Oversikten består av 12 måneders trafikkdata fra bomstasjoner og tellepunkter samt spørreundersøkelser for perioden april 2017 til april 2018. Etter en økning i biltrafikken med om lag to prosent både i 2015 og 2016, er det stor spenning knyttet til resultatene.
Kronikk: Trondheimsområdet trenger grønn vekst
Undersøkelse i 2017/18 blir sammenligningspunktet
- Det ser ut det kan bli en liten nedgang i biltrafikken i bomsystemet for 2017/2018, men det vet vi helt sikkert først når undersøkelsen foreligger. Det er transportdataene i denne undersøkelsen som skal være sammenligningspunktet for de årlige transporttallene framover, forteller Henning Lervåg, leder i Miljøpakkens sekretariat.
Trondheim har i likhet med åtte andre byområder i landet, forpliktet seg til at all vekst i persontransporten skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange. For å finne ut om byene holder sine forpliktelser, blir det hentet inn data om folks reise- og transportvaner.
Adresseavisen mener: Trenger Lade enda flere kjøpesenter?
Kontinuerlig innsamling av transportdata hver dag
- Mens det tidligere ble gjennomført en reisevaneundersøkelse hvert fjerde år for å kartlegge turer med bil, buss og sykkel samt gåturer, pågår innsamlingen av data nå kontinuerlig hver dag. – Det har vært gjennomført daglige spørreundersøkelser siden i fjor vår, forteller Lervåg.
Spørreundersøkelsen blir utført ved hjelp av et skjema som kan besvares elektronisk eller via telefon. Totalt gjennomføres det om lag 5000 intervjuer i året fordelt over 52 uker.
Mange biler kjører ulovlig etter at ny miljøgate kom i Midtbyen
Hver gang du forlater bostedet ditt blir regnet som en «reise»
- Undersøkelsen kartlegger reise- og transportvanene i Trondheimsområdet. Hver gang man forlater bostedet sitt, blir det regnet som en «reise» og man blir bedt om å svare på om man gikk, syklet, tok buss eller kjørte bil eller annet transportmiddel, forteller Lervåg.
I undersøkelsen blir det også spurt om hensikten med reisen (arbeid, fritid), transportdistanse og reisetid.
Debatt: Barna kan bli forvirret av fortau, mener utbygger
Henter trafikkdata fra 35 målepunkter i Trondheim
I tillegg til reisevaneundersøkelsen, blir det hentet inn trafikkdata fra 23 bompunkter samt 12 målepunkter med følere i veibanen spredt over store deler av Trondheim.
Kronikk: Ti år med Miljøpakken - slik har den forandret Trondheim
Må iverksette tiltak hvis biltrafikken øker
Beregninger utført i forbindelse med byutredningen for Trondheimsområdet viser at uten ekstra tiltak ut over dagens vedtatte virkemidler, kommer personbiltrafikken i Trondheimsregionen til å øke med 15 prosent fram til 2030.
- Hva skjer dersom dataene viser at biltrafikken øker, og Trondheim kommune dermed bryter sine forpliktelser i bymiljøavtalen?
- De årlige undersøkelsene fungerer ikke som en «øks» hvor Statens forpliktelser faller bort umiddelbart dersom tallene viser at utviklingen ikke er i tråd med målsettingen. I avtalen har partene forpliktet seg til å drøfte og iverksette alternative tiltak for å snu utviklingen dersom biltrafikken øker, forteller lederen av Miljøpakkens sekretariat.
Det heter i avtalen at «kompenserende tiltak» skal være forsøkt i minst to år, før avtalen kan sies opp. Deretter kan Staten unnlate å bevilge videre midler.
Gulrot og pisk skal påvirke transportvanene
- Hva slags «alternative tiltak» kan det være snakk om?
- Det har vært nødvendig å bruke både gulrot og pisk samtidig for å påvirke folks transportvaner. Gulroten er å innføre tiltak som bedrer tilbudet for dem som bruker buss, sykler eller går, mens pisken kan dreie seg om økte avgifter i bomringen og/eller færre og dyrere parkeringsplasser.
Adresseavisen mener: Miljøgater gjør byen til et bedre sted å handle
- Utbygging av E6 Sør fjerner ikke køene, det bare flytter de
- Trondheim får de neste årene en betydelig utbygging av innfartsveiene både sør – og østfra. Samtidig øker befolkningen med 3000 innbyggere i året. Hvilke utfordringer representere utbygging av innfartsveier og befolkningsøkning opp mot forpliktelsene i nullvekstmålet?
- All erfaring viser at økt veiutbygging fører til økt trafikk. Bilister som ser for seg at nye E6 sør kommer til å bety at alle køer og flaskehalser langs veien forsvinner, risikerer å bli skuffet.
Ut av sentrum vil nok E6-utbyggingen bidra til en enklere trafikkavvikling. Inn mot sentrum betyr utbyggingen at køene flytter seg nærmere sentrum i rushtidene. Ved Sluppen er det da ikke mer ledig kapasitet, og det oppstår et nytt startpunkt for køen. Det finnes heller ikke areal for å bygge flere felt enda nærmere sentrum, sier Lervåg.