar nærhet, påpeker Sanders.

ADRESSEAVISEN MENER: Start med ny bru på Sluppen nå

..men ikke helt fornøyd

Han er imidlertid ikke helt fornøyd.

- Dette prosjektet vil ikke føre til mange flere syklende. Man vil rett nok få en besparelse på rundt 3 minutter fordi man vil slippe å vente på grønt lys for å kjøre over brua, men man får en ugunstig høydeforskjell. Man må sykle ned til brua og så opp igjen - enten man er på vei den ene eller den andre retningen.

Han mener sykkelveien med fordel kunne ha blitt lagt i en annen trasé.

- Man kunne heller ha lagt sykkelveien langs jernbanen, der vil man slippe den ugunstige høydeforskjellen. Da ville man også unngått alle veikryss, sier Sanders.

Syklist: Lokallagsleder i Syklistenes Landsforening, Richard Sanders. Foto: Therese Alice Sanne

- Rimelig at bilistene tar regninga

Sanders har ingen betenkeligheter med at deler av regninga for sykkelveien til 100 millioner sendes til bilistene igjennom bompenginnkreving.

- Det er helt rimelig at bilistene betaler for sykkelveien. Utbyggingsprosjektet på Sluppen vil jo i første rekke gjøre forholdene enklere for bilistene. Utbygginga av Nydalsbrua og Osloveien vil forandre konkurranseforholdet mellom sykkel og bil - i favør bilen.

- Men hvorfor skal bilistene betale noe de ikke bruker?

- Fordi det er et nødvendig tiltak for å nå et mål. Man bygger ikke veier bare for biler, man må ha på plass tiltak også for andre trafikkanter parallet, sier Sanders.

- Riktig med to kjørefelt i Osloveien

Samtidig med utbygginga av gang- og sykkelveien skal også en strekning i Osloveien bygges ut. Her planlegger Miljøpakken å bygge tofelts vei, selv om anbefalt standard tilsier fire kjørefelt.

- Det er et helt riktig grep å bare ha to felt i Osloveien. Målet er at trafikken ikke skal vokse, og da bør man ikke bygge for vekst.

Han legger til:

- Grunnen til at det er så mange biler på veiene er at folk kjører matpakkene sine til og fra jobb. Bygger man bredere vei blir den bare fylt opp av flere personbiler. I stedet for flere kjørefelt i Osloveien bør veiprising brukes for å redusere unødvendig bilkjøring. Det gir bedre fremkommelighet for tungtrafikken, sier Richard Liodden Sanders i Syklistene landsforening.

- Et fantasiprosjekt

Leder i Bilistenes Aksjonsgruppe, Johan Morten Nome, har et litt annet syn på den planlagte gang- og sykkelveien enn Sanders.

- Det er et helt absurd å bruke 100 millioner på å bygge en sykkelsti på 1,6 kilometer. Dette er alt for mye penger. Kun et lite mindretall i befolkningen får glede av dette, siden 80 % av den norske persontrafikken foregår i bil, sier Nome.

Han er også svært kritisk til at deler av regninga for den nye gang- og sykkelveien sendes til bilistene igjennom bompenger.

- Bilistene har betalt inn store summer i mange år uten å få valuta for pengene. Nå skal vi altså belastes for ting vi ikke selv bruker. Skal dette fantasiprosjektet bygges, bør kommunen betale regningen. Man kan ikke skyve ansvaret over på bilister som ikke ønsker annet enn muligheten til å komme seg dit de skal, uten å bruke hele dagen og hele lommeboken, sier Nome.

Bilist: Leder for Bilistenes Aksjonsgruppe, Johan Morten Nome Foto: Privat

- Kan ikke tvinge folk til å sykle

Miljøpakkeprosjektet bruker blant annet høye kostnader som argument imot å bygge firefelts vei i Osloveien. Ifølge planprosjektlederen Terje Simonsen ville det blitt mye dyrere å bygge med fire felt enn med to. Nome reagerer sterkt.

- Dette er jo det aller mest absurde. Her lar man altså være å bygge ut til fire felts vei for å spare penger, samtidig som man bruker 100 millioner kroner på en sykkelsti som to prosent av befolkningen får glede av, sier Nome.

Han legger til:

- Det er helt bortkastet å bygge ut Osloveien med bare to felt, da bygger du bare for fremtidig kø.

- Kan ikke folk bare sykle i stedet da?

- Mange flere kunne helt sikkert ha syklet, men man kan jo ikke tvinge folk til å sykle hvis de ikke vil. Man må bygge veier ut ifra dagens behov, og ikke ut ifra de trafikktallene politikerne ønsker seg, sier Johan Morten Nome i Bilistenes Aksjonsgruppe.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter