Med en høyde på 71 meter, like høyt som Scandic Lerkendal, en lengde på 315 meter og en bredde på 43 meter, vil MSC Meraviglia ruve på fjorden når skipet ankommer turistkipskaia.

MSC Meraviglia, navnet betyr «underverk», er det største cruiseskipet som noen gang har besøkt Trondheim. Skipet, som ble ferdigbygd i 2017, blir liggende til kai i ni timer, fram til klokken 19.

Trondheim Havn regner med at mange trondhjemmere vil se nærmere på skipet og har lagt ut informasjon på hjemmesidene.

"Underverk". MSC Meraviglia, navnet betyr «underverk», er det største cruiseskipet som noen gang har besøkt Trondheim. Skipet, som ble ferdigbygd i 2017, blir liggende til kai i ni timer, fram til klokken 19. Foto: MSC Cruises

Unngå å dra til havna med bil

Man ber publikum holde god avstand til det inngjerdede havneområdet (ISPS-området)  og heller se på skipet fra anviste plasser.

«Vi anbefaler å se på skipet enten fra promenaden mot Ila, eller fra Pir I bak Pirsenteret», heter det i informasjonen.

Trondheim Havn skriver at "det vil bli mye trafikk med busser inn og ut fra kai, og innkjørselen til ISPS-området må holdes fritt for kjøretøy og mennesker. Et tips kan være å komme etter at busstrafikken har avtatt klokken 17.00", som anbefaler å unngå å dra ned til området med bil, da dette vil være til hinder for busstrafikk og passasjerflyt.

Badeland. Det mangler ikke på attraksjoner om bord. Skipet har blant annet sitt eget badeland. Foto: MSC Cruises

Setter sitt preg på Trondheim

Turistene, hvor om lag halvparten er fra Tyskland og brorparten av de øvrige fra Frankrike, Italia og Spania, har fått tilbud om fire ulike turer i Trondheimsområdet. Turene går til Bymarka, Munkvoll (veterantrikk), Trøndelag Folkemuseum og Ringve, men påmeldingen så langt tyder på at de aller fleste foretrekker å oppdage Trondheim på egen hånd på nasjonaldagen.

Havnemyndighetene har tatt høyde for et stort innrykk av turister fra cruiseskipet i sentrum av Trondheim, og råder i informasjonsmateriellet, som deles ut til båtpassasjerene, om å bruke Prinsens gate for å komme seg mot Nidarosdomen for å unngå den verste trengselen.

Klatreløype. Denne klatreløypen er et av tilbudene for passajerene på verdens femte største cruiseskip. Foto: MSC Cruises

Anløpet planlagt i over ett år

Absolutt ingen ting blir overlatt til tilfeldighetene når verdens femte største cruiseskip besøker Trondheim. Mange aktører er satt i sving for at logistikken rundt anløpet skal foregå som planlagt.

Cruisekoordinator. Cruisekoordinator Maria Kühnl, Trondheim Havn. Foto: Privat

- Planleggingen av anløpet begynte allerede før MSC Merviglia begynte å gå i ordinær trafikk i juni i fjor. Vi ser på dette som en svenneprøve for cruiseskipsanløpene til Trondheim Havn. Dersom vi viser at vi er fullt i stand til å ta imot et skip på denne størrelsen, vil det kunne gi muligheter til å ta imot flere av de aller største cruiseskipene i Trondheim, sier en spent cruisekoordinator i Trondheim Havn, Maria Kühnl.

Selv stiller hun på jobb 17. mai med et team på rundt 25 personer, som omfatter blant annet cruiseverter som skal veilede turistene og vaktmannskaper som skal dirigere strømmen av skuelystne i havna.

Soldekk. Det er solide dimensjoner over soldekke om bord. Foto: MSC Cruises

Skipet for høyt for innseilingen til Bergen

- Litt av et kupp å få så mange utenlandske turister til Trondheim 17. mai?

- Det er egentlig helt tilfeldig. Skipet skulle opprinnelig til Bergen, men MSC Meraviglia er så høy at båten ikke kan seile under Askøybroen langs innseilingen til Bergen. Dermed ble det Trondheim i stedet, sier Kühnl, som også får gleden av å besøke skipet mens det ligger til kai.

- Det er tradisjon at havnemyndigheten besøker skipet første gang det besøker en cruisehavn. Da møter vi kapteinen og overrekker en plakett med byvåpenet og får en plakett fra cruiseskipet, forteller cruisekoordinatoren.

Askøybruen. Bergen kan ikke ta imot MSC Meraviglia fordi skipet er for høy for Askøybruen. Da Queen Elisabeth II besøkte Bergen passerte hun broen med to meters klaring. Foto: Scanpix

SE BILDER: Slik ble «The World» bygget

Eksklusiv butlertjeneste døgnet rundt

På hjemmesidene markedsfører skipet seg med «en kombinasjon av nyeste teknologi og kjærlighet til havet, sofistikert design og fremragende komfort – en miks som vil overvelde passasjerene.»

Ombord er det blant annet 14 dekk, en fornøyelsespark og en vannpark.

Passasjerer på Yacht Club Wellness Suite har tilgang til en eksklusiv døgnåpen butlertjeneste og «All-Inclusive» à la carte-måltider som serveres når man vil i den private MSC Yacht Club-restauranten.

Suiten har en 40 kvadratmeter stor balkong utrustet med spisebord og privat jacuzzi.

Butlertjeneste. Passasjerer på Yacht Club Wellness Suite har tilgang til en eksklusiv døgnåpen butlertjeneste. Foto: MSC Cruises