– Det er mye snø i Tokyo akkurat nå, men der er det ingen som har akebrett, sier den japanske programlederen Yasuhisa Furuhara høyrøstet til kamera.

I tillegg til vrimlende barnehagebarn, har noen helt utenom det vanlige tatt turen til Lian: et filmcrew fra den japanske allmennkringkasteren, tilsvarende NRK, bare større. De står med snø oppover anklene. Furuhara har på sin side snø fra tå til topp etter flere heftige fall på rattkjelke, til ære for kameraene. 31-åringen har opptrådt som actionhelt på film, og er kjendis i Japan.

Mer enn tre millioner seere

Prosjektansvarlig Line R. Samuelsen i Trøndelag reiseliv, forteller at de har arbeidet flittig i kulissene med å få japanerne til å velge den trønderske pletten på jorda som lokasjon.

Tatt på sparket: Fenomenet spark er eksotisk for japanere. På setet sitter Yasuhisa Furuhara, mens Line Samuelsen har førerplassen. I bakgrunnen ser vi kamerateamet foran Lian restaurant.

De lager en tv-serie som får tre millioner mennesker til å sette seg foran skjermen når nye episoder slippes. Og det tallet gjelder bare lineært fjernsyn – visninger på nett kommer i tillegg.

– Vi konkurrerte med en togstrekning i Sør-Afrika om å få dette tv-prosjektet hit, sier Samuelsen.

Eksponering i media er essensielt for å trekke turister. I reiselivsnæringen er potensialet innen vinterturisme en snakkis. Kanskje kan Trøndelag utfordre Vestlandets turismedominans?

– Det var godt å vinne konkurransen med Vestlandet og fjorder for én gangs skyld, sier Samuelsen.

At det var på tide å vise fram mer enn Vestlandet internasjonalt, er regissør Shuta Watanabe enig i.

Regissør Shuta Watanabe var på tre ukers synfaring i Norge i forkant av prosjektet.

– Flåmsbanen er oppbrukt

Regissøren forklarer hvorfor Nordlandsbanen ble valgt. Det handler om å møte folk i det som er ekstremt folkefattige områder sett med japanske øyne, og å utforske aktivitetene i Trøndelag og Nordland.

– Jeg gleder meg spesielt til å isfiske og å kjøre med reinsslede, forteller han.

Teamet skal møte en sørsamisk reindriftsfamilie i Snåsa på sin ferd nordover.

Japanerne flest liker å reise med tog, og jernbaner utgjør ryggraden i programmene crewet skaper.

– Flåmsbanen og lignende er på en måte ødelagt av turisme og viser kanskje ikke det ekte Norge. Langs Nordlandsbanen er det langt færre turister og mye nytt å vise fram sier Watanabe.

Reiste med Gråkallbanen

Turen skal snart gå videre til Sverresborg folkemuseum, historiker Terje Bratberg og den lille, autentiske stavkirka. Men først litt ekte, nordisk bålkos. Alt dokumenteres. Line Samuelsen tar fram ekstra vedkubber og kakao.

De trådløse mikrofonene fungerer av én eller annen grunn ikke i Norge, så crewet må bruke håndholdte lydopptakere.

– Er det kultur for å drikke melk etter å ha badet eller vært i sauna, spør Furuhara.

– Det er det nemlig i Japan, legger han til.

– Nei, det er ikke så vanlig, svarer Samuelsen.

Filmstjernen forteller at han får den samme gode følelsen når han nå nyter en kopp kakao etter noen kalde tryn i snøen, som når han drikker melk etter et bad.

Flere fall blir det ikke denne dagen, for teamet reiser verken med akebrett eller spark til folkemuseet. I stedet «jukses» det litt med minibuss.

Men, naturligvis: Det jernbaneglade crewet reiste med, og filmet, Gråkallbanen på vei opp til Lian.

Etter at disse opptakene var vel gjennomført, tok Furuhara seg noen ekstra runder på rompeakebrett.