Miljøpakken feirer tiårsjubileum i 2018. Miljøpakkens prosjekter omfatter veiutbygging, kollektivtrafikk, sykkelprosjekter, trafikksikkerhet/gang/miljø.
Bompengene: 50 prosent til veiutbygging, 50 prosent øvrige tiltak
Inntektene fra bomringen fordeles med 50 prosent til veiutbygging og 50 prosent til øvrige tiltak.
Annenhver trondhjemmer støtter bruk av bompenger
En avtale med Samferdselsdepartementet gir også Trondheim kommune og fylkeskommunen belønningsmidler for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk for å få flere til å velge buss framfor privatbil.
- I løpet av perioden 2009 til 2018 er det totalt bevilget sju milliarder kroner til ulike prosjekter i regi av Miljøpakken, forteller Lervåg.
Kommentar: Hvorfor krangler vi ikke mer om Miljøpakken?
Pengene fordeler seg slik
Hovedveier: 2846 millioner (41 prosent)
Lokale veier: 302 millioner (4 prosent)
Kollektivtransport: 2302 millioner (33 prosent)
Sykkel: 894 millioner (13 prosent)
Gang/trafikksikkerhet/miljø: 676 millioner (10 prosent)
Deler av det samlede beløpet er også belønningsmidler fra Staten.
Debatt: Å betale bomavgift er ikke billig, men så får du en flott motorvei å kjøre på
Dette har pengene gått til
Hovedveier
• E6 Melhus–Tonstad
• Oslovegen Stavne–Marienborg
Lokale veier
• Kystadlia
• Sentervegen
• Johan Tillers veg
Sykkel
• 31 km sykkelvei/-felt
• 8 bruer
• Mer enn 2700 P-plasser for sykkel
Kollektivtransport
• 24 km kollektivfelt
• Kollektivprioritering
• 700 millioner kroner i driftstilskudd
Gåprosjekter
• 13 skoler med tryggere skolevei
• 16 snarveier
Bedre bymiljø
• Gågate i Thomas Angels gate
• Torvet bussfritt
• Bidrag til Sjøgangen
Kilde: Miljøpakken