Fretex mente først de måtte få se kvittering, før treåringen kunne få tilbake pengene for sykkelen. Nå har de snudd.

Tidligere skrev Adresseavisen om Matheo (3) som var på Fretex og handlet, da butikken solgte sykkelen hans til en annen kunde. Nå har Fretex kjøpt ny sykkel og hjelm til gutten. Moren til Matheo, Nauja Heiring Johansen er fornøyd.

- De ansatte kom hjem til oss med ny sykkel og hjelm på torsdag i forrige uke. Det var en fin oppreisning, synes jeg. Det er bare synd at det ikke skjedde tidligere, sier Johansen.

Mye engasjement

Saken om sykkelen skapte mye engasjement blant folk og ble omtalt i flere medier.

Balansesykkelen ble solgt av Fretex. Nå har Fretex kjøpt ny sykkel. Foto: Nauja Heiring Johansen, Privat

- Saken skapte voldsomt engasjement blant folk, og det er bra. Jeg skjønner at alle kan ha en dårlig dag på jobben, men jeg synes fortsatt at saken ble håndtert dårlig i begynnelsen. Det var ikke min intensjon at det skulle bli en så stor sak, forklarer mamma Johansen.

Tidligere ville ikke Fretex betale tilbake mer enn halve sykkelen, om de ikke kunne vise til kvittering. Johansen er glad for at de snudde.

- Vi er fornøyde med oppreisningen, og Matheo er veldig fornøyd med ny sykkel. I tillegg til sykkelen og hjelm fikk vi et gavekort på Fretex, forteller Johansen.

Fornøyd med hvordan det endte

Fretex har også gitt uforbeholden beklagelse til familien.

- Kunden var fornøyd med den nye sykkelen og vi er glade for at saken har fått en fin avslutning. Siden det sto i artikkelen at Johansen hadde kjøpt en lik sykkel etter hendelsen, kjøpte butikkleder av Fretex Nardo en sykkel som er hakket større enn den som ble solgt, forteller kjedeleder for butikk i Fretex, Kristin Hareide.

Lager nye rutiner

For at dette ikke skal skje igjen, kommer Fretex til å lage nye rutiner for hvordan de håndterer prising av varer som ikke har prislappen på.

- Nå kommer vi til å lage nye rutiner for hvordan slike varer skal prises, eller ikke prises. Hvis vi mener at det kan være fare for at det er en vare som ikke er i salg i vår butikk, kommer vi heller til å legge denne på bakrommet. For å være på den sikre siden, forteller Hareide.

Nye plakater

Etter hendelsen ble det satt opp skilt over sykkelstativet.

Fretex Nardo har satt opp skilt i vinduet over sykkelstativene. Foto: Finn Walther, Adresseavisen

- Nå foreslår vi at de henger opp to nye plakater utenfor butikken. Hvor den ene plakaten viser til sykkelutsalget fra butikken og en egen plakat ved et stativ hvor kundene kan plassere egne sykler. Dette stativet skal merkes med «Sykkelparkering for kunder».