Flere store arrangementer gjennom året gjorde at hotellene i Trondheim, inkludert Værnes, kunne juble for vekst i omsetningen sammenlignet med i 2016. Det kommer frem av tall fremlagt av Visit Trondheim.

Økt etterspørsel

Det ble i løpet av 2017 etterspurt rundt 11 000 flere romdøgn enn året før. Det tilsvarer en vekst på 1,5 prosent. Samtidig så man at romprisene økte en god del sammenlignet med fjoråret. De økte med hele 5,4 prosent, i tillegg til at omsetningen per ledige rom økte med 12,7 prosent. Det siste tallet sier noe om utnyttelsesgraden av hotelldøgnene i regionen. Rombelegget, som betyr solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom, har hatt en vekst på 6,9 prosent.

Rombelegget på 64,9 prosent plasserer hotellene i Trondheim og ved flyplassen på Værnes på en femteplass i Norge, som en av regionene med størst vekst det siste året. Hva gjelder romprisene legger de samme hotellene seg inn på en sjetteplass av alle regionene i landet.

Arrangementer drar lasset

Enkelte av dagene i 2017 har en god del høyere prosent hva gjelder rombelegg. Dette henger sammen med at regionen er vertskap for ulike arrangementer.

- Det har med aktiviteter som konserter og arrangementer samt kongresser av en viss størrelse å gjøre. Det er mange som bidrar til at slike kongresser, eventer og arrangementer legges til vår by eller region, heter det i pressemeldingen.

Foran 35 000 mennesker i Granåsen, showet artisten Robbie Williams i fjor sommer. Han går inn på topplisten over arrangementene som har bidratt mest til veksten i hotellbransjen det siste året. Foto: Frank Lervik

Fagmiljøene innenfor NTNU, St.Olav og Sintef, samt øvrig næringsliv, trekkes frem som eksempler på vertskap for nasjonale og internasjonale møteplasser. Dette er med på å påvirke tilreisende til å oppfatte Trondheim og Stjørdal som gode besøkssteder.

Det ble gjennom året registrert 29 dager der rombelegget endte på over 95 prosent. Ulike konferanser, Aqua Nor-messen, NM i janitsjar og konserten med Robbie Williams har alle vært i byen på disse tidspunktene. Sistnevnte trakk hele 35 000 publikummere til Granåsen.

Domkirka med milepæl

Også de ulike attraksjonene i Trondheim har opplevd en oppsving, og for Nidarosdomen ble en ny milepæl nådd. I 2017 hadde katedralen for første gang over en halv million besøkende. Inkludert i disse tallene er også konsertbesøkende, samt de som har deltatt i gudstjenester.

Antall solgte biletter til Nidarosdomen endte opp på litt over 209 000 totalt. Av disse bilettene bemerkes det at tv-programmet «Anno» skapte en god del interesse.

Museet i Erkebispegården solgte drøyt 34 000 billetter, mens Riksregaliene endte opp på rett over 36 000 solgte billetter.

Nidarosdomen hadde et rekordår i 2017. Her fra fyrverkierioppvisningen i forbindelse med Olavsfestdagene. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen

Det var riktignok flere museer i Trondheim som kunne smile for vekst. Trondheim Kunstmuseum hadde en besøksøkning på ni prosent sammenlignet med i 2016. Her skal det også legges til at kunstmuseet i Bispegata var stengt i fire måneder på grunn av takreparasjoner.

Ellers hadde Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum en økning på ti prosent, Rockheim en økning på seks prosent og Ringve hadde hele 17 prosent vekst i antall besøkende.

Cruisevekst

Der de ulike arrangementene i Trondheim bidrar til vekst i hotellbransjen, gjør cruiseturistene det samme for attraksjonene og museene i byen. Det tyder i hvert fall tallene fra Hurtigruten på.

De melder nemlig om 20 prosent vekst i antall passasjerer som velger opplevelser og utflukter når de ligger til havn i Trondheim.

- De mest populære utfluktene er sightseeing i Nidarosdomen, byvandring, sightseeing med buss, sykkelturer og kajakkturer i Nidelven, melder de.

I 2017 gjorde Visit Trondheim og Trondheim Guideforening snaut 2300 guidede turer i byen. De fleste av disse turene var for tilreisende med Hurtigruten, samt fra cruiseskipene som lå ved Trondheim havn i sommermånedene.

- Med over 60 sertifiserte guider som behersker 13 språk kan vi formidle historien til vår by og region til våre internasjonale gjester, skriver de.

Hurtigruten sier at flere passasjerer velger å gå i land for opplevelser og utflukter i trondheim, sammenlignet med tidligere. Foto: Morten Antonsen

Trondheim havn hadde 57 cruiseanløp i 2017, og totalt drøyt 93 300 passasjerer. Havna legger opp til en solid vekst i 2018.

- Vi forventer en betydelig vekst i 2018, med 90 anløp og 166.568 passasjerer. Det utgjør en vekst i antall skip på 58 prosent og en vekst i antall passajerer på 78,5 prosent.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter