Den nye byplansjefen Ragna Fagerli bor i Fagerlia, men både henne og navnet hennes er opprinnelig fra Tromsø. Hun smiler forsiktig, fornøyd med sammentreffet. Med unntak av et lite opphold i hjembyen og et halvt år i Vardø har hun bodd i Trondheim siden 1998.

– Dette er byen jeg har valgt, sier hun.

Å titte i butikkvinduene i Olav Trygvassons gate, ofte uten å kjøpe noe, og å rusle rundt Theisendammen er nære ting i Trondheim byplansjefen verdsetter høyt.

Snart kommer foreldrene sørover til datteren, svigersønnen som også er tromsøværing, og deres tre barn.

– Foreldrene mine har besøkt meg ofte og forelsket seg i Trondheim. De skal flytte inn i en generasjonsbolig vi bygger, forteller Fagerli.

Campus, nullvekst i biltrafikken og metrobuss viktigst

Fagerli snakker lavmælt og forsiktig, men bak den beskjedne fasaden skjuler det seg ei dame med ledererfaring. Hun rykket opp fra å være avdelingsleder på Byplankontoret.

LES OGSÅ: Disse kjempet om jobben Fagerli fikk

Fagerli har stor tro på å teste før man detaljplanlegger, og trekker fram forsøket med å gjøre Innherredsveien til «miljøgate», altså stengt for privatbilisme.

– Vi kommer til å forsøke det samme med deler av, eller hele Olav Trygvassons gate, som et forsøksprosjekt.

OPPDATERING: Politikerne endret på forslaget fra byplankontoret

I tillegg til de mange små beslutninger, har Trondheim kommune noen massive prosjekter å ta fatt i.

– Det er svært viktig at vi lykkes med de nye metrobussene, og å samle NTNU på Gløshaugen på en god måte.

Hun har ikke rukket å ta noe klart standpunkt når det gjelder hvorvidt Høyskoleparken bør skånes i sin helhet eller ei. Iallfall ikke offisielt.

Ragna Fagerli trives best i Midtbyen eller i Bymarka. Foto: Tarjei Engeset Ofstad

Forberedt på uenigheter

Hun slår fast at hun må snakke med rådmannens stemme utad, også i saker hvor hun egentlig er uenig og det blir tatt interne runder på kammerset.

Og ikke minst må hun være forberedt på å få politikere mot seg.

– Det trenger ikke å bety at vi har rett og at de tar feil. De kan kjenne til andre sider ved en sak enn oss, gjennom kontakt med næringsliv og enkeltmennesker, poengterer Fagerli diplomatisk.

LES OGSÅ: Veksten i bilbruk er fire ganger større enn økningen for buss i Midtbyen

Byplansjefen legger til at politikerne, som demokratisk valgte, er i sin fulle rett til å gå imot administrasjonen.

Trondheim vokser. Fagerli beskriver konfliktene dette kan skape som voksesmerter.

– Sentraliseringen i samfunnet er negativt for distriktene, men faktisk et privilegium for byen. Vi har tilgang på mange unge jobbsøkere, dyktige fagfolk, og økonomiske ressurser.

Uten å blunke gjør hun det klart at tøffe avgjørelser skal tas med fakta på bordet og åpne øyne.