Norwegian Game Awards (NGA) er Norges største spillutviklingskonkurranse for studenter. Fredag kveld møtte studenter, som lager spill på fritiden, opp for å konkurrere om seier innenfor en eller flere av de fem kategoriene; årets spill, beste design, publikums favoritt, Work-Work-pris og beste konsept. Årets spill er hovedprisen og vinneren får en premie på 15 000 kroner og en reise til Hamburg.

Konkurransen ble i år arrangert for tiende gang av NTNU start, som er en frivillig studentorganisasjon. 15 lag med til sammen 19 spill konkurrerte om priser til en verdi av over 150 000 kroner.

Vinneren av årets spill

Vinnerne av årets spill ble fire gutter fra Island og en jente fra Trøndelag, som studerer på Nord Universitet i Steinkjer. Daniel Sören Petersson, Sindri Freyr Björgvinsson, Theódor Tandri Te Maiharoa, Vifill Valdimarsson fra Island og Malin Maalø fra Trøndelag.

- Dette er surrealistisk for oss, vi trodde aldri vi kom til å vinne. Nivået var utrolig høyt. Vi visste heller ikke at en tur til Hamburg var inkludert i prisen, sier gruppen, og ler.

Vinnerne ser på dette som et stort dytt mot å starte egen bedrift og drive med spillutvikling profesjonelt.

- Dette er beviset vi trengte for at vi er gode nok til å utvikle noe som folk vil ha, forteller gruppen stolt.

Spillet er satt i en situasjon der du spiller lege og må hjelpe skadde folk ute i felten. Det går fort i svingene og du må følge godt med for å komme deg fram i spillet.

En fot innenfor

Marianne Austvik er en av personene bak VR-spillet «Defendy Pengy». Hun var på NGA for å vise fram spillet og forhåpentligvis få en fot innenfor spillbransjen.

- Jeg har veldig lyst til å ha en karriere innen spillbransjen, og håper å ha vært med i NGA gjør meg mer attraktiv på jobbmarkedet, sier Austvik.

«Defendy Pengy» er et VR-spill der du er en pingvin som skal holde rovdyrene unna pingvinbarna med hjelp av pil og bue. VR-spill (virtual reality) tar deg med inn i en annen verden med hjelp av briller, hodetelefoner og kontrollere i begge hendene, og du beveger deg som om du er pingvinen.

Hanne Malm, fra NTNU start, var en av de første i køen til å prøve spillet «Defendy Pengy». Hun forteller at det finnes mer ved spill enn de fleste tror.

- Det er så mange ulike aspekter ved spill. Du trenger folk som lager musikken, utstyret og grafikken for å nevne noen. Det finnes mange muligheter for karriere innen spillbransjen, sier Malm.

Springbrett for karriere innen spillutvikling

Målet med konkurransen er å spre interesse for spill og spillutvikling og inspirere unge studenter til å skape noe nytt. Hvert år øker antall påmeldte og besøkende.

- Det er viktig at vi skaper en arena for unge norske spillutviklere. De som deltar på konkurransen er fantastisk flinke studenter som utvikler spill ved siden av studiene, og de fortjener å hedres, sier Eirik Dahlen, Prosjektleder for NGA.

NTNU start arrangerer konkurransen for å vise deltakerne at det å starte en spillutviklingsbedrift er en mulig karriere.

- Vi håper at vi kan pushe dem som har spillutvikling som en hobby til å ta steget og satse på en karriere innen fagfeltet, sier Dahlen.

- Vi vil engasjere studentene som skal skape framtiden, sier Hanna Malm.

100 millioner nedlastinger

Tidligere vinner av konkurransen, DirtyBit, var i år med som samarbeidspartner. De vant konkurransen i 2012, med mobilspillet «FunRun», som ble en global suksess med over 100 millioner nedlastinger. Nå er de et eget firma og støtter nå konkurransen de vant i 2012.

- Vi har røtter tilbake til NTNU og fikk selv en veldig god start da vi vant, sier Anette Ståløy fra DirtyBit.

Vinnerne av de andre prisene

For beste design vant spillet «Bonkies» og fikk en premie på 10 000 kroner. De fikk også prisen for publikums favoritt og vant da enda en pengesum på 10000 kroner, og i tillegg stand på en spillmesse og et utvalg produkter. Vinneren av beste konsept ble spillet «Setback» og fikk også en pengepremie på 10000 kroner. Work-Work delte ut to priser, der «Setback» fikk enda en pris, og Tiltspot.TV fikk den andre.

Vinnerne av årets spill under Norwegian Game Awards, med spillet «Field Hospital» Foto: Marthe Stoksvik
Marianne Austvik har vært med på å lage «Defendy pengy» og håper å få en fot innenfor spillbransjen. Foto: Richard Sagen
Hanna Malm ønsker å engasjere studentene som skal skape framtiden. Foto: Richard Sagen
Eirik Dahlen(i hvit skjorte), Prosjektleder for NGA, vil hedre studenter som bruker fritiden sin til å utvikle spill. Foto: Richard Sagen