- I dag har vi avduket 44 av 400 sykler. Målet vårt er å få levert de resterende i månedsskiftet mai-juni. Det gjenstående av totalleveransen på 750 sykler skal leveres forhåpentligvis i løpet av neste år, forteller etableringsdirektør i Clear Channel, Stian Brunes.

Clear Channel er leverandør av bysyklene i Trondheim og har fått forsinkelser i leveransen. Derfor ble kun 44 sykler avduket tirsdag formiddag.

- Målsettingen er 10 000 brukere og 250 000 turer fra 2020 når systemet er ferdig etablert, sa Åse Karen Søreng i Trondheim kommune, prosjektleder for reklamefinansierte bymøbler, i et intervju med Adresseavisen forrige uke.

Lykkelig på sykkel

KrF-politiker og sykkelentusiast Geirmund Lykke var en av de som holdt en tale før snorklippingen tirsdag formiddag.

- Dette er noe jeg brenner for, og det er alltid artig å gjøre åpningen høytidelig. Det er utrolig viktig for byutviklingen at slike tiltak blir gjort.

Etter planen skal det leveres over 700 bysykler i løpet av 2018 og 2019. Foto: Richard Sagen

I talen nevnte han at bruk av sykkel i Trondheim har økt med 50 prosent de siste fire årene, og at det har skjedd en tredobling i sykling til og fra skolen.

- Dette er en fantastisk utvikling vi håper fortsetter, sier Lykke.

LES MER: De nye bysyklene er utstyrt med GPS og får navn

- Nå har vi ventet lenge

Lederen i syklistenes landsforening i Trondheim, Richard Liodden Sanders, forteller at de har ventet i spenning siden nyheten om at nye sykler var lekket. Nå er syklene her, og han er fornøyd.

- Det flotte med disse syklene er at de både kan låses ved stativ, men også stativløst. Dette er gjort fremtidsrettet og syklene er virkelig gode.

Han gleder seg til å se hvordan syklene holder seg, men også om folk blir å bruke dem.

- Dette er en kjempedag for sykkelentusiaster. Nå har vi ventet lenge, og jeg er veldig fornøyd.

- Prosjektet er svindyrt, dette er historien om en varslet katastrofe