Politikerne i formannskapet er de siste ukene blitt vant med at rådmannen gang etter gang har bedt om at Tillersaken blir utsatt, men denne gangen var årsaken til utsettelsen en helt annen enn tidligere.

- Forslaget om en kollektivterminal med midtstilt plattform innebærer en prinsipiell løsning som gjør at saken må behandles i bystyret, opplyste kommunaldirektør Einar Aasved Hansen.

Et av byens travleste knutepunkter

Knutepunktet på Tiller blir ett av de travleste i den nye rutestrukturen fra august 2019 med flere tusen passasjerer daglig. I tillegg til metrobusslinje 1 skal knutepunktet trafikkeres av fem andre ruter. På de travleste tidene av dagen skal over 30 busser i timen innom terminalen.

Rutene som skal trafikkerer Tillerterminalen er metrobusslinje 1 og bydelslinjene 23, 24, 27, 71 og 72. Rutene 24, 71 og 72 har start- og endepunkt på Tillerterminalen. Rute 71 Brekkåsen/Melhus–Klett–Tillerterminalen–sentrum–Trondheim S–Pirbadet skal kjøre direkte til sentrum i rush.

Terminal. Kollektivterminalen på Tiller skal bygges mellom de to rundkjøringene på sørsiden av City Syd.

Arbeider med «hybridløsning»

Rådmannen har i alt utredet tre hovedalternativer for metrobussløsning på Tiller. I tillegg har AtB fremmet sitt eget forslag med midtstilt kollektivfelt og midtstilte plattformer, og hvor metrobussen skal kjøre tvers igjennom rundkjøringen ved City Syd.

Etter hva Adresseavisen forstår kan ikke forslaget om å kjøre tvers igjennom rundkjøringen realiseres, fordi rundkjøringen ikke er bred nok for en slik løsning.

- Etter at rådmannen leverte sin innstilling sist uke, er det lansert nok et nytt alternativ «1b-2», en hybridløsning hvor man har satt sammen elementer fra ulike alternativer til et nytt forslag, forklarer Kai-Arne Riersen, leder infrastruktur Metrobuss Trondheim.

Metrobussfelt. AtB foreslår å bygge metrobussfelt rett igjennom rundkjøringen ved City Syd, men forslaget kan neppe realiseres, fordi rundkjøringen ikke er bred nok for en slik løsning. Foto: Grafikk: AtB

- Utfordringen er fremkommeligheten for metrobussen

Riersen opplyser at utfordringen med kollektivterminalen ikke først og fremst er plasseringen og utformingen, men fremkommeligheten for metrobussen til og fra terminalen.

- Vi arbeider nå med en analyse av trafikkflyten ut fra den foreslåtte hybridløsningen. Vi håper at analysen skal være ferdig i tide til bystyremøtet 12. april, sier Riersen.

Rundkjøringen er flaskehalsen

Flaskehalsen i området er rundkjøringen ved City Syd. – I rushtiden og på lørdager er det nesten full stopp i trafikken på dette stedet. Kjøpesenteret har varslet en utbygging av parkeringsplassen, noe i byggeperioden vil føre til en ytterligere trafikkøkning i rundkjøringen, sier Riersen.

Under møtet i formannskapet tirsdag ble kommunaldirektøren spurt av kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) om hvorfor det ikke kunne bygges en permanent løsning med en gang. – Er det byggetekniske forhold som hindrer dette? spurte Lykke.

- Rådmannen har sett på muligheten for en permanent løsning fra 2019, men det lar seg ikke gjøre. – Den permanente terminalen skal ligge på et annet sted i området enn den midlertidige løsningen. Å få bygget et permanent knutepunkt er en mye lenger prosess og krever en langt mer omfattende reguleringsplan. Blant annet er man avhengig av en annen avkjøring fra Østre Rosten til City Syd, sa Aasved Hansen.

Metrobuss. Det er metrobusslinje 1 Lund-Heimdal-Tiller-sentrum-Ranheim som skal trafikkere Tillerterminalen. I tillegg stopper fem andre busslinjer på terminalen.

Fare for at terminalen ikke blir ferdig til 2019

At en endelig politisk avgjørelse om knutepunktet på Tiller blir utsatt til april, gjør at sjansen for at terminalen ikke blir ferdig til august neste år, har økt ytterligere.

- Uten at jeg kan fastslå det 100 prosent sikkert, er det rimelig å anta at byggingen trolig vil ta minimum ett år. Dersom byggearbeidet ikke kommer i gang i løpet av få måneder, vil det ikke være noen sjanse for å bli ferdig i tide til den nye rutestrukturen 3. august 2019, understreker Riersen.

Avgjørelsen om bystyrebehandling 12. april gjorde at rådmannen kom i tidsnød. – For at saken skal kunne stå på sakslista til bystyremøtet 12. april, må sakspapirene være levert i løpet av tirsdagen, sa opplyste Aasved Hansen.

Ikke alle i formannskapet var overbevist om at rådmannen vill rekke å gjøre ferdig sakspapirene i løpet av dagen tirsdag. – Vi ber om at formannskapet blir orientert om framdriften i saken. Det gjelder i særlig grad dersom fristen blir brutt slik at saken ikke kan behandles i april, sa kommunalråd Marek Jasinski (A).

Slik blir det midlertidige knutepunktet

Tillerterminalen. Rådmannen foreslår at kollektivterminalen ved City Syd bygges med midtstilte plattformer og med kantstopp for metrobussen og med busslommer for de øvrige fem bydelslinjene som skal trafikkere terminalen. Foto: Grafikk: Trondheim kommune

Forslaget om en midtstilt løsning for knutepunktet for metrobussen på Tiller, betyr at det skal bygges følgende:

* En langsgående kollektivterminal med midtstilt plattform. Ved terminalen skal det være ett kjørefelt i hver retning. Om begge kollektivfeltene skal bygges samlet på nordsiden eller plasseres på hver side av plattformen skal avklares i det videre arbeidet.

* På plattformen skal det bygges kantstopp for metrobuss på 25 meter og i tillegg busslomme for andre busser med 40 meter lang plattform.

* Holdeplassene City Syd østre og City Syd vestre skal oppgraderes til metrobusstasjoner.

* Løsningen har en kostnadsramme på 18 millioner kroner. Dette er sju-åtte millioner kroner dyrere enn det metrobussprosjektet har lagt opp til i sitt budsjettforslag.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart