- Vi fikk beskjed av advokaten vår i dag. Utfallet ble gledelig, men det er betenkelig at vi som står som siste ledd i en beredskapsplan skal bli lidende. Det har vært belastende å bli stemplet som forbyter når du gjør en dugnad for lokalsamfunnet. Og nå har vi fått gult kort av Sjøfartsdirektoratet, sier Terje Viken som er bror til Odd Inge Viken.

Det var de to som stilte sine fiskebåter til disposisjon da bilveien var sperret av ras.

Har fått advarsel

Det gule kortet han snakker om er at brødrene har fått advarsel om at Sjøfartsdirektoratet på nytt vil vurdere gebyr om de ved en senere anledning frakter passasjerer uten nødvendige sertifikater eller det oppstår en situasjon som tilsier at reglementet settes til side.

- Vi takker Norges Fiskarlag sin advokat Ståle Hellsø for jobben han har gjort for oss i saken, sier Terje Viken.

Fraktet skolebarn

Etter at fylkesvei 14 i desember 2016 ble stengt på grunn av et ras like sør for Roan sentrum, ble 15-20 skolebarn og andre passasjerer fraktet i fiskebåt mellom Roan havn og Hongsand, der Sør-Roan skole ligger. To båter vekslet på å frakte passasjerer og gods, men ingen av båtene var sertifisert for passasjertransport.

Fylkesvei 14 ble stengt på grunn av et ras like sør for Roan sentrum i desember 2016. Foto: Jens Petter Søraa (arkiv

Les også: Nå skal Roan-barna få trygg skolevei

Etter at Sjøfartsdirektoratet mottok bekymringsmeldinger om dette ble trafikken stanset. Dette med bakgrunn i at frakt av folk krever fartøy som holder forskriftsmessig stand, og som blant annet har redningsutstsyr som slike fartøy skal ha.

Varsel om kraftige bøter

Direktoratet varslet så de to brødrene om at de risikerte overtredelsesgebyrer på størrelsesorden 74 000 og 100 000 kroner for å ha fraktet folk i fiskebåtene sine.

Les også: Skolebarn i Roan skal fortsatt til skolen med båt

- Vi sendte et varsel om mulig gebyr. Dette med bakgrunn i bekymringsmeldinger som kom til oss knyttet til sikkerhet. Etter noen undersøkelser i saken ble det sendt varsel, slik at de berørte også hadde mulighet for å komme med supplerende opplysninger og motargumenter. Etter at vi fikk inn disse opplysningene tok vi en ny vurdering før jul og i romjula som medførte at vi har konkludert med å ikke ilegge et slikt gebyr, sier pressetalsmann i Sjøfartsdirektoratet Dag Inge Aarhus.

Odd Inge Viken tar imot skolebarna i Roan i desember 2016. Foto: Jens Petter Søraa (arkiv

Stoppet etter ni dager

Avgjørelsen for å ikke ilegge bot er mye på bakgrunn av at de to brødrene og kommunen skal ha handlet ut fra sin beredskapsplan. Aarhus påpeker at det er forskjell på å følge en bredskapsplan i et par dager og å videreføre praksisen i en til to uker. De to brødrene fraktet passasjerer i ni dager før de ble stoppet.

- Vårt ansvar er å følge opp når folk er bekymret for sikkerheten og der har også redere et særskilt ansvar i henhold til skipssikkerhetsloven. Det finnes rom for akutt hjelp, men det er ikke det våre vurderinger om gebyr er basert på, sier Aarhus.