- Det er en musikal fra 60-tallet, og jeg tror den er mer aktuell i dag enn da den ble skrevet. Den handler mye om å være flyktning i sitt eget land, og det er jo et høyaktuelt emne, sier musikalregissør Ronny Danielsson. Og han vet hva han snakker om. Han er født og oppvokst i Malmö, og bor fortsatt i byen som har 180 ulike folkegrupper.

Les også: Slik skal Trøndelag Teater beholde de unge skuespillerne

Bryter med tradisjonene

- Dessuten handler det om kvinnefrigjøring og muligheten for å skape sitt eget liv. Døtrene i familien i denne forestillingen gjør opprør og trer inn i en moderne tid, forteller Danielsson om stykket er basert på historier av Sholom Aleichem, og ble skrevet som musikal i 1964 med Jerry Bocks kjente klassikere som «Om eg var ein rik mann».

- Musikalen tar for seg livet på 60-tallet i en fiktiv by i Russland. Men vi er litt respektløse med tanke på utgangspunktet. Det handler om jøder, men kan like gjerne handle om andre flyktninger. Jeg har hentet mye inspirasjon fra rombefolkningen i Malmö, men for all del, antisemittismen er fortsatt sterk, noe det er viktig å understreke, sier Danielsson.

Les også: Skuespilleren: - Det er brutalt. Teatersjefen: - Ikke så brutalt

Bevisstgjøring rundt flyktningpolitikk

- Hva ønsker du å formilde med dette stykket?

- Jeg ønsker å bevisstgjøre folk om flyktningpolitikk og kvinnekamp. Og gjennom en musikal som dette treffer jeg så mye folk, folk i alle aldre og samfunnslag.

- Hvordan er det å bruke teater for å speile samfunnet vi lever i?

- Jeg vil at de musikalene jeg lager skal inneholde noe viktig, og da tenker jeg på musikaler som «Billy Elliot». Det er slike stykker jeg liker. Og så blir det min oppgave å forene samtidsproblematikk med musikkteater, sier Danielsson som har regissert et 100-talls teaterforestillinger, derav mellom 50 og 60 musikaler. Han har også jobbet som lærer i mange år.

Les også: - Neste år blir en lang og vill fest

Leve side om side

- Hva er den største utfordringen for Malmö i dag?

- Den største utfordringen er hvordan vi skal kunne leve sammen side om side uten at det skal bli konfliktfylt. Og da tenker jeg ikke på parallellsamfunnene med vold og kriminalitet, men på det kulturelle mangfoldet vi har som er helt fantastisk, sier regissøren som tror vi har mye å lære av budskapet i «Spelemann på taket».

- Vi kan lære om hva slags konsekvenser det får for et samfunn der antisemittismen utvikler seg. Og fremfor alt hvordan man overlever i et slikt samfunn. Det handler mye om hva konservatisme og sterke tradisjoner kan lede til, sier Danielsson.

Les også: - Jeg er jo ikke noe glad i uttrykket «hate Molde by», men du forklarer det veldig godt

Åpne favn

- Hva tror du er nøkkelen for å lykkes med integrering?

- Vi må stille krav til hverandre. Vi må ha en åpen favn, men med krav. Alle må føle seg velkommen, og så må vi være tydelige på at det er det og det som gjelder her, sier regissøren. Søndag reiser han tilbake til Malmö. Favorittbyen.

- Det er fantastisk å leve sammen med så mange kulturer, minoriteter og religioner. Malmö er en miniverden. Selvsagt er dette også problematisk, men jeg synes vi klarer oss bra. Det er vold overalt i verden i dag, og da handler det ofte om gjengproblematikk og narkotika. Om parallellsamfunn. Jeg har kontakt med arabere, muslimer og andre, og det er utrolig spennende, avslutter musikalregissøren.

Les også: Trøndersk kunstnerkomet trakk fulle hus i Oslo

- Jeg vil at de musikalene jeg lager skal inneholde noe viktig, sier regissør Ronny Danielsson, her sammen med Trond-Ove Skrødal som spiller Tevye i «Spelemann på taket». Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen