Miljøpakken feirer tiårsjubileum i 2018. Miljøpakkens prosjekter omfatter veiutbygging, kollektivtrafikk, sykkelprosjekter, trafikksikkerhet/gang/miljø.

Bompenger. 50 prosent av inntektene fra bomringen går til veiutbygging, slik som her på E6 sør. Foto: Helene Mariussen

Bompengene: 50 prosent til veiutbygging, 50 prosent øvrige tiltak

Inntektene fra bomringen fordeles med 50 prosent til veiutbygging og 50 prosent til øvrige tiltak.

En avtale med Samferdselsdepartementet gir også Trondheim kommune og fylkeskommunen belønningsmidler for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk for å få flere til å velge buss framfor privatbil.

- I løpet av perioden 2009 til 2018 er det totalt bevilget sju milliarder kroner til ulike prosjekter i regi av Miljøpakken, forteller Lervåg.

Kommentar: Hvorfor krangler vi ikke mer om Miljøpakken?

Pengene fordeler seg slik

Hovedveier: 2846 millioner (41 prosent)

Lokale veier: 302 millioner (4 prosent)

Kollektivtransport: 2302 millioner (33 prosent)

Sykkel: 894 millioner (13 prosent)

Gang/trafikksikkerhet/miljø: 676 millioner (10 prosent)

Deler av det samlede beløpet er også belønningsmidler fra Staten.

Debatt: Å betale bomavgift er ikke billig, men så får du en flott motorvei å kjøre på

Utbygging lokalveier. Sentervegen på Tiller er en av de lokale veiene som er bygget ved bruk av bompenger. Foto: Marthe Amanda Vannebo

Dette har pengene gått til

Hovedveier

• E6 Melhus–Tonstad

• Oslovegen Stavne–Marienborg

Lokale veier

• Kystadlia

• Sentervegen

• Johan Tillers veg

Sykkelanlegg. Siden 2009 har Miljøpakken bygd 31 km sykkelvei/-felt, åtte bruer og mer enn 2700 p-plasser for sykkel. Slik ser det ut langs sykkelekspressruten på Leangen mellom Bromstadvegens forlengelse og til Arkitekt Ebbells gate. Foto: Finn Walther

Sykkel

• 31 km sykkelvei/-felt

• 8 bruer

• Mer enn 2700 P-plasser for sykkel

Kollektivfelt. Siden 2009 er det igangsatt bygging av 31 kilometer med kollektivfelt i Trondheim i regi av Miljøpakken. Foto: Helene Mariussen

Kollektivtransport

• 24 km kollektivfelt

• Kollektivprioritering

• 700 millioner kroner i driftstilskudd

Gåprosjekter

• 13 skoler med tryggere skolevei

• 16 snarveier

Snarvei. Fra 2014 til 2017 har Miljøpakken investert flere millioner kroner til bedre dekke og lys på 16 snarveier som utgjør en viktig del av det sammenhengende gangnettet. Foto: Finn Walther

Bedre bymiljø

• Gågate i Thomas Angels gate

• Torvet bussfritt

• Bidrag til Sjøgangen

Kilde: Miljøpakken

Gågate. Ti prosent av bevilgningene til Miljøpakken siden 2009, totalt 676 millioner kroner, har vært brukt på gang, trafikksikkerhet og miljø. Forlengelsen av gågaten i Thomas Angells gate ble gjort med midler fra Miljøpakken. Foto: Finn Walther

Adresseavisen mener: Bompengene må fordeles på flere