Oversikten består av 12 måneders trafikkdata fra bomstasjoner og tellepunkter samt spørreundersøkelser for perioden april 2017 til april 2018. Etter en økning i biltrafikken med om lag to prosent både i 2015 og 2016, er det stor spenning knyttet til resultatene.

Trafikkøkning. Tallene viser at trafikken i bomringen økte med omlag to prosent både i 2015 og 2016. Foto: Helene Mariussen

Kronikk: Trondheimsområdet trenger grønn vekst

Undersøkelse i 2017/18 blir sammenligningspunktet

- Det ser ut det kan bli en liten nedgang i biltrafikken i bomsystemet for 2017/2018, men det vet vi helt sikkert først når undersøkelsen foreligger. Det er transportdataene i denne undersøkelsen som skal være sammenligningspunktet for de årlige transporttallene framover, forteller Henning Lervåg, leder i Miljøpakkens sekretariat.

Trondheim har i likhet med åtte andre byområder i landet, forpliktet seg til at all vekst i persontransporten skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange. For å finne ut om byene holder sine forpliktelser, blir det hentet inn data om folks reise- og transportvaner.

Sykkel. Trondheim har i likhet med åtte andre byområder i landet, forpliktet seg til at all vekst i persontransporten skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange Foto: Richard Sagen

Adresseavisen mener: Trenger Lade enda flere kjøpesenter?

Kontinuerlig innsamling av transportdata hver dag

- Mens det tidligere ble gjennomført en reisevaneundersøkelse hvert fjerde år for å kartlegge turer med bil, buss og sykkel samt gåturer, pågår innsamlingen av data nå kontinuerlig hver dag. – Det har vært gjennomført daglige spørreundersøkelser siden i fjor vår, forteller Lervåg.

Spørreundersøkelsen blir utført ved hjelp av et skjema som kan besvares elektronisk eller via telefon. Totalt gjennomføres det om lag 5000 intervjuer i året fordelt over 52 uker.

Reisevane. Hver gang du forlater boligen din blir regnet som en reise, enten det er med bil, på sykkel eller til fots. Foto: Richard Sagen

Hver gang du forlater bostedet ditt blir regnet som en «reise»

- Undersøkelsen kartlegger reise- og transportvanene i Trondheimsområdet. Hver gang man forlater bostedet sitt, blir det regnet som en «reise» og man blir bedt om å svare på om man gikk, syklet, tok buss eller kjørte bil eller annet transportmiddel, forteller Lervåg.

I undersøkelsen blir det også spurt om hensikten med reisen (arbeid, fritid), transportdistanse og reisetid.

Leder. Henning Lervåg, leder av Miljøpakkens sekretariat. Foto: Nils H. Toldnes, Adresseavisen

Debatt: Barna kan bli forvirret av fortau, mener utbygger

Henter trafikkdata fra 35 målepunkter i Trondheim

I tillegg til reisevaneundersøkelsen, blir det hentet inn trafikkdata fra 23 bompunkter samt 12 målepunkter med følere i veibanen spredt over store deler av Trondheim.

Kronikk: Ti år med Miljøpakken - slik har den forandret Trondheim

Må iverksette tiltak hvis biltrafikken øker

Beregninger utført i forbindelse med byutredningen for Trondheimsområdet viser at uten ekstra tiltak ut over dagens vedtatte virkemidler, kommer personbiltrafikken i Trondheimsregionen til å øke med 15 prosent fram til 2030.

- Hva skjer dersom dataene viser at biltrafikken øker, og Trondheim kommune dermed bryter sine forpliktelser i bymiljøavtalen?

- De årlige undersøkelsene fungerer ikke som en «øks» hvor Statens forpliktelser faller bort umiddelbart dersom tallene viser at utviklingen ikke er i tråd med målsettingen. I avtalen har partene forpliktet seg til å drøfte og iverksette alternative tiltak for å snu utviklingen dersom biltrafikken øker, forteller lederen av Miljøpakkens sekretariat.

Det heter i avtalen at «kompenserende tiltak» skal være forsøkt i minst to år, før avtalen kan sies opp. Deretter kan Staten unnlate å bevilge videre midler.

Snarvei. For å stimulere til mer gåing i Trondheim har det siden 2015 vært bygd en rekke nye snarveier.

Debatt: På Lade stiger 8–10 etasjes bygg opp i himmelen, under dekke av å bli en grønn bydel. Er det slik vi vil ha det?

Gulrot og pisk skal påvirke transportvanene

- Hva slags «alternative tiltak» kan det være snakk om?

- Det har vært nødvendig å bruke både gulrot og pisk samtidig for å påvirke folks transportvaner. Gulroten er å innføre tiltak som bedrer tilbudet for dem som bruker buss, sykler eller går, mens pisken kan dreie seg om økte avgifter i bomringen og/eller færre og dyrere parkeringsplasser.

E6 Sør. - Bilister som ser for seg at nye E6 sør kommer til å bety at alle køer og flaskehalser langs veien forsvinner, risikerer å bli skuffet, sier Henning Lervåg, leder av Miljøpakkens sekretariat. Foto: Helene Mariussen

Adresseavisen mener: Miljøgater gjør byen til et bedre sted å handle

- Utbygging av E6 Sør fjerner ikke køene, det bare flytter de

- Trondheim får de neste årene en betydelig utbygging av innfartsveiene både sør – og østfra. Samtidig øker befolkningen med 3000 innbyggere i året. Hvilke utfordringer representere utbygging av innfartsveier og befolkningsøkning opp mot forpliktelsene i nullvekstmålet?

- All erfaring viser at økt veiutbygging fører til økt trafikk. Bilister som ser for seg at nye E6 sør kommer til å bety at alle køer og flaskehalser langs veien forsvinner, risikerer å bli skuffet.

Ut av sentrum vil nok E6-utbyggingen bidra til en enklere trafikkavvikling. Inn mot sentrum betyr utbyggingen at køene flytter seg nærmere sentrum i rushtidene. Ved Sluppen er det da ikke mer ledig kapasitet, og det oppstår et nytt startpunkt for køen. Det finnes heller ikke areal for å bygge flere felt enda nærmere sentrum, sier Lervåg.

Kommentar: Midtbyen kan blomstre når bilene blir færre