Adresseavisen kunne torsdag presentere tall fra Vestlandsforskning som viser hvor mye cruiseskip forurenser i norsk farvann . Det er første gang man har en oversikt over den reelle forurensingen, fordi utslipp fra internasjonal skips- og luftfart ikke omfattes av reglene for hvordan stater skal rapportere sine utslipp i oppfølgingen av den internasjonale klimaavtalen.

Store utslipp

Beregningene deres viser at cruisenæringen i 2017 hadde et samlet forbruk i norsk farvann på ca. 170 millioner liter drivstoff, litt mer enn dobbelt så mye som hurtigruta. Utslippene av CO₂ fra cruise tilsvarer om lag tre prosent av de samlede utslippene av CO₂ fra innenlands transport i Norge i fjor.

SVs Lars Haltbrekken sier at tallene fra Vestlandsforskning viser at forurensningen fra cruiseskipene er høy – og det viser behovet for å begynne å stille langt strengere miljøkrav til denne næringen.

Tidligere i vår fikk SV gjennomslag for nullutslipp fra turistskip i de typiske turist/verdensarvfjordene da klimameldingen ble behandlet i mai i år. Partiet ønsket å sette grensa i 2023, men det ble enighet om at kravet skal innføres fra 2026.

- Må stille krav

Nå sier SVs stortingsrepresentant fra Sør-Trøndelag at dette kravet må utvides til å gjelde også de andre fjordene langs norskekysten, inkludert Trondheims-fjorden.

- Hvordan mener du dette kan skje?

- Det må stilles krav til skipene om at de skal være utslippsfrie. Det er fullt mulig å gjøre ved å bygge dem om, og sette inn elektriske motorer, som er langt mer effektive enn dagens dieselmotorer. Dersom de ikke gjør det, vil de ikke få anledning til å seile inn fjordene. Da får utslippsskipene parkeres ved havn med landstrøm, langt ute i fjorden. Så blir cruiseturistene fraktet inn til bestemmelsesstedet i mindre, elektriske fartøyer.

Det er dette som skjer når utslippsfrie «Vision of the Fjords», frakter passasjerer inn Nærøyfjorden.

- Vil ikke dette kreve en hel infrastruktur med landstrøm for cruiseskip?

- Jo, det vil det gjøre. Vi må stille krav til cruiseskipene at de skal kunne knytte seg til og bruke våre anlegg for landstrøm. Det betyr ikke at vi skal bygge anlegg for det skyhøye forbruket de har i dag. Enovasjef, Nils Kristian Nakstad, har rett i at det er feil å bygge opp en infrastruktur med landstrøm for den gamle flåten, som vil forurense like mye idet den legger fra kai. Det vil bare være å kaste penger etter cruisenæringen, som ikke selv gjør noe for å endre seg. Rederiene må sjøl sørge for at de har energiløsninger om bord som gjør at de kan benytte anleggene vi finner det fornuftig å bygge ut. Hvis ikke får de ikke legge til.

Ønsker utredning

- Når ser du for deg at Trondheim havn bare skal være for nullutslippsskip?

- Dette må selvsagt utredes. Men når kravet for de typiske turistfjordene er satt til 2026, er det naturlig å tenke seg at det skal gjelde for de andre fjordene ganske raskt. Dette vil forplante seg, og gjøre det naturlig å sette krav også til skip som skal inn Trondheimsfjorden.

- 2026 er en stund til, hva kan gjøres i mellomtida?

- Sette strengere krav til skip og la de som forurenser mest, betale enda mer. Trondheim står jo også fritt til å stille strengere krav tidligere, sier Haltbrekken.

Leder i Norsk Industri, Stein Lier Hanssen, tok i et leserinnlegg i Bergens Tidende torsdag til orde for å nekte cruiseskip innseiling i norske fjorder.

Vil ha større landstrømanlegg

Som Adresseavisen skrev onsdag, fikk ikke Bergen 90 millioner kroner i tilskudd fra Enova for et landstrømanlegg for cruiseskip. Enova-sjef Nakstad, pekte i stedet på cruisenæringen, som stedet der klimaproblemet må løses.

Erik Ianssen som representerer fornybarklyngen i Trondheim forstår Nakstads skepsis til cruisenæringen, som han mener står bak gigantutslipp. Men en infrastruktur av landstrømanlegg må til, mener han:

- Alle krefter, eiendomsaktører, rederiene, industrien og kraftselskapene må trekke sammen slik at Trondheim havn kan få et landstrømanlegg med større kapasitet enn de tre megawattene som det er planlagt for i dag, sier han.

Ianssen mener at kabelen som legges ut til piren må ha en kapasitet på ti megawatt, og så må man lage et system for fordeling av strøm slik at anlegget utnyttes best mulig.

Les kommentaren til Karin Abraham om hva Trondheim kommune bør gjøre med cruiseanløpene.