Nok en gang er det duket for nye kjøremønster i forbindelse med E6-utbygginga ved Klett like sør for Trondheim.

- Alt er nå tilrettelagt, så vi tror dette skal gå smertefritt. Vi ber om at folk som kjører i området i omleggingsperioden følger anvisninger fra vaktmannskapene som vi har ute, sier hovedbyggeleder i Statens vegvesen, Svein Soknes.

Omlegging på E39

E39 på Klett ble for ett år siden lagt om midlertidig ved bensinstasjonen Circle K. Nå skal trafikken tilbake i en permanent trase med en ny rundkjøring. Det er også bygd en ny permanent undergang for gående og syklende her.

Den midlertidige rundkjøringa ved Circle K vil brukes som anleggsavkjørsel og adkomst til privatboliger inntil videre, skriver Miljøpakken på sine nettsider.

Omlegging på E6

Denne omlegginga betyr også at den gamle rundkjøringa på Klett er historie.

- Den vil ikke lenger være i bruk og vil bli fjernet etter påske. På dette området kommer det ramper som knytter E39 og E6 sammen, sier Soknes.

Trafikken på E6 til og fra Trondheim vil nå bli styrt på nordsiden av den gamle rundkjøringa, og deretter inn på rundkjøringa som ble åpnet i november 2017. De nye av- og påkjøringsrampene til og fra E6 ved Ekra gartneri vil bli brukt som midlertidig E6-trase.

For å lette avviklinga for E6-trafikken fra sør mot Trondheim, vil det bli etablert en egen trase et kort stykke.

Slik blir området seende ut når all veibyggingen er ferdig. Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegtrafikksentralen opplyste klokkken 5.30 torsdag morgen at omleggingen var gjennomført og at trafikken gikk som tiltenkt i området.

Gående og syklende

Mye av det nye gang- og sykkelveinettet på Klett åpnes nå (gul linje i illustrasjonen øverst).  Den nye traseen vil blant annet gå under ei ny veibru, i den nye undergangen under E39 og videre mot Cirkle K.

Advarsel til myke trafikanter

Der Røddevegen tidligere krysset E6, skal det bygges en ny undergang for gående og syklende under den nye E6. Her vil myke trafikanter måtte krysse sammen med anleggstrafikken. Denne perioden vil vare i cirka 3-4 måneder og Statens vegvesen ber om at folk viser forsiktighet i dette området.

Den nye undergangen skal bygges nært innpå den gamle undergangen. Derfor kan ikke den gamle undergangen brukes i byggeperioden. Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.