Planen omfatter blant annet et nytt servicebygg med kiosk, kafé, venterom og sykkelhotell og plattformer med leskur for metrobuss.
Hensikten med planen å sikre fremkommelighet for metrobussen gjennom Heimdal sentrum, og å få til gode overganger mellom ulike transportmidler. Det blir også lagt vekt på å integrere det nye knutepunktet på en måte som styrker sentrumsfunksjonene.
Budsjettsprekk gir kuttliste for metrobussen
Samarbeid Miljøpakken og Bane Nor
Bygningsrådet sluttbehandler tirsdag detaljreguleringen av Heimdal stasjon. Planarbeidet er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Miljøpakken ved Statens vegvesen og Bane Nor.
Planforslaget legger til rette for å etablere plattformer med leskur for metrobuss på begge sider av fylkesveien gjennom Heimdal sentrum, med fortau eller sykkelvei med fortau i bakkant av plattformene.
Kostnadssprekk på 116 millioner kroner for metrobussprosjektet
Metrobussplattformer på 60 meter
Jernbaneområdet foreslås opparbeidet med kollektivfunksjoner som servicebygg, sykkelparkering, oppstillingsplasser for taxi og buss for tog og "kiss and ride", i tillegg til jernbanetekniske formål.
Metrobussplattformene blir 60 meter lang og 3,5 meter bred. Stasjonen fra sentrum skal ha leskur på 9 meter, mens stasjonen til sentrum får et leskur på 24 meter.
Sjekk når og hvor det er anleggsarbeid for metrobussen på 73 steder
Servicebygg med kiosk, kafé og sykkelhotell
Det nye servicebygget på to etasjer kan inneholde funksjoner som kiosk, kafé, venterom, sykkelhotell, tekniske rom og andre servicefunksjoner i forbindelse med knutepunktet. Det er avsatt areal til en offentlig møteplass i tilknytning til servicebygget.
Sykkelhotellet på cirka 50 kvadratmeter med plass til minimum 50 sykler, skal være et tilbud for pendlere eller andre reisende med behov for trygg sykkelparkering.
Det er planlagt sykkelstativ på metrobuss-stasjonene på begge sider av fylkesveien med 16 plasser på østsiden av veien og 28 plasser på vestsiden.
Dette er de tre traseene for metrobuss: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart
Tydelig bysentrum med urban karakter
«Planen bygger opp under målet om å skape et tydelig bysentrum med urban karakter på Heimdal», skriver rådmannen som karakteriserer dagens område ved Heimdal stasjon som «en utflytende asfaltert plass med lav standard på kollektivanlegget for buss.»
Rådmannen skriver videre at «et nytt servicebygg med møteplass og sykkelhotell vil bidra til å forsterke Heimdal stasjon som et knutepunkt, og baneområdet vil få et løft i form av en oppstramming av et område som i dag framstår som en stor grå asfaltflate».
I dag ligger bussholdeplassen i retning mot sentrum ved Heimdal togstasjon, mellom jernbanen og Bjørndalen. I sørenden av holdeplassområdet er det holdeplass for taxi, og i nord er det innfartsparkering til tog- og busstasjonen. Holdeplassen i sørgående retning ligger i Bjørndalen.
Langs Bjørndalen er det i dag kollektivfelt bare i sørgående retning, mellom jernbanebrua og holdeplassen like før Ringvålvegen. I nordgående retning er det bare ett kjørefelt, med unntak av venstresvingefelt inn til Søbstadvegen.
VIDEO: Bli med på prøvetur med metrobussen
Kollektivfelt i begge retninger i Bjørndalen
I Bjørndalen legges det til rette for kollektivfelt i begge retninger, for å sikre framkommelighet for metrobuss. Veien utvides til fire felt på hele strekningen mellom krysset med Ringvålvegen og krysset med Søbstadvegen. Bjørndalen foreslås utvidet fra dagens 12,5 meter til 13,5 meter ved stasjonene for buss. Veiutvidelsen vil sikre mulig opparbeidelse av trafikksikkerhetstiltak som ledegjerder, trafikkøy, eller lignende.
Rådmannen skrivet at buss i retning mot sentrum vil få bedret framkommelighet fordi stasjonen utformes som kantstopp i kollektivfelt. I dag må bussen svinge av fra hovedveien og inn på bussholdeplassen.
Kan miste 300 millioner metrobusskroner – anklager staten for avtalebrudd
To metrobusslinjer og fire lokallinjer
I den nye rutestrukturen fra 3. august 2019 vil knutepunktet på Heimdal vil bli betent av metrobusslinje 1 (Lund-Tiller-sentrum-Ranheim) og metrobusslinje 2 (Lund-Saupstad-sentrum-Lade-Strindheim) samt rute 27 (Flatåsen-Heimdal-Tillerringen-Torgård), rute 29 (Lundåsen–Heimdal sentrum–Heggstadmyra), rute 75 (Spongdal–Ringvål–Heimdal stasjon–Johan Tillers vei–Industriveien–Sandmoen–Torgård) og rute 77 (Spongdal–Leinstrandvegen–Klett–Heimdalsvegen–Heimdal stasjon).
I første byggetrinn vil kun deler av reguleringsplanområdet bygges ut. Rådmannen mener det vil være positivt om etablering av nytt servicebygg og et permanent sykkelhotell kan realiseres samtidig med etablering av de nye metrobusstasjonene.